Så här ser det ut under diskbänken, (Ursäkta smutsen). Kan jag skruva ny blandare på dessa kopplingar eller behövs det något mer...? Är det samma dimension på varm o kallvatten anslutningarna trots att det är olika storlek på muttrarna?
Tacksam för hjälp!

• Kopplingar under en diskbänk med rost och smuts, olika storlek på muttrarna på varm- och kallvattenanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ja, du kan montera en ny blandare på de befintliga kopplingarna. Numera så är det vanligare med flexibel slang sista biten.
Troligen är det samma dimension på kopplingarna men det ser ut att vara olika typ, men det här är lite av en djungel för oss som inte är rörmokare ;) så kan vara bra att skruva loss och fota hur de ser ut uppåt och ta med bilderna till VVS-butiken och be om hjälp så du får rätt kopplingar på en gång.

T Testarn skrev:
Ja, du kan montera en ny blandare på de befintliga kopplingarna. Numera så är det vanligare med flexibel slang sista biten.
Troligen är det samma dimension på kopplingarna men det ser ut att vara olika typ, men det här är lite av en djungel för oss som inte är rörmokare ;) så kan vara bra att skruva loss och fota hur de ser ut uppåt och ta med bilderna till VVS-butiken och be om hjälp så du får rätt kopplingar på en gång.
Tack för svar.
Skulle ha kollat i dag med röris....
Du verkar säker på att det går, men samtidigt lite osäker 😊

T
Inte osäker på ATT det går, bara på vilka kopplingar som ska användas...

Bytte kran på landet och fick byta delar två gånger innan det blev rätt.. 🤪

(Därav tipset att fota och mäta innan du köper delar)

Krilleman
J Jan540 skrev:
Så här ser det ut under diskbänken, (Ursäkta smutsen). Kan jag skruva ny blandare på dessa kopplingar eller behövs det något mer...? Är det samma dimension på varm o kallvatten anslutningarna trots att det är olika storlek på muttrarna?
Tacksam för hjälp!
Vad har du köpt för ny blandare?
Anslutning på denna?

Och vad är inkopplat till höger i bild?

Rörinstallation med två kopplingar; gul pil pekar på anslutning till höger.
Skapa konto

Det är till diskmaskin och avstängning.

Så här ser ny anslutning ut från kranen.

• Två flätade slangar med metallkopplingar för diskmaskinsanslutning, avstängning märkta med röd och blå färg.
    Skapa konto
Jag tycker du skulle haft en kran med diskmaskinsavstängning när du ändå byter.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag tycker du skulle haft en kran med diskmaskinsavstängning när du ändå byter.
Men det är ju avstängning under diskhon! Vi använder den bara när vi åker på semester.

J Jan540 skrev:
Men det är ju avstängning under diskhon! Vi använder den bara när vi åker på semester.
Förstår att du kanske tycker det är overkill, men nu när du ändå byter och fixar så är det en bra uppdatering av systemet att ha avstängning ovan bänk.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Men är det ingen som kan svara på om det bara är att skruva på nya kranen? Om det är samma dimension på rören, borde det inte stämma då?

J Jan540 skrev:
Men är det ingen som kan svara på om det bara är att skruva på nya kranen? Om det är samma dimension på rören, borde det inte stämma då?
Hej, dina rör är anslutna med en konisk klämring vilket gör att de befintliga rör anslutningarna inte har en plan tätnings yta som slangarna ska anslutas emot, dina anslutningar har en vass kant som kan skära sönder packningen på blandar anslutningarna, de passar visserligen men jag rekomenderar inte att ni skruvar dit blandar slangarna på dem, det finns olika lösningar på detta, en välsorterad vvs butik har vad som behövs. Mät rören så löser de problemet

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, dina rör är anslutna med en konisk klämring vilket gör att de befintliga rör anslutningarna inte har en plan tätnings yta som slangarna ska anslutas emot, dina anslutningar har en vass kant som kan skära sönder packningen på blandar anslutningarna, de passar visserligen men jag rekomenderar inte att ni skruvar dit blandar slangarna på dem, det finns olika lösningar på detta, en välsorterad vvs butik har vad som behövs. Mät rören så löser de problemet
Tack för bra svar. Inser nu att detta var krångligare än jag tänkt. Får nog lämna det till en som kan. Det räcker ju inte med att bara mäta rören utan gängorna måste också mätas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.