46 758 läst ·
296 svar
47k läst
296 svar
Vad behöver jag tänka på - bergvärmepump
Jag förstår, själv är jag 65 och kommer antagligen köpa deras koncept just för tryggheten att någon annan äger tekniken, och ansvarar för den. I grund och botten är jag ju bara intresserad av värmen.Nancy Biäng skrev:
Eftersom jag är ensamstående och inte purung så måste jag alltid räkna med att jag kan bli sjuk och inte orkar bo kvar. Eftersom jag måste lägga nytt tak kommer jag inte att få någon större vinst när jag säljer, så tror tyvärr att ett sånt avtal skulle skapa för mycket oro. Men jag håller med om att det kan vara en bra grej för många.
Vi är alla oroliga för olika saker, och det är bra om vi kan minimera oron.
Nyfiken fråga då. Är det genom geofy man ska gå då om ex man inte får en vp som inte ger den värme man behöver.. eller stannar mitt i vintern med ett larm som gör att man får köra elpatron.. kan ju tänka mig att det blir dom som är billigaste installatören som får göra jobbet å inte bor på orten så när man vill ha hjälp så.........L Lelle Eskil skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
Det är ju deras anläggning och de förlorar på om man konsumerar mera el än anläggningen ska ge så förmodligen är det deras ansvar ja. Hur mycket de vill betala för att få ut installatörer lär också vara deras problem.V Vector skrev:Nyfiken fråga då. Är det genom geofy man ska gå då om ex man inte får en vp som inte ger den värme man behöver.. eller stannar mitt i vintern med ett larm som gör att man får köra elpatron.. kan ju tänka mig att det blir dom som är billigaste installatören som får göra jobbet å inte bor på orten så när man vill ha hjälp så.........
Nej. Flödet är inte viktigt.B bertalm skrev:
Om det är ett så kallat torrt hål så kan det vara så att grundvattenflödet runt hålet är väldigt lågt vilket ger en något långsammare återladdning av hålet. Ett hål med högre flöde återladdar sig lite fortare. Men i praktiken är effekten från detta ganska marginell.
'Dvs det är något bättre med ett hål som inte är torrt. Men inte stor skillnad.
Jag har själv vad dom kallar ett torrt hål med väldigt lite flöde. Temp i hålet för mig ligger på 8 grader under sommaren men sjunker till 5-7 grader under vintern när min 12 kW pump tar värmen ut hålet. Och det är ett så kallat torrt hål.
Dessutom är det så att siffrorna för flödet i hålet är svårt att mäta så det görs aldrig på rätt sätt vid borrning av energibrunn. Utan man gör en uppskattning eller kvalificerad gissning. Dvs felmarginalen i siffrorna är oerhört stor.
Var i liknade situation när jag bytte min värmepump tidigare än beräknat.Min värmepump från 2005 thermia diplomat 8 kw till en utbytes pump thermia Legend 8kw 2024-01-22.Var inget fel på min galma thermia men visste att man skulle höja priset med 10% och om några år går man i pension och hade avsatt pengar till en ny värmepump och slippa den processen väl när man är pensionär + ett planerat byte som tog 1 dag att genomföra.Ser nu att den beräknande kalkylen stämmer bra med drifttimmarna så spar ca 1000kwh/år.Hade 2 st värmepumpar att jämföra med ThermianLegend 8kw (on-off) och en Thermia Calibra 1,5-7kw (inverter) men tog en Legend istället och Calibran var 10000 dyrare och skulle ta 15 år innan jag skulle räkna hem den mer kostnaden.Men i ditt fall skulle jag nog valt en inverter istället med tanke på vart du bor (har haft några dagar med över -20 grader nu).Kostnaden för bytet hamnade på 89000 kr inklusive allt.Nancy Biäng skrev:
Eftersom jag är ensamstående och inte purung så måste jag alltid räkna med att jag kan bli sjuk och inte orkar bo kvar. Eftersom jag måste lägga nytt tak kommer jag inte att få någon större vinst när jag säljer, så tror tyvärr att ett sånt avtal skulle skapa för mycket oro. Men jag håller med om att det kan vara en bra grej för många.
