Jag undrar vad "2+1 pol" betyder?
T.ex: 1830142, "Eljo Trend strömställare 2+1 pol"

B
är det inte en 2-polig brytare samt en 1-pol ?

Precis. Ser ut som en kronomkopplare, den ena knappen bryter även nollan.

OCH när använder man den?

Protte

exempelvis belysning på en faasad som man vill koppla ut helt när man släcker, då finns det ingen risk att den lampan kan lösa ut jordfelsbrytaren.

Infra värme eller andra höga effekter.

Bra då gissade jag rätt. Har idag VU + trappbrytare anslutna till nolla, fas, skyddsjord, tändtråd (lampa), tändtråd (fläkt). Kikade på en himla trevlig PAX-fläkt som skulle ha egen matning och då krävde 2-polig brytare. Det skulle innebära en bruten nolla också vilket totalt blir 6 ledare i ett gammal blyrör. Det rör sig om knappt 1.5m men jag utgår från att det finns en anledning till att föreskrifterna säger maximalt 5 ledare.

Så nu måste jag välja mellan VU eller PAX-fläkten! :(

Eller är 5 ledare bara en rekommendation som går att göra undantag ifrån under rätt förutsättningar?

Det är en rekommendation, men har du gamla "plåt plika" i väggarna ska nog det hela utföras med en viss försiktighet. Se till att trådarna inte blir tvinnade i röret så går det nog.

Jag får fundera.

Vad är i så fall lämplig färg på bruten fas? Jag brukar använda vit för första tändtråden och svart för andra. För mellantråd kör jag orange.

skippa allpolig brytaning till paxfläkten, du behöver bara bryta fasen. (läs alla andra trådar om allpolig)

Eller köp den separat allpoliga brytaren som pax säljer.
Den monteras i fläkten.

Alla gör vi olika, jag på mitt sätt och du på ditt sätt och bägge är lika "rätt". Det är bland annat det som kan "ställa till det" för dom oinvigda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.