Grundfrågan var väl vad vi jobbar med? Nåväl Yonna....fortfarande underbetald sekreterare eller?

Min fru arbetar som hårtekniker för ett större internationellt bolag....som börjar på L och slutar med l, uttalas med viss fransk accent. Jag kör eget med reklam och aktiehandel.

Småföretagare (väldigt små, bara vi två) inom vårdkategorin. Han jobbar in stålarna och jag är kontorshäxan 8-)

Calle Anka skrev:
Grundfrågan var väl vad vi jobbar med? Nåväl Yonna....fortfarande underbetald sekreterare eller?
;D ;D ;D Nä, har halkat runt i IT-branschen under ett antal år. Numera är jag troligen en av de få pangschonärerna som bygger nytt härinne ::).

Vi är 1st transportplanerare och 1st psykolog (har jag nytta av ibland :D ) Lån på 1,5milj. Bygger visserligen inte nytt men huset från -46 får räcka fram till pensionen. Sedan blir det varmare breddgrader på vinterhalvåret. :)

En Art Director och en bilmaskerare (plåt och lack)...
Den senare har halkat runt i IT-sektorn i ett par år, och även i den grafiska branschen, och sedemera halkat ur och hamnat på ett billackeringsföretag....(?)

Men det fungerar.

Vi har lån på 2.1 milj, banken kommer att dra 6200 kr/månad för att täcka räntorna. Samma kostnad vår tidigare lägenhet.

Jag pysslar med Data IT/Vaktm. på skola.. Hon jobbar på Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR)

Lånet hamnar på runt 1,8-2,0

En förskollärare och en offertingenjör, förskolläraren har ett hobbyföretag som drar in HELA !!! 20 000 efter skatterna per år utöver vanliga lönen ;)

Lånet hamnar på 2 - 2,5, bygget går lös på ~4 miljoner :-/

Tigern jobbar som låg/mellanstadielärare och jag är civilare (jobbar som chef för kvalitetskontrollen på en större industri). 2 st kids "belastar" också ekonomin.  ;)

billy_baver skrev:
Yonnas siffror kan betraktas i relief till ett ännu lite längre perspektiv:  De statliga räntesubventionerna i Sverige infördes redan på 1950-talet.  Men då var marknadsräntorna ändå så låga att det statliga stödet saknade betydelse.  
Lite mer jämförelsesiffror för smeagol: Huset jag köpte tidigt 80-tal kostade att uppföra 1927 2.263 kr - lite utanför Malmö på den tiden men idag mycket centralt. Egnahemsbygge i 'sten'; 110 kvm och 2-familjshus.

Tittar vi på Sthlm så kostade mitt föräldrahem att uppföra i gamla Ålsten 1939 43.000; byggmästarbyggd funkisvilla på ca 200 kvm med tomträtt - tror det var 160 kr/året på 60 år. Det var mycket pengar då ... (Huset såldes för drygt 10 år sedan så ngn större vinst har inte hamnat hos mig  ;))

Kommer våra barnbarn en dag att tycka att våra miljonvillor i kombination med normala knegarinkomster ses som 'billiga'?

Arbetar som konstruktör på ett större konsultföretag. Just nu ritar jag maskiner till smålandsvillans nya fabrik i Sundsvall. Min fru arbetar som undersköterska.

Jag: Innesäljare / Logistiker
Hon: Administratör på köksföretag (Gissa var vi köper vårt kök?)

Akta dig så inte skattemyndigheten läser det där.....förmånsbil har man hört talas om men förmånskök ;D ;D

Vi är civilingenjörer, V båda två. (Kan vi månne ha träffats på skolan...)
Jag fuskar lite som ekonom också.

Jag jobbar som projektcontroller på statlig byggherre.
Hon jobbar på ett företag i byggbranschen som börjar på J och slutar på M.

kennethsdotter skrev:
Hej!
Skulle därför tycka att det vore intressant o höra vad ni andra arbetar med och kanske hur mkt ni tagit i lån!?
För det är väl inte bara läkare och advokater här som har råd att bygga nytt, eller?  ::)
Person 1: student som tar akademisk examen i juni

Person 2: jobbar både inom taxi och hemtjänsten

Lån idag: 2,9 mille

Lån vid nybygge: 2,6 mille (hoppas vi på)

Inte ett dugg högavlönade mao...snarare tvärtom ;)

Jag jobbar som IT-Nisse. Min sambo på Barsebäcksverket, kärnkraftsverket ni vet... Inte direkt framtiden för sig...

Vi ska låna ca 2.8 :o. Oops det låter hemskt, det är hemskt mycket pengar också, ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.