1 418 894 läst ·
17 731 svar
1419k läst
17,7k svar
Vad blir det för mat?
Man ibland högrevsfärs annonseras. Den brukar ha lite högre fetthalt än annan nötfärs. Högrev brukar användas till grytbitar också. Högrev är inte speciellt högkvalitativt kött så det måste kokas länge för att bli mört, men till färs duger det utmärkt.Storsockret skrev:
Man kan köpa grytbitar och mala färs själv, men då börjar det nog bli en hobby.
Redigerat:
Fråga hipsterbutiken vilken styckningsdetalj som deras nötfärs är gjord på. Jag misstänker att det fortfarande kan finnas en utbredd missuppfattning att man inte ska äta fett. Ett tag var ju allting med låg fetthalt "bäst".Storsockret skrev:
Står det på förpackningen vilken styckningsdetalj puckarna är gjorda på?Storsockret skrev:
P pmd skrev:Man ibland högrevsfärs annonseras. Den brukar ha lite högre fetthalt än annan nötfärs. Högrev brukar användas till grytbitar också. Högrev är inte speciellt högkvalitativt kött så det måste kokas länge för att bli mört, men till färs duger det utmärkt.
Man kan köpa grytbitar och mala färs själv, men då börjar det nog bli en hobby.![]()
Jo jag har testat med mix av högrev och lite annat också. Minns inte exakt vad blandningen hade just den gången men dom beskrev det som entrecote, biff, hängmörade och vacummörade, högrev, bringa.P pmd skrev:
Tror inte det står nåt specifikt på fryspuckarna vilken detalj det är.
Jag är nog mest bara kinkig med krånglig smak 😅
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Som vilket julbord som helst!Snigla skrev:
(Jag brukar dock faktiskt lyxa mig med att byta talrik 1 eller 2 gånger).
Som jag förstått så maler riktiga fantaster lite olika styckdetaljer till sin hamburgerfärs.P pmd skrev:Man ibland högrevsfärs annonseras. Den brukar ha lite högre fetthalt än annan nötfärs. Högrev brukar användas till grytbitar också. Högrev är inte speciellt högkvalitativt kött så det måste kokas länge för att bli mört, men till färs duger det utmärkt.
Man kan köpa grytbitar och mala färs själv, men då börjar det nog bli en hobby.![]()
En blandning av mald högrev och mald bringa verkar vara populärt.
Jag kommer dock antagligen aldrig nörda ner mig så mycket, utan köper hyfsat glatt en fryspuck, ibland någon som påstås ha högrev i sig eller angusburgare (willys hade en ganska OK sådan).
Och skulle jag klappa ihop en burgare själv från färs så får det nog bli färdigmald köpesfärs, och där verkar det vara ganska lätt att hitta och välja mellan vanlig nötfärs eller högrevsfärs.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Brukar använda vanlig nötfärs eller icas hamburgerfärs som är lite fetare.Mikael_L skrev:
Som jag förstått så maler riktiga fantaster lite olika styckdetaljer till sin hamburgerfärs.
En blandning av mald högrev och mald bringa verkar vara populärt.
Jag kommer dock antagligen aldrig nörda ner mig så mycket, utan köper hyfsat glatt en fryspuck, ibland någon som påstås ha högrev i sig eller angusburgare (willys hade en ganska OK sådan).
Och skulle jag klappa ihop en burgare själv från färs så får det nog bli färdigmald köpesfärs, och där verkar det vara ganska lätt att hitta och välja mellan vanlig nötfärs eller högrevsfärs.
Saltar och pepprar på grillen efter smashning.
Nerdarna som maler själv och har doktorerat i smashburgare undviker att bearbeta färsen så långt det går, knappt göra en boll att lägga på grillen.