Hej läsare!

Jag har tvättat ett antal gånger mina kläder i min rätt så nya tvättmaskin.
Men undrar varför dessa vita fläck uppstår på kläderna, exeempelvis har jag bifogat en bild där de vita fläckan syns tydlig.
Själva tvättmaskinen har inga problem och jag har checkat inåt cylinder och där finner jag inga vassa saker heller.
Så jag undrar vad är det som orsakar de vita fläckarna?

• Blå tygbit med vita fläckar på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karljohan2019 skrev:
Hej läsare!

Jag har tvättat ett antal gånger mina kläder i min rätt så nya tvättmaskin.
Men undrar varför dessa vita fläck uppstår på kläderna, exeempelvis har jag bifogat en bild där de vita fläckan syns tydlig.
Själva tvättmaskinen har inga problem och jag har checkat inåt cylinder och där finner jag inga vassa saker heller.
Så jag undrar vad är det som orsakar de vita fläckarna?
troligtvis tar din nya maskin in betydligt mindre vatten i förhållande till kemmängden
så din tvätt har fått koncentrerad tvättmedel på sig

• Gilla
karljohan2019 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan ofta ställa in att tvättmaskinen ska skölja en extra gång, det kan göra att tvättmedlet sköljs bort bättre. Viktigt att inte överdosera tvättmedlet.

• Gilla
karljohan2019
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ofta ställa in att tvättmaskinen ska skölja en extra gång, det kan göra att tvättmedlet sköljs bort bättre. Viktigt att inte överdosera tvättmedlet.
jag tror skadan är redan etablerad och att öka sköljningarna från 5 till7 bidrar bara till att öka miljöbelastningen

• Gilla
karljohan2019 och 1 till
  • Laddar…
Man kan väl börja med kolla hur bra maskinen tömmer tvättmedels behållaren vid huvudtvätten.

Det vore inte så bra om det lossnar lite hopgegat tvättmedel i en sen sköljning.

Töms inte tvättmedelsfacket bra kan det bero på lågt vattentryck. Nya maskiner kan ha en strypning med en bricka med litet hål i på inkommande vatten bakpå maskinen. De flesta har väl iofs högt tryck så det räcker).

Sen kolla tvättmedlet.
Är det blekande i det?
Tvättmedel som "enligt reklamen" både behåller färgernas lyster och behåller vita kläders vithet är jag lite skeptisk till. (Är det dåligt/snällt blekmedel i som inte fungerar så bra då eller?).

• Gilla
karljohan2019
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.