1 419 022 läst ·
17 733 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Är det en generisk engelsk (eller kanske amerikansk) benämning på osötad senap?FredrikR skrev:
Dijonsenap är ju också osötad.
Tillägg: jag hittade en webbsida som jämför yellow mustard med dijonsenp. Yellow mustard ska tydligen vara lite mildare.
Inget för mig, alltså.😉
Utanför USA brukar yellow mustard kallas "American Mustard", enligt den webbsidan. Utom i Sverige, tycks det som.
Det är en varmluftsugn.. i miniformat.P pmd skrev:
Dvs lite mer ekonomisk då det utrymmet som värms upp är mindre än en standardugn (snabbare). En "vanlig" ugn är ju hm "stor" i utrymmet.. och ska värma upp och hålla värmen konstant i hela sin "stora" storlek.. medan en airfryer är bara en mindre låda på bänken.. behöver ingen uppvärmningstid (en vanlig ugn slår man ju på en stund innan.. så den hinner bli varm innan man stoppar in maten i den).
Sedan har olika airfryers olika "smarta" egenskaper.. som att den jag vann.. har två helt separata fack.. som man då kan laga två olika saker i .. samtidigt (en lite mindre låda och en lite större låda).. i olika temperaturer och tider (och du kan få dem att samköras så att de är klara samtidigt tidsmässigt).
Finns också lite fler småsaker som kan skilja..
Min airfyer har ett litet "larm" man kan använda.. som talar om när typ halva tiden gått.. så man kan "skaka om" korgen (eller pilla runt innehållet)
Ytan blir krispig med lite friterad/krispig känsla (när man lyckas göra det rätt haha) ..men man behöver inte doppa dem i fett.. snarare använder man mycket lite (om nått) fett/olja i matlagningen.. därför den anses som bättre.. (nyttigare)
Jag är inte expert på området direkt.. har bara använt den ett par ggr.. så jag vet inte supermycket om dem!
Men energisnålare och nyttigare.. *snabbförklaringen*
Slökokaren då? (när vi ändå var inne på området)
Det lite roliga är ju att en "slow cooker" (slökokare som jag brukar säga..) är ju också lite av en varmluftsugn i grytformat!
Den har inte fullt lika många inställningsmöjligheter på dem..
Den slökokaren jag har.. har Low, medium och high som tillagningsmöjligheter.. och de tre har olika fasta grader som "standard" (går inte att justera mer än tiden, inte graderna liksom). Vitsen med den är ju att koka saker under en lägre temp under lång tid.. så smakerna ska framträda bättre (bli intensivare)
(även dessa maskiner har lite smått olika varianter band märkena.. min slökokare har varmhållning/buffemode och ett soppläge har jag för mig.. det har inte alla)
Det lite roliga är ju att en "slow cooker" (slökokare som jag brukar säga..) är ju också lite av en varmluftsugn i grytformat!
Den har inte fullt lika många inställningsmöjligheter på dem..
Den slökokaren jag har.. har Low, medium och high som tillagningsmöjligheter.. och de tre har olika fasta grader som "standard" (går inte att justera mer än tiden, inte graderna liksom). Vitsen med den är ju att koka saker under en lägre temp under lång tid.. så smakerna ska framträda bättre (bli intensivare)
(även dessa maskiner har lite smått olika varianter band märkena.. min slökokare har varmhållning/buffemode och ett soppläge har jag för mig.. det har inte alla)
Haha i år tror jag fasiken jag har det!J Jansson69 skrev:
Mamma med sambo har varit ner till skåne 4 gånger
Men nä.. inget vandrarhem/b&b än så länge (även om tanken funnits där sedan vi köpte gården). Vi har bara flyttat långt ifrån våra släktingar.. jag kommer från uppland och maken från luläää.. så det är en del familj o vänner som tittar ner ibland
Tur man har har två extra lgh på gården.. (vi behöver, tack och lov, inte ha övernattande gäster inne i "vårt" hus... även de gånger som två-tre sällskap kommer samtidigt..)
Nu, efter dessa gäster åkt hem, kommer vi få ett par veckor själva.. innan nästa gäst kommer för å fira jul 👍
LIte rester från gårdagen:
Pannbiffar med rödbetshack, gräddsås och potatis.
Grönkålssallad; skivad apelsin, granatäpple och grovriven parmesan. Dressat med en dijon -och honungs vinägrett.
Inte alls äckligt 😅
Pannbiffar med rödbetshack, gräddsås och potatis.
Grönkålssallad; skivad apelsin, granatäpple och grovriven parmesan. Dressat med en dijon -och honungs vinägrett.
Inte alls äckligt 😅
Har inget vetenskapligt svar men säg, panerade fiskbitar går klara i "airfryern" på 10-12 minuter, men det står 20 minuter i varmluftsugnen. Kanske för att airfryern är mindre? Jag använder båda beroende på om jag ska göra annat i ugnen före eller efter.P pmd skrev:
Min bättre/sämre hälft köpte vår airfryer på Black Friday 2018 (jag var på semester själv, snorklade och hade det väldigt härligt och hade ingen aning om köpet) så jag kom hem och hittade ett litet svart monster, tänk en Barbapapa, ännu oanvänd. Kan säga att det är en välanvänd maskin både till pommes, nuggets, panerad fisk och grönsaker. Förra årets favorit var att köra brysselkål i airfryern, med lite olja och salt, de blev rostade och vi åt dem nästan som snacks/godis.