T Tjoa skrev:
Jag är inte speciellt insatt i bullerutredningar. Mer än det jag krigade med kommunen om. Ville bara ge en infallsvinkel som han kanske inte tänkt på.

Aha, du svarade inte mig. Pucktvå ige
O jag kunde skrivit tydligare att jag riktade mig till frågeställaren 🙂

Hej!
Var i samma situation 2021. Betesmark 0,1876 ha gav 6613 kr Sedan får man 25% till enligt expropriationslagen. Krävde och fick en bullervall. Be dem mäta bullernivån. Du kan hota med att överklaga det blir billigare att bygga vall än att ha en massa överklagande som sinkar. och när de breddar vägen är det lätt att bygga en vall. Maskinerna är ju där och de måste ju gräva väck jord...

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
E Eldpuman skrev:
Tror inte det kan bli aktuellt att få hela fastigheten inlöst.
Det som ska tas i anspråk (=expropieras?) är ca 2m längs hela tomten på en sträcka av 300m för att kunna bygga vägren på ca 1m.
Trafikverket ger ju inget förhandsbesked om ersättningen så jag funderar egentligen mest över vilka argment som kan vara realistiska vid en ev kommande förhandling. Som jag ser det kommer fastighetens marknadsvärde påtagligt försämras om inte ett bullerskydd sätts upp på åtminstone en del av sträckan vilket trafikverket dock inte vill göra utan de undersöker bara om nya fönster och ett mindre skydd vid en uteplast kan bli aktuellt
150% för delarna av bara tomtens taxeringsvärde eller hela fastighetens?
Jag hade försökt förhandla mig till åtgärder. Det finns riktvärden för buller inomhus och vid fasad samt vid uteplats (finns säkert mer som jag har glömt) be att få se deras buller beräkningar och förhandla sedan kring fönster, bullerplank och eller skyddad uteplats beroende på vad den är placerad.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När dom ändå kör schaktmassor så kanske du kan få en jordvall slängs hela sträckan? Ökar säkerheten för dig, sänker bullernivån mer än ett plank och är mer estetiskt.
Tar ju några meter extra tyvärr men det är nog det bästa i längden.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
E Eldpuman skrev:
Ja det lutar nog åt något sådant! 'Gratis' tror jag också skulle kunna funka ..

Ja, det är ju riktigt men också det svåra eftersom de redan klargjort att de inte vill bygga mera bullerskydd än för max 12kvm uteplats.
Bygg då en uteplats på 0,5 * 24 meter, så får du åtminstone 24 meter med bullerskydd 🤔

• Haha
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Bygg då en uteplats på 0,5 * 24 meter, så får du åtminstone 24 meter med bullerskydd 🤔
Eller 4cm x 300m så täcker den hela. Det var ju ändå arean som tydligen var viktig och då kan man tillmötesgå det. Deras idé är ju ändå löjlig, ljudet har ju inget problem att färdas diagonalt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Nu är jag väl inte först med att säga detta men du använder ju inte hela dina 300x50 meter som tomt med största sannolikhet så det är ju en fråga om fastighetsgräns, hur stor del av dessa 300 meter är faktisk tomt?

Angränsar din anordnade gräsmatta ens vägen eller är det en typ 30x30 meter plätt du använder som gräsmatta och sen är det 20 meter hage till vägen? Kan du rita upp hur det ser ut?

Allt sånt påverkar ju dina argument för saker
D Deltidslantisen skrev:
Bullerberäkning görs vanligen med dyra program. Vill du göra en enklare beräkning hemma kan jag rekommendera antingen appen Road Noise för Android som Tyrens tog fram enligt nordisk beräkningsmodell eller Nya Zeelands trafikverks hemsida

[länk]

I den senare kan du simulera bullerskärmar, men fråga mig inte hur deras klasser av asfalt förhåller sig till våra.
Tack för tips, det lät spännande. Jag behöver kanske forska lite mer i vad som anses vara ohälsosam bullermiljö.

Ossian K Olsson
E Eldpuman skrev:
Tack för tips, det lät spännande. Jag behöver kanske forska lite mer i vad som anses vara ohälsosam bullermiljö.
Här har du rätt mycket info
https://bovit.trafikverket.se/info-hjalp

• Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Eller 4cm x 300m så täcker den hela. Det var ju ändå arean som tydligen var viktig och då kan man tillmötesgå det. Deras idé är ju ändå löjlig, ljudet har ju inget problem att färdas diagonalt.
Haha, smart! :D
Men hur färdas egentligen ljudet ut från bildäcken? Min granne säger att eftersom våra hus ligger högre upp än vägen så kommer ett bulllerplank nere vid vägen inte hindra att bullret sprider sig upp intill husen, vilket jag tycker låter lite konstigt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Exproprieras gör väl marken kanske inte, och till att börja med talar vi ju därtill om en ”frivillig” uppgörelse. Men jämför man ändå med expropriation så ska sådan ge 125 % av förlorat marknadsvärde (4 kap. 1 § expropriationslagen). För att Trafikverket ska slippa en omständlig process lägger man då på lite till.

