17 556 läst ·
43 svar
18k läst
43 svar
Vad är rimligt att bli debiterad när man ber om specificerad räkning?
Vi gör en tillbyggnad och har nu bett om att få förtydligat en faktura gällande markarbetet (vi ville veta hur mycket två olika moment hade kostat - ena momentet var förbereda gjutning av en trappa (ca 1.3x5m), andra momentet var dränering 7m av existerande gavel. Markfirman (underentreprenör till firman vi anlitat) har då stämplat in 6h arbetsledning, vilket med moms och påslag landar på cirka 5700kr. Är det skäligt? Jag antar att man får ta betalt för att specificera en faktura?
Nej. Känns konstigt att behöva betala extra för att veta vad man betalat för. Bor de kunna upplysa om ändå.
Konsumenttjänstlagen §40:david__ skrev:
Vi gör en tillbyggnad och har nu bett om att få förtydligat en faktura gällande markarbetet (vi ville veta hur mycket två olika moment hade kostat - ena momentet var förbereda gjutning av en trappa (ca 1.3x5m), andra momentet var dränering 7m av existerande gavel. Markfirman (underentreprenör till firman vi anlitat) har då stämplat in 6h arbetsledning, vilket med moms och påslag landar på cirka 5700kr. Är det skäligt? Jag antar att man får ta betalt för att specificera en faktura?
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Känns ovanligt. Jag har inte sett det på alla möjliga fakturor för löpande arbete i vår BRF. Men ibland specas naturligtvis timmar för byggmöte och liknande om man behöver koordinera olika företags hantverkare. Annars brukar detta nog ligga som OH på det pris man betalar för själva tjänsten som är utförd.david__ skrev:
Problemet med detta är att det är så pass långsökt och girigt att lagstiftarna inte kunnat förutse ett sådant beteende. I så fall hade de skrivit in "kostnadsfritt" i lagtexten.david__ skrev:
Nu blir det omöjligt att veta exakt vad det menas i lagen, men jag tror i alla fall att du inte behöver betala detta. Det får i så fall tingsrätten avgöra.
Som jag fattat det så är arbetet på löpande räkning? Har de utfört båda arbeten exakt samtidigt, så där har varit folk som än förberett gjutningen, än grävt lite i dräneringen, fast omväxlande hela tiden? Och sedan har man bara räknat totala antalet timmar?
I vilket fall är 6 timmar för att dela upp fakturan fullständigt orimligt. De
Offerten är uppskattat/ungefärligt pris, dvs de får debitera max 25% mer på mark- & rivningsarbeten och max 15% på övrigt arbete.A andersmc skrev:
Står det om +25% i avtalet (offerten)? Annars är det 15% som gäller på en ungefärligt prisuppgift hela vägen enligt konsumenttjänstlagen. De där 25% är någon sorts avtalsstandard i branschen men måste alltså avtalas särskilt om.david__ skrev:
Yes, det står "Uppskattat pris får differera 15% på uppbyggnadsarbeten samt 25% på mark- och rivningsarbeten enl. ABS18".Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Fast då har de ju inte uppfyllt en lagstadgad skyldighet, utan utfört ytterligare en tjänst. Om kostnaden för de sex timmarna arbetsledning inte var med i den ospecade fakturan skulle jag stryka dem och betala resten. I alla fall om de är färdiga…david__ skrev:
Men var det två olika jobb eller hade du fått ett pris på alltihopa? Jag tänker om det inte alls var tydliga gränser för vilket av de två jobben de utförde?david__ skrev: