2 443 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vad betyder egentligen "2+1 pol" ?
Jag undrar vad "2+1 pol" betyder?
T.ex: 1830142, "Eljo Trend strömställare 2+1 pol"
T.ex: 1830142, "Eljo Trend strömställare 2+1 pol"
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
OCH när använder man den?
Protte
Protte
exempelvis belysning på en faasad som man vill koppla ut helt när man släcker, då finns det ingen risk att den lampan kan lösa ut jordfelsbrytaren.
Infra värme eller andra höga effekter.
Infra värme eller andra höga effekter.
Bra då gissade jag rätt. Har idag VU + trappbrytare anslutna till nolla, fas, skyddsjord, tändtråd (lampa), tändtråd (fläkt). Kikade på en himla trevlig PAX-fläkt som skulle ha egen matning och då krävde 2-polig brytare. Det skulle innebära en bruten nolla också vilket totalt blir 6 ledare i ett gammal blyrör. Det rör sig om knappt 1.5m men jag utgår från att det finns en anledning till att föreskrifterna säger maximalt 5 ledare.
Så nu måste jag välja mellan VU eller PAX-fläkten!
Eller är 5 ledare bara en rekommendation som går att göra undantag ifrån under rätt förutsättningar?
Så nu måste jag välja mellan VU eller PAX-fläkten!
Eller är 5 ledare bara en rekommendation som går att göra undantag ifrån under rätt förutsättningar?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag får fundera.
Vad är i så fall lämplig färg på bruten fas? Jag brukar använda vit för första tändtråden och svart för andra. För mellantråd kör jag orange.
Vad är i så fall lämplig färg på bruten fas? Jag brukar använda vit för första tändtråden och svart för andra. För mellantråd kör jag orange.
skippa allpolig brytaning till paxfläkten, du behöver bara bryta fasen. (läs alla andra trådar om allpolig)
Eller köp den separat allpoliga brytaren som pax säljer.
Den monteras i fläkten.
Eller köp den separat allpoliga brytaren som pax säljer.
Den monteras i fläkten.
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden