Hej!
Jag behöver hjälp med synpunkter, råd och förslag angående en krypgrund.
Har ett fritidshus (timmerhus) 9x8,2meter byggt 2015 på krypgrund av Lecablock på en gjuten betongsula i två avdelningar. Marken är sluttande och den övre delen av krypgrunden har ca 80 cm och den nedre 140 cm i ”takhöjd”.
Hela ytan har i botten ett lager med grov makadam och däröver ett lager med finare makadam. Över detta ligger en plast och runt grunden finns dränering. I grundens båda långsidor finns 4 ventiler och en lucka så det går att komma in.
Det finns el indraget och belysning. I den övre lägre delen är hydroforen för vatten placerad.
Syllen under väggarna är tryckimpregnerade bräder 22x95 på syllpapp mot Lecablocken. Även de bräder som trossbotten vilar på är tryckimpregnerade.
Det finns ingen lukt i huset men nu har det visat sig att det finns en ljus beläggning på undersidan av trossbottenskivorna som är av masonit. Behöver man genast vidta någon åtgärd mot detta och i så fall vad rekommenderar ni?
Jag behöver hjälp med synpunkter, råd och förslag angående en krypgrund.
Har ett fritidshus (timmerhus) 9x8,2meter byggt 2015 på krypgrund av Lecablock på en gjuten betongsula i två avdelningar. Marken är sluttande och den övre delen av krypgrunden har ca 80 cm och den nedre 140 cm i ”takhöjd”.
Hela ytan har i botten ett lager med grov makadam och däröver ett lager med finare makadam. Över detta ligger en plast och runt grunden finns dränering. I grundens båda långsidor finns 4 ventiler och en lucka så det går att komma in.
Det finns el indraget och belysning. I den övre lägre delen är hydroforen för vatten placerad.
Syllen under väggarna är tryckimpregnerade bräder 22x95 på syllpapp mot Lecablocken. Även de bräder som trossbotten vilar på är tryckimpregnerade.
Det finns ingen lukt i huset men nu har det visat sig att det finns en ljus beläggning på undersidan av trossbottenskivorna som är av masonit. Behöver man genast vidta någon åtgärd mot detta och i så fall vad rekommenderar ni?
Behöver inte nödvändigtvis vara något allvarligt men Ser kanske inte helt 100 ut.. Hur gammal är konstruktionen och när uppkom påväxten?
När dränerades det senast och vet du hur det är utfört?
Masoniten sviktar en del, vad kan det bero på?
Som enkla och billiga åtgärder i första hand rekommenderar jag att du skaffar en fuktmätare av instickstyp som du kan mäta fuktkvoten i träet med, samt några mätare som mäter den relativa luftfuktigheten på ett par ställen i krypgrunden. Gärna digitala som sparar mätvärdena kontinuerligt så kan man följa trenderna.
När dränerades det senast och vet du hur det är utfört?
Masoniten sviktar en del, vad kan det bero på?
Som enkla och billiga åtgärder i första hand rekommenderar jag att du skaffar en fuktmätare av instickstyp som du kan mäta fuktkvoten i träet med, samt några mätare som mäter den relativa luftfuktigheten på ett par ställen i krypgrunden. Gärna digitala som sparar mätvärdena kontinuerligt så kan man följa trenderna.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det bästa du kan göra är att övervaka RF.
Framgår inte om det är öppen eller stängd krypgrund.
Har du för hög RF under för lång period så skulle jag täta grunden och slänga in en vanlig kondensavfuktare för under 5000 kr.
…..och fortsätta övervaka
Edit: läser att det är fyra ventiler, dessa ska tätas om du behöver omvandla grunden till en sluten och sätta in avfuktare.
Framgår inte om det är öppen eller stängd krypgrund.
Har du för hög RF under för lång period så skulle jag täta grunden och slänga in en vanlig kondensavfuktare för under 5000 kr.
…..och fortsätta övervaka
Edit: läser att det är fyra ventiler, dessa ska tätas om du behöver omvandla grunden till en sluten och sätta in avfuktare.
Jag tycker alltid att övervakning av RF är a och o. Även om du har tydliga tecken på för hög RF, till exempel mögel, rutten trossbotten, stort område med stående vatten. Genom att övervaka RF så får man då ett kvitto på om ev åtgärder hjälper.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Andra strykningen två månader efter den första - behövs tvätt igen?
Fasad -
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Behövs rör för friskluftventil i tegelvägg?
Ventilation