P
Storsockret Storsockret skrev:
För egen del tycker jag mest det är irriterande att jag inte får till en bra färsblandning när jag gör själv, och det är svårt att hitta färs med ordentlig fetthalt till det tycker jag.
Man ibland högrevsfärs annonseras. Den brukar ha lite högre fetthalt än annan nötfärs. Högrev brukar användas till grytbitar också. Högrev är inte speciellt högkvalitativt kött så det måste kokas länge för att bli mört, men till färs duger det utmärkt.

Man kan köpa grytbitar och mala färs själv, men då börjar det nog bli en hobby. :)

Redigerat:
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
P
Har till och med köpt lokala hipsterbutikens hemliga "burger blend" med lite allt möjligt spännande utan att bli nöjd :D
Fråga hipsterbutiken vilken styckningsdetalj som deras nötfärs är gjord på. Jag misstänker att det fortfarande kan finnas en utbredd missuppfattning att man inte ska äta fett. Ett tag var ju allting med låg fetthalt "bäst".
Dom "finare" fryspuckarna kommer närmare än jag själv gör.
Står det på förpackningen vilken styckningsdetalj puckarna är gjorda på?

Storsockret
P pmd skrev:
Man ibland högrevsfärs annonseras. Den brukar ha lite högre fetthalt än annan nötfärs. Högrev brukar användas till grytbitar också. Högrev är inte speciellt högkvalitativt kött så det måste kokas länge för att bli mört, men till färs duger det utmärkt.

Man kan köpa grytbitar och mala färs själv, men då börjar det nog bli en hobby. :)
P pmd skrev:
Fråga hipsterbutiken vilken styckningsdetalj som deras nötfärs är gjord på. Jag misstänker att det fortfarande kan finnas en utbredd missuppfattning att man inte ska äta fett. Ett tag var ju allting med låg fetthalt "bäst".

Står det på förpackningen vilken styckningsdetalj puckarna är gjorda på?
Jo jag har testat med mix av högrev och lite annat också. Minns inte exakt vad blandningen hade just den gången men dom beskrev det som entrecote, biff, hängmörade och vacummörade, högrev, bringa.

Tror inte det står nåt specifikt på fryspuckarna vilken detalj det är.

Jag är nog mest bara kinkig med krånglig smak 😅

S
Gissa maten.

• Matlagningsstation med mjöl, brödsmulor, en tallrik ägg, köttbankare och skärbräda; ingredienser för panering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
Fiskpinnar 😋

• Haha
fusion
  • Laddar…
S
Fel.
Bankad bäver. 😉

Fläskschnitzel med klyftpotatis.

• Fläskschnitzel på grön ugnsform med en svart stekpanna bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
fusion och 11 till
  • Laddar…
Ceasarburgare

Ceasarburgare med bacon, tomat och ost på en vit tallrik, bredvid ligger en öppen hamburgerbröd.
Skapa konto

• Gilla
fusion och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Söndagen.. EN SALIG BLANDNING.. 😍
Jag är inte så brydd om hur/vad jag blandar på en tallrik hehe (om ni kanske ser att jag har fläskstek o lax o potatisgratäng 😳 på samma tallrik)

[bild]

[bild]

[bild]
Som vilket julbord som helst! :D

(Jag brukar dock faktiskt lyxa mig med att byta talrik 1 eller 2 gånger).

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ceasarburgare

[bild]
Ser god ut, inte överlastad med feta grejer.
Eller tja, är det bacon där under? :D

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:

Som jag förstått så maler riktiga fantaster lite olika styckdetaljer till sin hamburgerfärs.
En blandning av mald högrev och mald bringa verkar vara populärt.

Jag kommer dock antagligen aldrig nörda ner mig så mycket, utan köper hyfsat glatt en fryspuck, ibland någon som påstås ha högrev i sig eller angusburgare (willys hade en ganska OK sådan).
Och skulle jag klappa ihop en burgare själv från färs så får det nog bli färdigmald köpesfärs, och där verkar det vara ganska lätt att hitta och välja mellan vanlig nötfärs eller högrevsfärs.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Gissa maten.
Schnitzel

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kycklingschnitzel med potatis.
Bara en bild innan oljebadet.

• Panerade kycklingschnitzlar på galler, redo för fritering.
    Skapa konto
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ser god ut, inte överlastad med feta grejer.
Eller tja, är det bacon där under? :D
Bacon, du menar skinnet?

Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bacon, du menar skinnet?
Ahh, är det kyckling?
Isåfall, trevlig idé på burgare!

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag förstått så maler riktiga fantaster lite olika styckdetaljer till sin hamburgerfärs.
En blandning av mald högrev och mald bringa verkar vara populärt.

Jag kommer dock antagligen aldrig nörda ner mig så mycket, utan köper hyfsat glatt en fryspuck, ibland någon som påstås ha högrev i sig eller angusburgare (willys hade en ganska OK sådan).
Och skulle jag klappa ihop en burgare själv från färs så får det nog bli färdigmald köpesfärs, och där verkar det vara ganska lätt att hitta och välja mellan vanlig nötfärs eller högrevsfärs.
Brukar använda vanlig nötfärs eller icas hamburgerfärs som är lite fetare.
Saltar och pepprar på grillen efter smashning.

Nerdarna som maler själv och har doktorerat i smashburgare undviker att bearbeta färsen så långt det går, knappt göra en boll att lägga på grillen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.