Det tror jag då def. INTE...Viktoria skrev:
Den kanske iof. inte var bruten med gult på den tiden, men det behövdes ju inte, av det enkla faktumet att oljekomponenten i färgen bidrog med den gula tonen, spec. på sikt.....
Så det här problemet med att 0502-Y skulle vara sååå 'fel' till det mesta, tror jag personligen i mångt och mycket har med den rådande minimalistiska KRITVITA trenden att göra, när den falnar om nån kort tid, så hoppas iaf. jag att branschen INTE gått över på 0500-N eller 0300-N som "standard" på snickerier.
MVH / Christina.
Fredrik. skrev:S0502-Y är mer el. mindre standard. Och i princip den vit man får när man vill ha 'vit'.
Gilla det eller inte? Men så är det.
Och den skara som vill ha S0502-Y är trots allt större än den skara som vill ha vitare vit.
En sak som man ska vara mycket medveten om är att vit el. råvit är en fruktansvärt
avslöjande 'färg'.
Och tillsammans med S0502-Y som eg. inte är så värst gul så blir sistnämnd... gul.
Det som 'normalt' är en fin och behaglig vit blir här smutsig.. ja, nästan äcklig.
Däremot så är det mer el. mindre känt att S0502-Y hos färgleverantör X kan avvika ganska mycket från S0502-Y som du köper hos färgleverantör Y.
Färghandlare Y har i sin tur har en S0502-Y som avviker i från hans största konkurrent Z:as S0502-Y.
Sen har vi list tillverkare A som har en S0502-Y som inte alls är lik varken färgen från färghandlare X, Y el. Z.
/Fredrik
TACK.... Fredrik, för ytterligare ett av Dina KANONINLÄGG... förklarade verkligen för mig varför man ofta kan uppleva S0502-Y lite olika.
Du kan verkligen det här med färg, både produkter, 'teknikaliteter' och tekniker, Du kan dessutom förklara på ett vänligt och pedag. sätt så att jag och många med mig (som inte kan vår färglära på de fem fingrarna) förstår vad det handlar om. Det är mao. ett rent och skärt NÖJE att läsa Dina inlägg..!!
Dessutom vill jag passa på att påpeka nåt jag tänkt på ett tag. Du är inte 'bara' bra på det rent tekniska med färger..... Du har dessutom en säker smak för nyanser och kombinationer.
Jag har av eget intresse kollat de kulörförslag Du lämnar på tex. fondväggar o.dyl. Dessa är alltid snygga, säkra och stabila NCS-koder med de 'rätta' genomtänkta brytningarna och det märks att Du kan det där med att hänsyn måste tas till skillnaden mellan litet prov och stor yta, kulörstyrka, dagsljusets påverkan (vilket kan få vissa brytningar att transformeras till en helt 'annan färg') osv. samt massor av andra parametrar, som vi övriga säkerligen aldrig ens hört talas om....... tex. jag själv vet HUR jag vill att det ska se ut ...... DU skulle kunna plocka fram NCS-koden för den önskningen, även om lilla provet antagligen skulle se helt annorlunda ut än det 'slutresultat' jag ser för min inre syn ...... MEN när den väl kom på väggen så skulle det antagligen bli klockrent .... IMPONERANDE..!!!
MVH / Christina.
Hej
Tack för ditt snälla inlägg Christina.
Det värmer gott.
Många är dom gånger då jag undrat om det är någon som överhuvudtaget
orkar tragla sig igenom mina, allt annat än korta inlägg.
Att dom dessutom, ibland är uppskattade va kul att höra.
Så tack ännu än gång för din uppriktighet.
Visst har jag nog lärt sig ett och annat under dom år som jag pysslat med det här.
Men som med så mycket annat så är det så att ju mer man kan.
Ju mer förstår man att man inte kan. Och man förstår att det finns mycket kvar att lära.
Om man bara vill. Om man bara orkar. Och så länge man har lust.
Det låter väll som en 'klysha'. Men inte mindre sant för det.
/Fredrik
Tack för ditt snälla inlägg Christina.
Det värmer gott.
Många är dom gånger då jag undrat om det är någon som överhuvudtaget
orkar tragla sig igenom mina, allt annat än korta inlägg.
Att dom dessutom, ibland är uppskattade va kul att höra.
Så tack ännu än gång för din uppriktighet.
Visst har jag nog lärt sig ett och annat under dom år som jag pysslat med det här.
Men som med så mycket annat så är det så att ju mer man kan.
Ju mer förstår man att man inte kan. Och man förstår att det finns mycket kvar att lära.
Om man bara vill. Om man bara orkar. Och så länge man har lust.
Det låter väll som en 'klysha'. Men inte mindre sant för det.
/Fredrik
Tack för alla synpunkter. Finns många kunniga här inne. En kanske konstig fråga: Vilken färg är "grunden" när man blandar färger? Vad utgår man ifrån, S 0000-N???
