Någon som har en idé om vad som äter sönder bladen på detta sätt, både blad högt upp på buskar såväl som långt ned? Det är inte möjligt för de typer av sniglar jag sett här att krypa så högt upp. Och myror äter väl inte blad? Jag ser aldrig några larver heller.
Det här sker både på stockrosor ute på ängen såväl som buskar och växter i rabatten, ända sedan i våras. Inte bara skott utan även äldre blad.
Det här sker både på stockrosor ute på ängen såväl som buskar och växter i rabatten, ända sedan i våras. Inte bara skott utan även äldre blad.
Snyggt fångat! Jag gick tillbaka och tittade där jag tog bilden och jodå- den sitter kvar och den äter definitivt på bladet. Nu när jag vet vad jag kollar efter så ser jag även fler.Centano skrev:
En bildgoogling säger att det är stekel-larver. Tror det stämmer för de är hårdast på just spirean. Här är info om någon är intresserad eller har samma problem!:
https://www.wexthuset.com/fakta-och...xter/bekampning-av-larver-som angriper-spirea
Tack igen 😊
Oj, den ser verkligen ut som en bomullstuss! 😳A AndersS skrev:
Här har vi något annat otyg som ligger i små hängmattor på bladen på fruktträden, och även hänger ned i spindelvävsliknande trådar (en per larv) under bladen.
Klicka här för att svara