Jag behöver stänga av vattnet till lägenheten. Jag har hittat huvudkranarna men det finns inga handag eller vred för att stänga av vattnet.

Känner någon igen vad det är för nyckel jag behöver för att stänga dessa ventiler?

• Korroderade vattenventiler utan handtag på rör, behov av rätt nyckel för att stänga av vattnet i lägenheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på att dem ser ut att ha suttit där ett tag så kolla med fastighetsägaren om de kan stänga av vattnet istället.

Om du rör på dem så kan det bli du som får stå för kostnaden att byta om dem börjar läcka.

• Gilla
davidal
  • Laddar…
tommib
Är du säker på att detta är tappvatten? Jag tycker det ser ut som ett vred med siffror på, vilket snarare talar för en strypventil av något slag.

En vanlig fyrkantsnyckel ser ut att passa på dem men jag skulle inte skruva där utan att veta vad det är för något.

• Gilla
davidal och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Håller med om att det ser konstigt ut.

Du borde kunna utesluta att de är till tappvattnet genom att först känna på båda rören, sen spola både varm- och kallvatten någon minut och sen känna på rören igen. Ingen skillnad => fel rör.

Redigering: I de äldre lägenheter jag bott i (från 1974 resp. 1928) fanns inget sätt att stänga av vattnet till enbart en lägenhet utan bara till hela stammen, och ibland fungerade inte de ventilerna längre så att vattnet fick stängas av till hela fastigheten eller till och med nästan halva kvarteret...

• Gilla
davidal och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag ska höra med föreningen.

Mitt första inlägg var otydligt. Det är vattnet till elementen i jag vill stänga av.

Bästa svaret

tommib
Aha, ok. Det brukar man kunna göra på själva radiatorkopplet.

Givet att dessa vred är graderade så kan de som sagt vara någon form av justerventiler och då är det mycket olämpligt att skruva på dem. Ska man göra det måste man vara väldigt noga med att återställa när man öppnar igen.

Välkommen till forumet förresten!

tommib tommib skrev:
Aha, ok. Det brukar man kunna göra på själva radiatorkopplet.

Givet att dessa vred är graderade så kan de som sagt vara någon form av justerventiler och då är det mycket olämpligt att skruva på dem. Ska man göra det måste man vara väldigt noga med att återställa när man öppnar igen.

Välkommen till forumet förresten!
Tack för välkomnandet!

Jag behöver ta bort ett av elementen. Det är ett enrörssystem med en bypassventil - så det går inte att stänga av vattnet utan att stänga av vattnet och plombera radiatorventilen efter elementet är borttaget (tror jag?).

tommib
Bild på kopplet? Detta är inte mitt område egentligen men någon annan kanske känner igen det.

tommib tommib skrev:
Bild på kopplet? Detta är inte mitt område egentligen men någon annan kanske känner igen det.
Här kommer bilder. Jag har testat att försiktigt skruva på insexfästet - medsols finns inget giv, motsols så börjar det läcka vatten.

• Insexfäste på ett VVS-rör där justering motsols orsakar läckage, medan medsols ger ingen effekt.
    Skapa konto
  • Metallrör med insexfäste i närbild, text anger "DVS 16". Vit plastdetalj till höger. Vattenläcka observerad vid moturs vridning.
    Skapa konto
D davidal skrev:
Jag behöver stänga av vattnet till lägenheten. Jag har hittat huvudkranarna men det finns inga handag eller vred för att stänga av vattnet.

Känner någon igen vad det är för nyckel jag behöver för att stänga dessa ventiler?
Det ser ut som injusteringsventiler. Det är mycket viktigt att de återställs till exakt samma läge som innan om de stängs.

• Gilla
davidal
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det ser ut som injusteringsventiler. Det är mycket viktigt att de återställs till exakt samma läge som innan om de stängs.
För att förtlydliga - det går alltså att stänga av vattnet till elementen med dessa men man behöver vara noggrann med att ställa tillbaka dem till samma läge de var?

Hur är det med värmesystemet i en brf? Är det inte så att föreningen ansvarar för det, jag tänker att ta bort ett element kanske behöver tillåtelse från den?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur är det med värmesystemet i en brf? Är det inte så att föreningen ansvarar för det, jag tänker att ta bort ett element kanske behöver tillåtelse från den?
Bra poäng, detta är temporärt och jag har hört av mig till vicevärden redan. Så tror det är lugnt

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
D davidal skrev:
För att förtlydliga - det går alltså att stänga av vattnet till elementen med dessa men man behöver vara noggrann med att ställa tillbaka dem till samma läge de var?
Ja troligen, men det är ju inte säkert att de kommer hålla tätt.

• Gilla
davidal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.