Det va länge sen jag flyttade senast och nu är ett hus sålt, inte jag som bott i det men jag får ta hand om allt så nu undrar jag vad som behöver fixas med inför överlåtelsen?
Vatten.
El.
Sopor.
Bredband.
Larm.
Vad sägs upp automatiskt?

• Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Räkna med att inget sägs upp automatiskt!

El, vatten och sopor kommer att sägas upp automatiskt, men för att undvika "släpande" kostnad är det bättre att meddela om flytt själv.
Elbolagen kan man göra det via "mina sidor". Tänk också på att du kan ha en elnätsleverantör, och en annan elleverantör!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är långt ifrån självklart att el, vatten och sophämtning sägs upp när fastigheten säljs. Det behöver inte ens vara fastighetsägaren som står på abonnemangen, det kan lika gärna vara en hyresgäst.
Säg upp allt, helt enkelt!
Kom ihåg fastighetens försäkring också. TV-abonnemang som inte är kopplade till bredbandet bör också sägas upp separat.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bra input, försäkring hade jag glömt.

Kolla dina räkningar per månad - där har du svaret.

//

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Ja, nu har jag inte bott i huset och det är mycket som ligger på autogiro.

Stefan N Stefan N skrev:
Det va länge sen jag flyttade senast och nu är ett hus sålt, inte jag som bott i det men jag får ta hand om allt så nu undrar jag vad som behöver fixas med inför överlåtelsen?
Vatten.
El.
Sopor.
Bredband.
Larm.
Vad sägs upp automatiskt?
Hemförsäkring

Men autogiro är väl också en räkning :)

//

Stefan N Stefan N skrev:
Ja, nu har jag inte bott i huset och det är mycket som ligger på autogiro.
Då ligger det transaktioner på kontot. Utgå ifrån att absolut inget sägs upp automatiskt så blir ju inte besviken.

Anmäl till sotaren, (om det är aktuellt). Vi köpte fritidshus 2020, säljaren fick 2023 meddelande från sotaren om när de skulle komma och sota. Sådana "sällan abbonemang" kan vara lätta att missa.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.