hej,
jag flyttade in i mitt nya hus i våras och det kryper fram lite saker som man är osäker på om det är rätt gjort efter hand.
Nu senast är det belysningen över uteplatsen.
Vårt tak går ut över en gjuten platta och det "föreberett" för belysning.
Tanken är att där skall vara två lampor över uteplatsen. Det är rör framdragna till båda dessa men det är bara el dragit till den första. Alltså man ser hur kabeln kommer ut genom röret och vänder in igen. Så vi måste sätta in kontakter eller en lampa själva, vilket jag antar att man måste ta in en elektriker för.
Jag kikade på min elritning igår och där finns det utritat det som finns i den bifogade filen.
Min fråga är helt enkelt vad symbolerna betyder. På elritningen är det nämligen samma symboler där fasadbelysningen sitter. Borde elkillen ha dragit fram el i båda rören, och inte nöjt sig med att stanna vid det högra krysset (elen kommer ut från huset i från höger på bilden).
Marcus
jag flyttade in i mitt nya hus i våras och det kryper fram lite saker som man är osäker på om det är rätt gjort efter hand.
Nu senast är det belysningen över uteplatsen.
Vårt tak går ut över en gjuten platta och det "föreberett" för belysning.
Tanken är att där skall vara två lampor över uteplatsen. Det är rör framdragna till båda dessa men det är bara el dragit till den första. Alltså man ser hur kabeln kommer ut genom röret och vänder in igen. Så vi måste sätta in kontakter eller en lampa själva, vilket jag antar att man måste ta in en elektriker för.
Jag kikade på min elritning igår och där finns det utritat det som finns i den bifogade filen.
Min fråga är helt enkelt vad symbolerna betyder. På elritningen är det nämligen samma symboler där fasadbelysningen sitter. Borde elkillen ha dragit fram el i båda rören, och inte nöjt sig med att stanna vid det högra krysset (elen kommer ut från huset i från höger på bilden).
Marcus
Jo vid första krysset slutar rör 1 med kabel i sig.
Rör 2 går från rör 1 till det vänstra krysset, men det är tomt.
jag är inte så bra på det här.
Men en armatur, betyder det inte att det borde vara mer än ett tomrör vid kryss 2 ?
Och egentligen mer än bara en kabel som vänder vid kryss 1?
Kryss 1 det till höger och 2 det till vänster.
Marcus
Rör 2 går från rör 1 till det vänstra krysset, men det är tomt.
jag är inte så bra på det här.
Men en armatur, betyder det inte att det borde vara mer än ett tomrör vid kryss 2 ?
Och egentligen mer än bara en kabel som vänder vid kryss 1?
Kryss 1 det till höger och 2 det till vänster.
Marcus
jo det är förberett, men eftersom jag har köpt ett nyckelfärdigt hus så undrar jag om dom har gjort det som finns på ritningen.
Dvs betyder det på min bild ovan det som är gjort eller borde de ha dragit fram tråd även till det vänstra krysset?
Eftersom det inte är tråd i båda vet jag inte jag kan/bör/får ge på mig att fixa det själv eller om en elektrikare borde anlitas.
Så jag vill ju givetvis att de skall fixa det om de inte har gjort vad som finns på ritningen, om ni förstår vad jag menar.
Dvs betyder det på min bild ovan det som är gjort eller borde de ha dragit fram tråd även till det vänstra krysset?
Eftersom det inte är tråd i båda vet jag inte jag kan/bör/får ge på mig att fixa det själv eller om en elektrikare borde anlitas.
Så jag vill ju givetvis att de skall fixa det om de inte har gjort vad som finns på ritningen, om ni förstår vad jag menar.
Jo det kan man tycka 
Men utebelysning i form av lampor ingick inte utan det fick vi betala extra för, det var dock utritat med samma kryss som på altanen på elritningen.
Så frågan är vad det krysset innebär i form av vad som borde finnas där
Men utebelysning i form av lampor ingick inte utan det fick vi betala extra för, det var dock utritat med samma kryss som på altanen på elritningen.
Så frågan är vad det krysset innebär i form av vad som borde finnas där
har du hittat rören?
känns som att du inte beställt lamp installationen och därför finns det inget rör draget..
Du fick en standard ritning, samma ritning till alla hus...
känns som att du inte beställt lamp installationen och därför finns det inget rör draget..
Du fick en standard ritning, samma ritning till alla hus...
Jo rören hittar jag, dom sticker ner ett par cm från taket.
känns ju lite lurigt att ge mig en standardritning och sen inte följa den.
Just att det inte är lampor ditsatta är jag ju helt på det klara med, men man kan ju tycka att dom kunde dragit fram elen.
känns ju lite lurigt att ge mig en standardritning och sen inte följa den.
Just att det inte är lampor ditsatta är jag ju helt på det klara med, men man kan ju tycka att dom kunde dragit fram elen.
Du ska ha fått en elbeskrivning tillsammans med elritningarna där står det i klartext vad som ingår. Jag tycker att det borde uppdagats på slutbesiktningen.
Har elinstallatören missat bör det inte vara nått större problem att få honom att fixa det, jag tror inte han orkar "bråkar" om nån meter tråd och max en halvtimmes jobb.
Förutsatt att du använder "rätt" tonläge i kontakten.
Har elinstallatören missat bör det inte vara nått större problem att få honom att fixa det, jag tror inte han orkar "bråkar" om nån meter tråd och max en halvtimmes jobb.
Förutsatt att du använder "rätt" tonläge i kontakten.
är det här nåt att ens bråka om?? visst om röret inte fanns så förstår jag, men nu finns det ju, bara att köpa tråd och fixa det om man vill ha belysning
Det är väl så som Urmet skriver.
jag är lite trött på min kontakt på husföretaget som tyckte ungefär
"Du är husägare nu du får ta ansvar själv". Det gör jag gärna, men inte om det är någon annan som har missat eller slarvat.
jag är lite trött på min kontakt på husföretaget som tyckte ungefär
"Du är husägare nu du får ta ansvar själv". Det gör jag gärna, men inte om det är någon annan som har missat eller slarvat.
Att det är ett kryss betyder INTE att armaturen ingår utan det STÅR I BESKRIVNINGEN om så är fallet. Läs där och återkom. Ofta ska husägaren bekosta vissa armaturer själv ÄVEN om dom är ritade på ritningen, orsaken till att dom är ritade kan vara att man ska FÖRBEREDA för armaturen.
