Någon som har en idé om vad som äter sönder bladen på detta sätt, både blad högt upp på buskar såväl som långt ned? Det är inte möjligt för de typer av sniglar jag sett här att krypa så högt upp. Och myror äter väl inte blad? Jag ser aldrig några larver heller.

Det här sker både på stockrosor ute på ängen såväl som buskar och växter i rabatten, ända sedan i våras. Inte bara skott utan även äldre blad.

• Blad med ojämna hål och skador från okänd angripare, fotograferade på en buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett blad med skador och hål på en planta i trädgården, orsakat av okända faktorer. Bakgrunden visar jord och viss vegetation.
    Skapa konto
  • Blad med tydliga hål och kanter som ser tuggade ut, mitt i det gröna bladverket i en rabatt, på en bakgrund av jord och småplantor.
    Skapa konto
Jag vet inte vem som käkar men det sitter en larv på detta blad i alla fall.
En grön larv sitter på ett blad som är delvis uppätet, omgiven av andra gröna löv.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Finns mängder med olika larver/insekter som kalasar på våra växter.
Finns det myror kan man kolla om det finns bladlöss.

Centano Centano skrev:
Jag vet inte vem som käkar men det sitter en larv på detta blad i alla fall.
[bild]
Snyggt fångat! Jag gick tillbaka och tittade där jag tog bilden och jodå- den sitter kvar och den äter definitivt på bladet. Nu när jag vet vad jag kollar efter så ser jag även fler.

En bildgoogling säger att det är stekel-larver. Tror det stämmer för de är hårdast på just spirean. Här är info om någon är intresserad eller har samma problem!:

https://www.wexthuset.com/fakta-och...xter/bekampning-av-larver-som angriper-spirea

Tack igen 😊

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Här en annan stekel, gallstekel, som bygger en bomullsliknande boll för sina larver, har sett att den benäms bomullgallstekel.
Sitter i toppen på ekar
Den på bilden kom nedramlande framför mig i förra veckan.
Bomullsliknande boll skapad av en gallstekel, med bruna knoppar och en grenbit, ligger på en ljus träyta.
Skapa konto

A AndersS skrev:
Här en annan stekel, gallstekel, som bygger en bomullsliknande boll för sina larver, har sett att den benäms bomullgallstekel.
Sitter i toppen på ekar
Den på bilden kom nedramlande framför mig i förra veckan.
[bild]
Oj, den ser verkligen ut som en bomullstuss! 😳

Här har vi något annat otyg som ligger i små hängmattor på bladen på fruktträden, och även hänger ned i spindelvävsliknande trådar (en per larv) under bladen.

• Gröna fruktträdblad med spindelvävsliknande trådar som hänger från dem, synliga små hängmattor för larver.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.