Vi vill som sagt ha vita väggar men har fönster och dörrar målade i S 0502-y. Vilken vit färg passar då som vägg, tak och golvlistfärg? Vill inte att fönster och dörrar ska se gula ut men vill heller inte ha gula väggar.
Vi vill som sagt ha vita väggar men har fönster och dörrar målade i S 0502-y. Vilken vit färg passar då som vägg, tak och golvlistfärg? Vill inte att fönster och dörrar ska se gula ut men vill heller inte ha gula väggar.
Hej
Ja, vad är det för nått man utgår ifrån när man blandar ljusa färger?
S0000-N? Nej! Så enkelt är det inte. Tyvärr..
Och exakt vad det i grunden är varierar faktiskt beroende på vad det är för produkt.
Alltså om man målar upp några olika, helt obrutna färger så får du olika grader av vitt beroende på produkt.
Och här går det att dela upp det i flera 'fack'. Inte bara vattenbaserat och lacknaftalöst.
Det är ofta även skillnader bland dom vattenbaserade.
För det finns olika typer. T.ex. urethanalkydförstärkta akrylater, rena akrylater och mindre 'rena' akrylater vilka går under samlingsnamnet 'latex' färger.
En kanske är lite gulare. Den andra lite gråare.
Utan att gräva ner sig allt för mycket igen så sammanfattar jag med att S0000-N inte går att få.
Och dom ända 'vita' som jag tycker passar till S0502-Y. Och dom ända vita som inte får S0502-Y att framstå som gul är S0502-Y el. mörkare. S0802-Y el. S1002-Y.
Dom må se gråa ut på små prover. Men när dom kommer upp så blir det inte mycket.
Golvlister skulle jag kört samma som fönstren och dörrarna.
Tak däremot funkar att köra i vitt.
/Fredrik
Ja, vad är det för nått man utgår ifrån när man blandar ljusa färger?
S0000-N? Nej! Så enkelt är det inte. Tyvärr..
Och exakt vad det i grunden är varierar faktiskt beroende på vad det är för produkt.
Alltså om man målar upp några olika, helt obrutna färger så får du olika grader av vitt beroende på produkt.
Och här går det att dela upp det i flera 'fack'. Inte bara vattenbaserat och lacknaftalöst.
Det är ofta även skillnader bland dom vattenbaserade.
För det finns olika typer. T.ex. urethanalkydförstärkta akrylater, rena akrylater och mindre 'rena' akrylater vilka går under samlingsnamnet 'latex' färger.
En kanske är lite gulare. Den andra lite gråare.
Utan att gräva ner sig allt för mycket igen så sammanfattar jag med att S0000-N inte går att få.
Och dom ända 'vita' som jag tycker passar till S0502-Y. Och dom ända vita som inte får S0502-Y att framstå som gul är S0502-Y el. mörkare. S0802-Y el. S1002-Y.
Dom må se gråa ut på små prover. Men när dom kommer upp så blir det inte mycket.
Golvlister skulle jag kört samma som fönstren och dörrarna.
Tak däremot funkar att köra i vitt.
/Fredrik
Hejsan
Det är väll en smaksak om man tycker att S0502-Y och 0503-G90Y passar bra ihop el inte.
Personligen gillar jag inte så små skillnader.
Och det är väldigt liten skillnad på dessa. Och om du inte kan få exakt samma.
Måla då hellre med något som bryter av lite mer.
Då ser man iaf att det är olika och intrycket blir inte lika 'förvirrat'.
Dom förslag jag kommer på så länge det ska vara ljust är S1002-Y, S1005-Y el. S1005-G90Y.
Dessa går mer el. mindre ton i ton med 0503-G90Y.
Men jag tror även att t.ex. S1005-Y20R skulle kunna blir väldigt bra.
Men den bryter lite mer och drar iväg mot ljus ljus beige...
Men ta det för va det är. Förslag. Inget annat.
Det är i slutändan du som ska vara nöjd. Du som ska leva med det.
Men låt dina val ta tid. Och tilllåt dig själv att ompröva dina ideér.
Va öppen för förslag. Provmåla och känn efter.
/Fredrik
Det är väll en smaksak om man tycker att S0502-Y och 0503-G90Y passar bra ihop el inte.
Personligen gillar jag inte så små skillnader.
Och det är väldigt liten skillnad på dessa. Och om du inte kan få exakt samma.
Måla då hellre med något som bryter av lite mer.
Då ser man iaf att det är olika och intrycket blir inte lika 'förvirrat'.
Dom förslag jag kommer på så länge det ska vara ljust är S1002-Y, S1005-Y el. S1005-G90Y.
Dessa går mer el. mindre ton i ton med 0503-G90Y.
Men jag tror även att t.ex. S1005-Y20R skulle kunna blir väldigt bra.
Men den bryter lite mer och drar iväg mot ljus ljus beige...
Men ta det för va det är. Förslag. Inget annat.
Det är i slutändan du som ska vara nöjd. Du som ska leva med det.
Men låt dina val ta tid. Och tilllåt dig själv att ompröva dina ideér.
