1 419 373 läst ·
17 741 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Inhandlade ärtor och fläsk idag. Så till helgen blir det storkokK Kjell_G skrev:
Gävle provades när det var relativt nyöppnat, med sådär känsla.F fusion skrev:
Därefter Arninge i somras som var riktigt bra, trots pågående a-traktor köp..🫣😂
Sedan senare i somras Mister York i Gävle igen efter att varit i Ockelbo och träffat Maui Pluppsson första gången 😻, bättre upplevelse då i Gävle men kanske inte Arninge bra.
I april slår dom upp portarna här. 🍔
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 455 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 455 inlägg
Är det verkligen det? Det har ju varit stora diskussioner i tidningarna (och i matgrupperna online) över hur de kokar och kokar och inget händer.. det är fortfarande "hårt". Trots att de gjort som de "alltid gjort"..Suvi5700 skrev:
Men det hade nån vetenskaplig förklaring (som jag då rakt inte kommer ihåg nu..) om just ärtorna .. undrar om det var tidningen Land som förklarade det ? 🤔 eller så var det nån skvallertidning som Expressen eller Aftonbladet hehe. Oavsett fanns det någon förklaring till varför alla misslyckades helt plötsligt..
Jag själv stötte på problemet i FÄRDIG ärtsoppa... för 1-2 år sedan.. det var osedvanligt många hårda ärtor i "tuberna" .. inte dedikerat till ett märke heller. Det var ju inte värre än att man kunde spotta ut dem (var ju bara en handfull) - men som sagt, var ju skumt! (så problemet var ärtorna, inte tillagningen)
Mysko var/är det iaf
Men gott är det.. (även om jag efter alla hårda... inte ätit det så många gånger)
Jag hade det problem tidigare. Sedan läste jag någonstans att man inte skulle salta förrän ärtorna börjat mjukna. Och eftet det har jag alltid fått dom mjuka på 2,5- 3 timmar.Snigla skrev:
Är det verkligen det? Det har ju varit stora diskussioner i tidningarna (och i matgrupperna online) över hur de kokar och kokar och inget händer.. det är fortfarande "hårt". Trots att de gjort som de "alltid gjort"..
Men det hade nån vetenskaplig förklaring (som jag då rakt inte kommer ihåg nu..) om just ärtorna .. undrar om det var tidningen Land som förklarade det ? 🤔 eller så var det nån skvallertidning som Expressen eller Aftonbladet hehe. Oavsett fanns det någon förklaring till varför alla misslyckades helt plötsligt..
Jag själv stötte på problemet i FÄRDIG ärtsoppa... för 1-2 år sedan.. det var osedvanligt många hårda ärtor i "tuberna" .. inte dedikerat till ett märke heller. Det var ju inte värre än att man kunde spotta ut dem (var ju bara en handfull) - men som sagt, var ju skumt! (så problemet var ärtorna, inte tillagningen)
Mysko var/är det iaf
Men gott är det.. (även om jag efter alla hårda... inte ätit det så många gånger)
Jag lägger alltid ärtorna i blöt minst 12 timmar.
Ärtorna kokas med en rejäl bit fläsk. Ibland rimmat ibland rökt. Ett par hela morötter och en stor hel lök kokas med.
Gårdagens middag:
Hade ju två ”skal/bröd” kvar sedan kebaben.. och ville inte att de skulle gå till spillo… sååå idag blev det kycklingwrap ‼️
(Sallad, ruccola, picklad rödlök, slattar av kebabsåserna, tomat, gurka)
Hade ju två ”skal/bröd” kvar sedan kebaben.. och ville inte att de skulle gå till spillo… sååå idag blev det kycklingwrap ‼️
(Sallad, ruccola, picklad rödlök, slattar av kebabsåserna, tomat, gurka)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den var alltid grym i fält, förutom odören i tältet följande natt 😠Roga1337 skrev:
Älskade även stekt fläsk och prinskorv som man fick till bruna bönorna, trots de värre avgaserna😉
Fin luftig pannkaka där 👍 Min favorit är egentligen dagen efter, skära pannkakan i små kuber som steks i salt smör, så man får en liten knaprig yta, mmm nu blev jag så frestad så måste åka å köpa fläsk.... Frugan kör ju med sweetchili sås istf sylt..... 🫢Roga1337 skrev:
Precis, god dagen efter både kall som varm. Som barn hade jag även med mig kall ugnspannkaka på utflykter (som breddes med smör likt en macka)F fusion skrev: