lunnabo lunnabo skrev:
Du har helt fel.
Z Zodde skrev:
Istället för att ta in att du gjorde bort dig
Kan inte ni två boka en gryningsduell eller så? 😉

• Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är väl att han ska överleva 5-10 dueller innan det blir min tur🤣🤣

• Haha
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Problemet är väl att han ska överleva 5-10 dueller innan det blir min tur🤣🤣
😂

• Gilla
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Nej, det är det inte. Dessutom blir det en konstig pyramid i så fall med en grund som är mindre än nästa lager och en liten sten högst upp.

Menar du på allvar att underklassen består av nästan hälften av befolkningen? Du anser alltså att i stort sett alla som har lägre lön än medianen tillhör underklassen. För att det ska bli balans i den definitionen så skullei i så fall i stort sett alla som har högre lön än medianen tillhöra överklassen.

Obalans betyder att det inte är balans. I detta fall är det ingen balans mellan under, medel och över. Med en godtycklig definition kan varje påstående göras sann. Du flyttar målstolparna, målar måltavlan runt kulhålet. Det kallas fusk.

Du kan lika gärna påstå att underklassen tillför samhället alla skattepengar. Och jag kan påstå att det är överklassen som gör det och vi kan båda ha rätt . Men vi behöver i så fall båda ha obalanserade definitioner fast med obalansen åt olika håll.

Delar man in befolkningen i fem lika stora grupper baserat på inkomst kan man tex kalla grupp 2-4 för den stora medelklassen och grupp 1 och 5 för under- respektive överklass. Det är en balanserad indelning med lika många människor på varje sida om mitten.
Vad fan är underklass? Jag har inte hörtvuttrycket på femtio år till skillnad från överklass och det är väl där bland adel och riktigt rika det uttrycket förekommer. Får mig att vilja spy.

Klart vi har en underklass. Människor i permanent utanförskap, illegala invandrare utan socialt skyddsnät och romer från Balkan och Rumänien till exempel.

Att påstå att man inte hört begreppet på 50 år och att begreppet i sig får en att spy gör på intet vis att vi inte har en underklass i Sverige.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns säkert något mer korrekt uttryck för den gruppen som smakar bättre i kortis mun.
Kanske människorna som behöver räddas av de godas lajkande på nätet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart vi har en underklass. Människor i permanent utanförskap, illegala invandrare utan socialt skyddsnät och romer från Balkan och Rumänien till exempel.

Att påstå att man inte hört begreppet på 50 år och att begreppet i sig får en att spy gör på intet vis att vi inte har en underklass i Sverige.
Du glömde rökare….

• Gilla
  • Haha
Rolle314 och 2 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Vad fan är underklass? Jag har inte hörtvuttrycket på femtio år till skillnad från överklass och det är väl där bland adel och riktigt rika det uttrycket förekommer.
Jag tror inte att uttrycket "överklass" förekommer i överklassen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Kapitalismen kräver för sin funktion en underklass och bygger på att klassklyftorna hålls vidöppna och på att vissa hålls beredda att tjäna andra.
Så ja vi kanske har en underklass och de kanske vaknar en dag.

P pmd skrev:
Jag tror inte att uttrycket "överklass" förekommer i överklassen.
Rika vill aldrig höra talas om klasstillhörighet för de vet att är det något arbetarklassen hatar så är det överklassen.
Sedan har vi de rika rika och adeln de ser även ned på överklassen de står över allting

K kortis skrev:
Kapitalismen kräver för sin funktion en underklass och bygger på att klassklyftorna hålls vidöppna och på att vissa hålls beredda att tjäna andra.
Fast kapitalismen är internationell. Inget säger att alla länder ska ha alla klasser.

I min studietid fick vi för övrigt lära oss att det hette socialgrupp I, II och III.

K kortis skrev:
Mmm, det är utslagna människor och dem utan större förädlingsvärde som håller kapitalismen igång. Joråserrusåatt…

Kör du på med den typen av klassanalys, det blir nog bra.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast kapitalismen är internationell. Inget säger att alla länder ska ha alla klasser.

I min studietid fick vi för övrigt lära oss att det hette socialgrupp I, II och III.
Det är ju svårt att skandera mot socialgrupp III

F
K kortis skrev:
Vaknar och gör vad?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast @fsn ligger först i kön på en duell så om @lunnabo kommer helskinnad ur den kan han bli utmanad av @Zodde😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.