Va öppen för förslag. Provmåla och känn efter.
/Fredrik
Hej Solana
Fina val ni gjort. Helt i min smak!
Tak och taklist... Vit ska det ju vara. Och listen målar man in i samma som taken.
Men vad har ni för tak? Gips? Panel? Eller någonting annat?
Om det är släta tak så är det helmatt vit (glans 0-5) som är lämpligast.
Paneltak däremot är lite lurigare. Det bör inte vara för matt och absolut inte för blankt.
Runt glans 10-15 tycker jag är lagom.
Och en lite lite blankare färg hade jag inte kört i vitt.
Men inte med så mycket 'färg' heller. S0502-Y el. S0500-N.
Hur blev det förresten med den Vaxholmsgula?
/Fredrik
Fina val ni gjort. Helt i min smak!
Tak och taklist... Vit ska det ju vara. Och listen målar man in i samma som taken.
Men vad har ni för tak? Gips? Panel? Eller någonting annat?
Om det är släta tak så är det helmatt vit (glans 0-5) som är lämpligast.
Paneltak däremot är lite lurigare. Det bör inte vara för matt och absolut inte för blankt.
Runt glans 10-15 tycker jag är lagom.
Och en lite lite blankare färg hade jag inte kört i vitt.
Men inte med så mycket 'färg' heller. S0502-Y el. S0500-N.
Hur blev det förresten med den Vaxholmsgula?
/Fredrik
hej 
Helt släta tack i gips är det. Vit säger du, men har du ett nummer? Glans 0-5 på taken då förstår jag. Är det samma glans man kör på väggen med utom kök eller? Blir glans 7 för mkt i ett v- rum?
Vaxholmsgula han vi inte få till men vi ska ju styrka själva den sista strykningen så, då blir det vaxholmsul
Helt släta tack i gips är det. Vit säger du, men har du ett nummer? Glans 0-5 på taken då förstår jag. Är det samma glans man kör på väggen med utom kök eller? Blir glans 7 för mkt i ett v- rum?
Vaxholmsgula han vi inte få till men vi ska ju styrka själva den sista strykningen så, då blir det vaxholmsul
Hej
"Vit är vit"... nummer och nummer. Den är aningens ljusare än S0300-N.
Glans 2-3 i taken...
Kök.. det är ett lite känsligt område i dubbel bemärkelse...
Hmm.. men det beror lite på hur planlösningen och avsluten ser ut.
För det är inte så snyggt om olika glanser möts i ett tak..
Och skulle det vara så att det inte finns några avbrott så skulle jag inte tveka.
Jag hade kört med helmatt överallt.
Om det finns avbrott så hade jag fortfarande valt en helmatt färg.
Men en anpassad för väggar. Dom brukar vara lite lättare att torka rent.
Visst blir det flammigt om man nöter för mycket.
Men dom gånger man tvättar tak så är det oftast just innan målning.
Och då har det ingen betydelse.
I vardagsrum tycker jag att 7 glans är för mycket.
Visst är det känsligare med helmatt. Men jag föredrar det ändå.
I hall däremot så tycker jag att runt glans 7-10 är lagom.
Men det är i mångt och mycket efter mina egna förutsättningar.
Om man har hund och några små underverk så är det def. lämgligare med mera bling på väggarna.
/Fredrik
"Vit är vit"... nummer och nummer. Den är aningens ljusare än S0300-N.
Glans 2-3 i taken...
Kök.. det är ett lite känsligt område i dubbel bemärkelse...
Hmm.. men det beror lite på hur planlösningen och avsluten ser ut.
För det är inte så snyggt om olika glanser möts i ett tak..
Och skulle det vara så att det inte finns några avbrott så skulle jag inte tveka.
Jag hade kört med helmatt överallt.
Om det finns avbrott så hade jag fortfarande valt en helmatt färg.
Men en anpassad för väggar. Dom brukar vara lite lättare att torka rent.
Visst blir det flammigt om man nöter för mycket.
Men dom gånger man tvättar tak så är det oftast just innan målning.
Och då har det ingen betydelse.
I vardagsrum tycker jag att 7 glans är för mycket.
Visst är det känsligare med helmatt. Men jag föredrar det ändå.
I hall däremot så tycker jag att runt glans 7-10 är lagom.
Men det är i mångt och mycket efter mina egna förutsättningar.
Om man har hund och några små underverk så är det def. lämgligare med mera bling på väggarna.
/Fredrik
Man får tacka för snabba svar! Alltid lika kul å läsa din inlägg 
Målarn är redan igång med taken idag och kallar färgen rå vit, så det blir nog bra...
Så får vi bara hoppas att dessa val vi gjort blir ok :
.
men inget är ju för evigt allt går ju att ändra.....
Målarn är redan igång med taken idag och kallar färgen rå vit, så det blir nog bra...
Så får vi bara hoppas att dessa val vi gjort blir ok :
men inget är ju för evigt allt går ju att ändra.....