Hjälp! Sedan några dagar tillbaka har det blivit kallt i huset. Igår morse och i helgen gick strömmen, vet inte om det har något med det att göra.

Inomhusgivaren blinkar rött och varningstriangeln på värmepumpen likaså. På värmepumpen (en CTC ECO EL) så står det ömsom ECOAIR 21 grader och
KOMPR FASFÖLJDFE
LARM RESET.

Vad ska jag göra? Kan jag göra något själv eller måste jag ringa rörmokaren och/eller elektrikern?
 
  • Kontrollpanel på en CTC ECO EL värmepump med felmeddelandet KOMPR FASFÖLJDFE LARM RESET och en blinkande röd varningstriangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Starta om genom att bryta samtliga faser till pumpen samtidigt.
Slå till dom samtidigt igen.
Försvinner ej fel så får någon kolla fasföljden.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Fasföljdsfel innebär att faserna kommer i "fel ordning". Det för med sig att en trefasmotor snurrar åt fel håll. Utan att veta något om din värmepump tycket jag att det verkar fullt rimligt att det kan uppstå i samband med ett strömavbrott och att det kräver en manuell återställning. Du kan inte återställa larmet med knapparna?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Bryt strömmen till pumpen för att "starta om" den. Motorskyddet kan också löst ut och det hittar du troligen bakom fronten som du demonterar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag försökte trycka på knapparna, men inget hände.

Jag testade slå av och på alla proppar som är kopplade till värmepumpen i proppskåpet men upplevde inte heller någon ändring.

Elcentral med säkringar från Hager, etiketterade säkringar i off-position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade då bryta säkerhetsbrytaren, då slutade blinka när jag slog på den igen.

Säkerhetsbrytare på vägg med varningstext "får ej användas för start och stopp", inkopplad med svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter några minuter så har gradvisaren ökat till 22 grader. Hoppas detta fick igång den.
 
W
Fel fasföljd. Larmet kan endast aktiveras då meny 1 är ställt på en fast
returtemperatur. I automatläge ”A” kontrolleras fasföljden av CTC EcoEl eller,
CTC EcoLogic.
erställning vid larm

För att återställa produkten efter ett felmeddelande hålls OK-knappen samt ”pil nedåt”
intryckt samtidigt. (Vid sammankoppling med EcoEl eller EcoLogic återställs produkten
på inomhusdelen.)

Detta var från en manual till en ecoair, vad du har för modell vet jag inte, men det kanske är samma förhavande för återställning på din med... :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Maskinen larmar fel fasföljd om hetgasen ej stiger typ 5 grader på 1 minut, kan hända vid snabb omstart, fel på hetgasgivare eller att någon elnisse kopplat om faser i gatan eller i centralen i huset.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack alla för bra svar.

Nu står gradvisaren på 25 grader. Någon som vet hur man gör för att kolla vad vi ställt in den på? Resten av familjen vill så gärna ha det varmt och skönt igen som tidigare.

Osäker på vad vår modell heter men så här är den märkt:

Termostatinställning på 25 grader med ESBE logotyp och typskylt för CTC Eco EL pannan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag skruva eller trycka på något för att speeda upp uppvärmningen?

Panel av värmepump märkt "cTC" med kontrollknappar och display som visar 25 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W
Pannor är inte min grej, manualen finns ju på ctc's sida om det skulle hjälpa nåt, om du nu inte har den tillgänglig.
 
Vad berodde strömavbrottet på? Har elbolaget gjort något som ändrar fasföljden?
Går utedelen över huvud taget (jag antar att du har en EcoAir någons utanför huset)?
Motorskyddet till kompressorn kan lösa ut vid strömavbrott/fasbortfall och kan behöva återställas manuellt.

Vad är det för årsmodell på EcoEl och EcoAir?
 
W
useless useless skrev:
Vad berodde strömavbrottet på? Har elbolaget gjort något som ändrar fasföljden?
Går utedelen över huvud taget (jag antar att du har en EcoAir någons utanför huset)?
Motorskyddet till kompressorn kan lösa ut vid strömavbrott/fasbortfall och kan behöva återställas manuellt.

Vad är det för årsmodell på EcoEl och EcoAir?
Pannan har han ju fått igång, han ville ju få upp värmen fortare nu :)
 
Pannan är inte samma sak som värmepumpen...
 
W
useless useless skrev:
Pannan är inte samma sak som värmepumpen...
Det så klart, det var mer om du missade vad han hade skrivit tidigare. :p:oops:
 
W
Bortse från mitt inlägg, får skylla på morgonyrsel :oops:
 
*glömt*
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.