D daVinci skrev:
Om jag köper när det är billigt, lagrar i batteri och säljer när det är dyrt så kommer staten förande och bötfäller mig med ca 60 öre/kWh för det tilltaget.
Att försöka platta ut priskurvan ses som något brottsligt.

Så det finns hinder av ekonomisk natur.

Ett annat exempel är en vindkraftspark som tänkte producera vätgas när elpriset är lågt. Och då göra det vidriga brottet att dra en kabel från sitt vindkraftverk till elektrolysören som stod intill. Men det säger då staten blankt nej till.

Så det finns regulatoriska hinder.
1) Vilka 60 öre/kWh tänker du på?

2) Gällande vindkraften så är det lika för alla, alla behöver nätkoncession för att bygga elnät. Det är också för att alla ska ha rätt att ansluta sig till nätet. Börjar man vackla på den principen blir det snart ingen som kan bo i glesbygd för då skulle olönsamma kunder väljas bort då elnätsbolagen inte längre skulle tvingas ansluta dem heller.

Hemingway Hemingway skrev:
1) Vilka 60 öre/kWh tänker du på?
elskatt och moms.

De måste jag betala när jag köper el. Även om jag inte förbrukar den. När jag sedan säljer tillbaka den lagrade elen så får jag inte tillbaka skatten.

Dvs för varje kWh jag levererar när och jag bidrar till mer el när efterfrågan är stor så bötfäller mig staten för det brottet.

2) Gällande vindkraften så är det lika för alla, alla behöver nätkoncession för att bygga elnät. Det är också för att alla ska ha rätt att ansluta sig till nätet. Börjar man vackla på den principen blir det snart ingen som kan bo i glesbygd för då skulle olönsamma kunder väljas bort då elnätsbolagen inte längre skulle tvingas ansluta dem heller.
Fast det är goddag yxskaft.

Det handlade om en park som vill ansluta en elktrolysör på sin egen mark till sitt eget vindkraftverk.
Det är inget som staten har det minsta med att göra.

D daVinci skrev:
elskatt och moms.

De måste jag betala när jag köper el. Även om jag inte förbrukar den. När jag sedan säljer tillbaka den lagrade elen så får jag inte tillbaka skatten.

Dvs för varje kWh jag levererar när och jag bidrar till mer el när efterfrågan är stor så bötfäller mig staten för det brottet.

Fast det är goddag yxskaft.

Det handlade om en park som vill ansluta en elktrolysör på sin egen mark till sitt eget vindkraftverk.
Det är inget som staten har det minsta med att göra.
Vi måste alla betala skatt och moms, det är en del av att använda el eller bedriva verksamhet generellt. Om du ger dig in och köper och säljer el, varför ska du slippa det då? Tror du vi andra gillar skatt och moms för att använda elen själv?

Man behöver inte koncession för att överföra el på egen fastighet inom samma aktiebolag. Vattenkraftstationer får el själva från sin egen el för att hantera stationen utan koncession och samma gäller vindkraft. Troligen var det mer komplext än du beskriver situationen, för som du säger så har staten inget med det att göra om det stämmer det du säger. Men överför man el mellan olika fastigheter så behövs koncession.

Vi måste alla betala skatt och moms
Men varför skriver du det? det är goddag yxskaft här.

Jag åker på att betala moms och elskatt på el som någon annan använder.

Om du ger dig in och köper och säljer el, varför ska du slippa det då?
Därför att jag inte använder elen. Det borde väl gå att förstå. Eller går inte det.

Du struntar fullständig i frågan om varför jag skall bötfällas med 60 öre per kWh för att jag flyttar kWh från låg till högt pris och jämnar ut elpriset.

Tror du vi andra gillar skatt och moms för att använda elen själv?
Ja, majoriteten gör det. Det är därför vi blir beskattade. Dom sneglar på Sovjet och tänker att det där var ganska bra. Staten bör sköta mer.
Man behöver inte koncession för att överföra el på egen fastighet inom samma aktiebolag.
Då får du förklara det för staten. För det är inte vad staten säger.
Staten säger att vindkraftsparken måste ordna en egen anslutning hos SvK för elektrolysören och dra en massa mil onödig kabel. Och SvK måste ordna fram en anslutning.

Att elektrolysören står intill vindkraftverket skiter väl staten i. Varför skulle staten bry sig om det.

D daVinci skrev:
Men varför skriver du det? det är goddag yxskaft här.

Jag åker på att betala moms och elskatt på el som någon annan använder.
För det verkar oklart för dig att all verksamhet handlar om att hantera en del kostnader också, det är inte bara intäkter. Däremot blir det konstigt att som privatperson driva verksamhet, det är inget anpassat för. Det är ju skapat för att man ska ha bolag om man erbjuder tjänster.
D daVinci skrev:
Då får du förklara det för staten. För det är inte vad staten säger.
Staten säger att vindkraftsparken måste ordna en egen anslutning hos SvK för elektrolysören och dra en massa mil onödig kabel. Och SvK måste ordna fram en anslutning.

Att elektrolysören står intill vindkraftverket skiter väl staten i. Varför skulle staten bry sig om det.
https://ei.se/bransch/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession-ikn/ikn---forordningen

"Starkströmsledningar behöver som huvudregel vara ett internt nät för att kunna undantas från kravet på nätkoncession. Med internt nät avses en eller flera starkströmsledningar som innehavaren använder för överföring av el för egen räkning. Det framgår i 2 § IKN-förordningen."

Staten kan detta, men det verkar som att antingen har journalisten eller vindkraftsbolaget inte helt förstått situationen som gör att de inte räknas som ett IKN-nät (icke-koncessionspliktigt nät). Ofta är det mer komplext än vad journalister och lekmen förstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.