Jag tänkte 150 % av den inlösta markens andel av fastighetsvärdet. Fastigheten är ju i stort kvar, och vägen fanns ju sen innan också, så jag har svårt att se att marknadsvärdet egentligen påverkas så mycket mer än värdet av den förlorade marken. Tvärtom skulle ju verket kunna hävda att bara markvärdet ska räknas, och att byggnadsvärdet ska dras bort först.

Så ett skambud kan få motsatt effekt, medan ett måttligt saltat bud kan göra att du får mer än du hade fått tvångsvägen.
Tänk på att taxeringsvärdet i princip är 75% av marknadsvärdet. (125/75)=167% (150/75)=200% så att begära dubbla taxeringsvärdet eller drygt det är inte fel, om taxeringsvärdet grundar sig på en korrekt marknadsvärdering, men den är schablonartad och ofta några år gammal. Ofta är taxeringsvärdet lägre än 75% av marknadsvärdet och över en viss tomtstorlek sätter skattmasen marginalvärdet till 0 kr/m2 och det ska trafikverket förstås inte få lösa in marken för, men att beräkna ett medelpris utifrån en sådan "taxeringsrabatt" kan också slå helt fel, även om i o f s medelpriset för stora tomter ofta är lägre.

• Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
Johan Edman Johan Edman skrev:
När dom ändå kör schaktmassor så kanske du kan få en jordvall slängs hela sträckan? Ökar säkerheten för dig, sänker bullernivån mer än ett plank och är mer estetiskt.
Tar ju några meter extra tyvärr men det är nog det bästa i längden.
Ja det skulle vara trevligt men som sagt, det tar väldigt stor plats..

Ossian K Olsson
E Eldpuman skrev:
Ja det skulle vara trevligt men som sagt, det tar väldigt stor plats..
På grund av allt hårdare lagar är det inte heller säkert att varken du som markägare eller Trafikverket lyckas få bygglov för en bullerskyddsvall. Kommunens miljötillståndsenheter blir allt hårdare vilket ofta då drabbar de som bor längst vägarna.

Konsekvenserna blir att det inte byggs bullerskydd mer än där det krävs pga lagar och att överskottsmassorna transporteras långa långa vägar för att läggas på hög på deponi.
Så jäkla korkat!

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Tänk på att taxeringsvärdet i princip är 75% av marknadsvärdet. (125/75)=167% (150/75)=200% så att begära dubbla taxeringsvärdet eller drygt det är inte fel, om taxeringsvärdet grundar sig på en korrekt marknadsvärdering, men den är schablonartad och ofta några år gammal. Ofta är taxeringsvärdet lägre än 75% av marknadsvärdet och över en viss tomtstorlek sätter skattmasen marginalvärdet till 0 kr/m2 och det ska trafikverket förstås inte få lösa in marken för, men att beräkna ett medelpris utifrån en sådan "taxeringsrabatt" kan också slå helt fel, även om i o f s medelpriset för stora tomter ofta är lägre.
Nä det känns ju inte precis frivilligt när ens mark ska tas i anspråk som det kallas..men allt beror förstås på omständigheterna. Någon annan kanske istället skulle kunna tjäna på det. ;)
Den här tomten har ganska högt taxeringsvärde jämfört med marknadsvärdet som är lågt pga läget redan är så trafikstört. Nu lär ju detta ju bli ännu sämre. Jag har väldigt svårt att tro att det trafikverket betalar för marken kommer motsvara värdeminskningen som då blir kännbar vid ev försäljning av fastigheten

G gblc skrev:
Hej!
Var i samma situation 2021. Betesmark 0,1876 ha gav 6613 kr Sedan får man 25% till enligt expropriationslagen. Krävde och fick en bullervall. Be dem mäta bullernivån. Du kan hota med att överklaga det blir billigare att bygga vall än att ha en massa överklagande som sinkar. och när de breddar vägen är det lätt att bygga en vall. Maskinerna är ju där och de måste ju gräva väck jord...
Ja det vore nog bästa lösningen men det skulle ta väldigt stor del av tomten. Låter som en löjligt låg ersättning ni fick! :(
Vet inte om min tomt kan räknas som betesmark även om det nu råkar gå några får där och det är inte heller en jordbruksfastighet.
Tomten använder jag främst för aktiviter kring hundträning. Tidigare även kursverksamhet men det fick vi sluta med pga trafikbullret för eleverna hörde inte vad instruktören sa.

E Eldpuman skrev:
Haha, smart! :D
Men hur färdas egentligen ljudet ut från bildäcken? Min granne säger att eftersom våra hus ligger högre upp än vägen så kommer ett bulllerplank nere vid vägen inte hindra att bullret sprider sig upp intill husen, vilket jag tycker låter lite konstigt.
Så länge det kommer mellan dig och däcken så kommer det att göra viss nytta. På en del ställen utmed järnväg har man låga bullerplank som ska dämpa ljuder från hjulen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.