P
S sinuslinus skrev:
Det är gjutjärn så det ska man inte göra.
OK. Det är mest därför jag har slutat med gjutjärn. Min gjutjärnspanna höll ganska länge, men började till slut flagna trots att jag inte körde den i diskmaskin. Jag har kvar en grillpanna av gjutjärn (en panna med räfflad botten) men den används aldrig.

I all enkelhet. Smörstekt torsk, pot och hemgjord romsås.
Smörstekt torsk med kokt potatis och hemgjord romsås på en tallrik, bredvid ett glas röd dryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Oskick och 8 till
  • Laddar…
Fisk här oxå.
Grillad Lax på Alplanka med Isländskt Vulkansalt och Öländsk Apelsinpeppar👍
Grillad lax på alplanka bredvid träspån i aluminiumform på grill. Kryddad med isländskt vulkansalt och öländsk apelsinpeppar.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
Grillad rostas med potatisgratäng.
Grillad rostas med potatisgratäng, sallad, tomater och sås på en tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Oskick och 6 till
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
OK. Det är mest därför jag har slutat med gjutjärn. Min gjutjärnspanna höll ganska länge, men började till slut flagna trots att jag inte körde den i diskmaskin. Jag har kvar en grillpanna av gjutjärn (en panna med räfflad botten) men den används aldrig.
Gjutjärn har ingen beläggning så om det är något som flagnar så är det fastbränt fett/ mat. Det går att bränna bort vid behov.
Jag har aldrig diskat någon stekpanna i diskmaskinen så det argumentet faller hos mig. Vilka stekpannor är lämpade att köra i diskmaskinen? 🤔

Idag lagade jag fläskschitzel på hällen. Det var den tänkta huvudanvändningen för inköpet. Det blev väldigt bra faktiskt för det brände inte fast och värmen var otroligt jämn. När man steker i stekpanna så går värmen ner när man lägger i köttbitarna.

Tillagning av fläskschnitzlar på köksbänk med ingredienser som mjöl, ägg och rått kött i olika skålar, samt en kastrull på spisen.
Skapa konto

Stekt fläskschitzel på en häll med jämn värme, omgiven av diverse köksredskap och förpackningar, efter diskning med diskborste och varmt vatten.
Skapa konto

Tre gyllenbruna fläskschnitzlar ligger på en svart stekhäll. Det finns mjölrester runtomkring.
Skapa konto

Så här blev den sen efter diskning med diskborste och varmt vatten.

Rektangulär gjutjärnshäll efter diskning med diskborste och varmt vatten.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
AIRFRYER - invigning av min vinst här idag.. :)

Minischnitzlar och pommes. Tillagades samtidigt i båda facken! Lite trial-and-error sådär.. man får lära sig lite grader och tider för olika saker.. samma med "lagom omskakning" osv.

Maten blev kanongod (inget tillsatt fett på pommes eller kött..).. serverades med tomat och vitlökssmör.

Tallrik med panerade biffar, pommes frites, tomatklyftor och en klick sås, placerad på ett bord med rött ljusdekoration i bakgrunden.
Skapa konto

Tallrik med panerad matbit, en skiva tomat, en klick smör och pommes frites. Fork vid sidan på träbord.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vilka stekpannor är lämpade att köra i diskmaskinen?
De i rostfritt påstås tåla det.

S
Alfredo Alfredo skrev:
De i rostfritt påstås tåla det.
Jag har en rostfri från Fiskars (All steel) och de avråder från det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.