Har nyligen fått reda på att kommunala fjärrvärmebolaget höjer avgifterna med ca 25% efter årsskiftet. De ligger redan högt, som jag ser det. Nya avgifterna blir fast pris 433 kr/mån, rörligt 85,7 öre/kWh.

Vi har möjlighet att avväga hur stor del av uppvärmningen som körs via fjv kontra LLVP (dvs el uppväxlat med COP för olika utetemp). Även möjlighet att köra en hel del vedeldat via kakelugn om vi vill göra så.

Min fråga är: har ni några enkla tumregler för när det är aktuellt att ha en LLVP aktiv? Kan säga att förra uppvärmningssäsongen oktober till april valde vi att ha LLVP helt avstängd pga elpriserna då, men nu är läget helt annat som det verkar inför vintern.

Kan ju tillägga att vi har ett incitament att göra av med mer el nu pga nylig solcellsinstallation från april i år, för att dra full nytta av "60-öringen" behöver vi se till att köpa in minst lika mycket el som vi levererat till nätet. Konstaterar att vi nog inte kommer att lyckas med detta även om vi kör LLVP för fullt, produktionen lär överstiga behov av inköpt el ganska rejält.

Bara mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att om spot elpriset överstiger säg 150 öre/kWh så kan det vara aktuellt att stänga av LLVP om utetemp understiger 0 grader C, tillkommer ju överföringsavgifter, moms osv (men minus dessa 60 öre då).

Ser dessa kalkyler som extremt komplicerade och undrar som sagt hur ni övriga resonerar. Vi vill gärna optimera det här med uppvärmningen, varför betala mer än man behöver.
__
PS. Glömde säga att det vi strävar efter är ca 21-22 grader överallt i huset, oavsett uppvärmningskälla. Så om tex LLVP stängs av så blir det motsvarande mer som körs via fjärrvärmen, matar vi på med litet vedvärme via kakelugnen så regleras LLVP och fjärrvärme automatiskt ner i motsvarande mån.

Redigerat:
Måste i ärlighetens namn tillägga att detta känns som ett hyfsat beräkningsbart problem... bara att jag varit för lat för att formulera och lösa det riktigt ännu. Men kanske någon har några prototyp-algoritmer, kanske i form av excel etc?

• Gilla
Preppie
  • Laddar…
Samma problem och möjligheter. Hittar du en bra beräkning är jag intresserad av den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.