Fick en ny diskmaskin idag och den har inte likadan kopplin till vattnet in som den förra. Vad behöver jag för att det ska passa?

• Vattenledning under diskbänk med hand som håller en slang som ska kopplas till kranen på nya diskmaskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppling för vattenanslutning för diskmaskin visas i närbild, hålls i handen.
    Skapa konto
  • Gammal vattenslangkoppling med blå ventil, som behöver anpassas för ny diskmaskin.
    Skapa konto
A ardnasan skrev:
Fick en ny diskmaskin idag och den har inte likadan kopplin till vattnet in som den förra. Vad behöver jag för att det ska passa?
Du behöver skruva loss den befintliga övergångsnippeln. Sedan skall det passa.

• Gilla
ardnasan
  • Laddar…
A ardnasan skrev:
du saknar packning i den nya?
ny och ny den är rätt gammal och väl använd

• Gilla
ardnasan och 2 till
  • Laddar…
Finns det såna där trevägs ventiler med klämringskopplingar i alla riktningar?

Kan vara bra att kolla så du inte har en kona för klämring under förstoringen... I så fall kommer packningen (som sagts ovan, fattas) inte att täta bra...

• Gilla
ardnasan
  • Laddar…
Och som en bra att veta är denna inkoppling inte godkänd idag, avstängning skall sitta ovan bänk.

• Haha
  • Gilla
se38006 och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Du behöver skruva loss den befintliga övergångsnippeln. Sedan skall det passa.
Får verkligen inte av den. Kan jag inte sätta på en ny nippel på nippeln som har en invändig G20-gänga och en utvändig G15-gänga?

returen returen skrev:
du saknar packning i den nya?
ny och ny den är rätt gammal och väl använd
Det är fel storlek, får ej på den

A ardnasan skrev:
Det är fel storlek, får ej på den
gör som de skrivit ta bort adaptern på kranen eller ännu hellre låt en VVSar fixa det på rätt sätt

A ardnasan skrev:
Får verkligen inte av den. Kan jag inte sätta på en ny nippel på nippeln som har en invändig G20-gänga och en utvändig G15-gänga?
Kan och kan. Frågan är väl hur "snyggt" det skall bli. Och hur "rätt" det skall bli. Men om det inte är så noga och man nöjer sig med att det skall fungera utan att anlita en rörmokare, så varför inte? Det är väl ändå ingen av dina gäster som kollar på detta, så du lär knappast behöva skämmas. Eller hur

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.