Tack alla för fin hjälp
Se foto

Har googlat men ej funnit svar:
I mitt uppdragsavtal på foto hos mäklarfitma

Att om jag ej signerat står ordet 'överlåtas'
Att betala provision till klientmedelskonto är det
att ÖVERLÅTA provsion till juridisk person?

Vill ej fråga mäklaren, tvingad ta hans hjälp
på mindre ort, närort säljer ej lika bra .
Mäklarfirmsn säljer mest på den ort jag bor

Varmt tack

• Text på ett dokument som beskriver när provision kan överlåtas till juridisk person efter ett bindande överlåtelseavtal mellan säljare och köpare.
betyder väl antagligen bara att om din lokala mäklare arbetar under nå större mäklarfirma så kan det gå direkt dit istället för din mäklares konto. Att han bara sen får provision på sålda objekt från dem.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
betyder väl antagligen bara att om din lokala mäklare arbetar under nå större mäklarfirma så kan det gå direkt dit istället för din mäklares konto. Att han bara sen får provision på sålda objekt från dem.
Ok, tack det var det jag trodde

jag tolkar det "bara" som att arvodet kan betalas till mäklarfirman. Själva mäklartjänsten är personlig. Mäklaren får provision som enskild näringsidkare. Ansvaret är personligt. Men det finns normalt sett ett aktiebolag som mäklaren antingen är anställd i eller på annat sätt arbetar under. Jag tolkar klausulen som att arvodet kan betalas från klientmedleskontot till bolaget, utan att behöva gå via mäklaren som person.

Jag kan inte se att det på något sätt kan spela någon roll för en säljare.

Hela den givna texten uppfattar jag som standard. Den föreskriver att mäklararvodet skall betalas när det finns ett påskrivet överlåtelseavtal och alla ev. villkor (kan finnas besiktningsklausul, klausul om att köparen måste få lån osv) skall vara uppfyllda. Detta görs normalt sett genom att mäklaren tar ut sitt arvode från handpenningen som finns insatt på klientmedelskontot.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A555 Annn555 skrev:
Vill ej fråga mäklaren, tvingad ta hans hjälp
på mindre ort, närort säljer ej lika bra .
Det är nog som tidigare nämnt en standardskrivning, inget konstigt alls.
Det här däremot känns lite konstigt. Givetvis måste du kunna fråga mäklaren vad det innebär, även om du inte vill välja en annan mäklare?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag tolkar det "bara" som att arvodet kan betalas till mäklarfirman. Själva mäklartjästen är personlig. Mäklaren får provision som enskild näringsidkare. Ansvaret är personligt. Men det finns normalt sett ett aktiebolag som mäklaren antingen är anställd i eller på annat sätt arbetar under. Jag tolkar klausulen som att arvodet kan betalas från klientmedleskontot till bolaget, utan att behöva gå via mäklaren som person.

Jag kan inte se att det på något sätt kan spela någon roll för en säljare.

Hela den givna texten uppfattar jag som standard. Den föreskriver att mäklararvodet skall betalas när det finns ett påskrivet överlåtelseavtal och alla ev. villkor (kan finnas besiktningsklausul, klausul om att köparen måste få lån osv) skall vara uppfyllda. Dett görs normalt sett genom att mäklaren tar ut sitt arvode från handpenningen som finns insatt på klienmedelskontot.
Varmt tack du låter mycket juridiskt kunnig - det är en franchisetagare fristående, till mäklarfirman som finns på alla orter i sverige, han har inte skrivit in klientmedelskonto i betalningsvillkoren i uppdragsavtalet - därför undrade jag - trodde tex om han delar jobbet med kollegan,
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog som tidigare nämnt en standardskrivning, inget konstigt alls.
Det här däremot känns lite konstigt. Givetvis måste du kunna fråga mäklaren vad det innebär, även om du inte vill välja en annan mäklare?
vad menar du konstigt? han är franchsetagare till mäklarfirma

A555 Annn555 skrev:
du låter mycket juridiskt kunnig
Njaaa. Lite inte för mycket på det.

Fairlane
A555 Annn555 skrev:
vad menar du konstigt? han är franchsetagare till mäklarfirma
Jag menar att det känns konstigt att du inte känner att du kan fråga din mäklare.

• Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att det känns konstigt att du inte känner att du kan fråga din mäklare.
Ville ha info från er innan mötet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.