Det var ett bra pris. Du skrev att ts skulle välja en inverter, hur drar du gränsen här? Bor själv nere i Kalmar län vid kusten och i år ännu inte haft under -10. En Thermia Villa 55, som klarar ned till -10 utan tillskott, brine när det gått som mest 0 in och ut -3, samt i snitt 200-300 kWh/år i tillskott.V växelventil skrev:Var i liknade situation när jag bytte min värmepump tidigare än beräknat.Min värmepump från 2005 thermia diplomat 8 kw till en utbytes pump thermia Legend 8kw 2024-01-22.Var inget fel på min galma thermia men visste att man skulle höja priset med 10% och om några år går man i pension och hade avsatt pengar till en ny värmepump och slippa den processen väl när man är pensionär + ett planerat byte som tog 1 dag att genomföra.Ser nu att den beräknande kalkylen stämmer bra med drifttimmarna så spar ca 1000kwh/år.Hade 2 st värmepumpar att jämföra med ThermianLegend 8kw (on-off) och en Thermia Calibra 1,5-7kw (inverter) men tog en Legend istället och Calibran var 10000 dyrare och skulle ta 15 år innan jag skulle räkna hem den mer kostnaden.Men i ditt fall skulle jag nog valt en inverter istället med tanke på vart du bor (har haft några dagar med över -20 grader nu).Kostnaden för bytet hamnade på 89000 kr inklusive allt.
Redigerat:
Bor själv i bergslagen och kan bli rätt kallt här om vintrarna.Vart gränsen går kan vara lite svårt men invertern är ju kompressorn varvtalsstyrd så skulle jag bo nere vid kalmar skulle jag nog inte tveka och Calibran är ju förberedd för online styrning så spar man kanske lite pengar där men det är inte Legenden.Min Diplomat klarade ner till ca-22 innan patron gick in och hade ner mot -21,5 med Legenden och hade patron inte gått in så vi får väl se när den väl den går in och stöttar.A AndersS skrev:
TS kör ju redan med Ngenic Tune. Jag har ingen större koll egentligen på hur Thermias styrning funkar, men jag tror inte den är bättre än Ngenic som styr både på väderprognos och kommande timpris?V växelventil skrev:
Nej jag vet inte heller för styrningen på Calibran är ganska nytt och känner ingen som kör med styrning så svårt att veta.Vet bara att den är förberedd för det.useless skrev:
Kanske snart dags för byte?Du har ju lite finneser på Legenden som du inte har på din villa.Dels är legenden väldigt tyst så kommer man in i pumprummet kan det vara svårt att höra om kompressorn går och du kan ha extra varmvatten +övervakning på brine.Cikulationpumparna är varvtalsstyrda så den inställda diffen är den du ställer in den på.A AndersS skrev:Det var ett bra pris. Du skrev att ts skulle välja en inverter, hur drar du gränsen här? Bor själv nere i Kalmar län vid kusten och i år ännu inte haft under -10. En Thermia Villa 55, som klarar ned till -10 utan tillskott, brine när det gått som mest 0 in och ut -3, samt i snitt 200-300 kWh/år i tillskott.
Priset 89000 är alla avdragen gjorda,
Renoveringsnovis
· 606 inlägg
TackV växelventil skrev:Var i liknade situation när jag bytte min värmepump tidigare än beräknat.Min värmepump från 2005 thermia diplomat 8 kw till en utbytes pump thermia Legend 8kw 2024-01-22.Var inget fel på min galma thermia men visste att man skulle höja priset med 10% och om några år går man i pension och hade avsatt pengar till en ny värmepump och slippa den processen väl när man är pensionär + ett planerat byte som tog 1 dag att genomföra.Ser nu att den beräknande kalkylen stämmer bra med drifttimmarna så spar ca 1000kwh/år.Hade 2 st värmepumpar att jämföra med ThermianLegend 8kw (on-off) och en Thermia Calibra 1,5-7kw (inverter) men tog en Legend istället och Calibran var 10000 dyrare och skulle ta 15 år innan jag skulle räkna hem den mer kostnaden.Men i ditt fall skulle jag nog valt en inverter istället med tanke på vart du bor (har haft några dagar med över -20 grader nu).Kostnaden för bytet hamnade på 89000 kr inklusive allt.
Har du kollat detta med banken så att en ny BVP verkligen höjer värdet såpass mycket att du kan få lån för ett helt takbyte?
Personligen hade jag nio av tio gånger prioriterat att byta ett dåligt tak framför en fungerande värmepump. Värme är lättare att åstadkomma (ifall olyckan skulle vara framme) än ett läckande tak.
Personligen hade jag nio av tio gånger prioriterat att byta ett dåligt tak framför en fungerande värmepump. Värme är lättare att åstadkomma (ifall olyckan skulle vara framme) än ett läckande tak.
Fick ett garantibyte av kompressor efter tio år, 2010, och den nya gav bättre "effekt" och har nu rullat i 15 år.V växelventil skrev:Kanske snart dags för byte?Du har ju lite finneser på Legenden som du inte har på din villa.Dels är legenden väldigt tyst så kommer man in i pumprummet kan det vara svårt att höra om kompressorn går och du kan ha extra varmvatten +övervakning på brine.Cikulationpumparna är varvtalsstyrda så den inställda diffen är den du ställer in den på.
Priset 89000 är alla avdragen gjorda,
Så vad tror du eller ska man man vänta till problem? Du kan inte plocka mycket mera ur borrhålet.