K kortis skrev:
Då har du skatteplanerat fel sa min revisor när jag träffade honom först gången och så gjorde han/vi investeringar som resulterade i betydligt lägre skatt
Så länge som man är anställd och inte egenföretagare är det väldigt svårt att skatteplanera.

Men om du själv varit/är egenföretagare och skatteplanerat samtidigt dom du propagerar för att andra ska betala högre skatt på sina löneinkomster, ja då finns det särskilda ord för sådana som dig.

• Älska
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge som man är anställd och inte egenföretagare är det väldigt svårt att skatteplanera.

Men om du själv varit/är egenföretagare och skatteplanerat samtidigt dom du propagerar för att andra ska betala högre skatt på sina löneinkomster, ja då finns det särskilda ord för sådana som dig.
Gäller de särskilda orden för alla som propagerar för att den grupp de tillhör ska bära mindre andel av skattebördan än idag?

Om person A mestadels arbetsinkomstbeskattas och propagerar för höjd skatt på inkomst av kapital och person B mestadels har inkomst av kapital, men propagerar för höjd skatt på inkomst av förvärvsarbete. Är då båda hycklare, eller bara ena, eller ingen?

F
S Skopan skrev:
Men varför tycker du att det är rättvist att betala samma procentsats skatt? Då får den med hög inkomst ju betala mer. Vore det inte rättvisare om alla betalade samma absoluta belopp, samma antal kronor i skatt?
Kanske, men rätt orimligt. Men är det så du tycker så accepterar jag den åsikten.

C
Mja, det skatteplaneras en hel del bland löntagare också, bara att det i allmänhet inte uppfattas som skatteplanering.
Löneväxling, pensionsuttag, kapitalförsäkringar osv. för att inte nämna olika skatteavdrag man kan välja att utnyttja på ett taktiskt sätt. T.ex ROT/RUT, gröna avdrag, ränteavdrag, osv.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F
S Skopan skrev:
Gäller de särskilda orden för alla som propagerar för att den grupp de tillhör ska bära mindre andel av skattebördan än idag?

Om person A mestadels arbetsinkomstbeskattas och propagerar för höjd skatt på inkomst av kapital och person B mestadels har inkomst av kapital, men propagerar för höjd skatt på inkomst av förvärvsarbete. Är då båda hycklare, eller bara ena, eller ingen?
Är det så du ser på det, en extrem förenkling av verkligheten skulle jag säga?

Nu är väl förvisso oftast de som är välavlönade även de som har pengar från kapitalinkomster så det går hand i hand. Men vanligtvis så är folk inte idioter, de flesta förstår att pengarna skall in för välfärden och social service.

Är det en sarkastisk kommunist vi har här?

Man ska följa skattelagstiftningen och rika betalar alldeles för lite skatt.
Jag råkade ramla på en jordbruksfastighet och på den vägen var det.

Unikt namn
C cpalm skrev:
Mja, det skatteplaneras en hel del bland löntagare också, bara att det i allmänhet inte uppfattas som skatteplanering.
Löneväxling, pensionsuttag, kapitalförsäkringar osv. för att inte nämna olika skatteavdrag man kan välja att utnyttja på ett taktiskt sätt. T.ex ROT/RUT, gröna avdrag, ränteavdrag, osv.
Gubben som fakturerar från eget bolag har dock både bolagstrixandet plus alla dessa små verktyg som erbjuds.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kortis skrev:
Man ska följa skattelagstiftningen och rika betalar alldeles för lite skatt.
Jag råkade ramla på en jordbruksfastighet och på den vägen var det.
När klassas man som rik? Moral är inget man behöver tänka på? Du som är vänster borde ju föregå med gott exempel om det är dina åsikter, du kanske bara trollar lite...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När klassas man som rik? Moral är inget man behöver tänka på? Du som är vänster borde ju föregå med gott exempel om det är dina åsikter, du kanske bara trollar lite...
Det här resonemanget har jag lite svårt att tyda.

Menar man att vad som är en moraliskt acceptabel nivå av skatteplanering är olika beroende på vad man har för politiska åsikter? Eller är nivån samma, men det är förväntat och/eller mer acceptabelt att en med vissa politiska åsikter passerar gränsen för det moraliska?

Ja. Ordet är "Rödvinsvänster".

K kortis skrev:
Man ska följa skattelagstiftningen
Enig. Det kan man dock göra på olika vis och att trixa med sin egen skatt samtidigt som man tycker att sådana som en själv borde betala mer i skatt är en position jag aldrig kommer förstå mig på. Det är förstås något du är långt ifrån ensam om, så det är väl så man tänker som välbeställd vänstermänniska.
K kortis skrev:
rika betalar alldeles för lite skatt.
Bara inte just du.

• Gilla
fsn och 3 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Det enklaste sättet att sälja något till en Svensk är att hävda att det är skattegynnat, kvittar om det är en dyr fondförsäkring, överspeccad personalköpsdator, eller ett olönsamt batteri. Det säger en hel del om viljan att betala skatt i det här landet...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det här resonemanget har jag lite svårt att tyda.

Menar man att vad som är en moraliskt acceptabel nivå av skatteplanering är olika beroende på vad man har för politiska åsikter? Eller är nivån samma, men det är förväntat och/eller mer acceptabelt att en med vissa politiska åsikter passerar gränsen för det moraliska?
Det var en personlig fråga till Kortis. Om man propagerar för att de som har det gott ställt ska betala mer skatt kanske man inte skatteplanerar och/eller myglar själv?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu förstår jag inte har man olika moral beroende på vilka politiska åsikter man har.
Det är väl mina ögon direkt dumt.
Jag betalar gärna skatt och om det är mycket så gör det mig inget.
I början av året så gick det in några hundra tusen samtidigt så var jag på väg till sjukhuset för ett gratis besök och min dotter hämtade i samma veva ut sin veckodos cancermedicin som kostade runt 30000kr så man får lite perspektiv i bland

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Enig. Det kan man dock göra på olika vis och att trixa med sin egen skatt samtidigt som man tycker att sådana som en själv borde betala mer i skatt är en position jag aldrig kommer förstå mig på. Det är förstås något du är långt ifrån ensam om, så det är väl så man tänker som välbeställd vänstermänniska.

Bara inte just du.
Att trixa, vad är det? Antingen följer man lagstiftning eller inte.
Det ena är brott det andra är inte det.
Ex många småföretagare drar av moms på saker som inte hr direkt med verksamhet att föra. Det är brott

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.