Hej, Vi har ett orginal funkiskök i teak från 60 talet som vi tycker är väldigt fint, men vi vill bygga ut och modernisera och funderar på vad som är möjligt. Lådorna är av massiv teak och luckorna är i faner. Vi har förstått att ny teak har annan färg än teak från 60 talet så det är svårt att bygga nya luckor som skulle matcha så det vi nu funderar på är hur man kan bygga om luckor vi har. Vi vill behålla teaken och att måla över är inte ett alternativ. Förutom de luckor som är på bilden så har vi garderobsdörrar från andra delar av huset som ser likadana ut som också skulle kunna användas till något. Vi kommer ta ner några överskåp för att bygga ett fönster så de luckorna finns till att göra annat. 60-tals funkiskök i teak med vita vitvaror, kaklade väggar, synliga överskåp och en färgglad matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vita kylskåp, teakinredning och retro tapet. Matbord i teak med stolar, färgglad matta och blommor. Ljusblå lampa i taket.
Skapa konto
Funkiskök från 60-talet i teak med luckor och ett stort skåp; gröna industrilampa hänger i taket, blommor och färgade glasbollar på bordet.
Skapa konto
Kök med original teakskåp från 60-talet, vitvaror och vita kakelplattor. En färgglad matta ligger på golvet.
Skapa konto

1. Det vi funderar på är om man kan bygga om skåpsluckorna till lådfronter. Då luckorna inte är massiva så skulle det i sådana fall vara att man limmar på en modern låda som går på skenor på baksidan av luckan. Tror ni detta kan gå? Försår att denna låda måste specialbyggas för att passa i mått.

2. går det att kapa luckorna och tillverka nya falser så att de skulle passa på en stomme med andra mått? Jag tänker att det inte är lika viktigt att en kant matachar exakt i färg och att man därför kan sätta på ny faner där.

3. Just nu så tycker vi att diskmaskin, spis kyl och frys syns väldigt mycket och inte är så fina. Vi skulle gärna bygga in dem så att de fick lite mindre fokus, men då vi tror att det är mycket svårt att göra nya luckor så funderar vi på altenativa lösningar. (De garderobsdörrar vi har är höga nog men bara 54 cm breda- så skulle inte funka för kyl och frys). Det vi tänker nu är att göra en av väggarna i avvikande stil och där försöka rymma alla dessa vitvaror. Vad tror ni om det? Vi tänker oss något som smälter in i väggen bakom så mycket som möjligt. Vad är era tankar om detta? Gärna i massiv furu då de andra stommarna är byggda så.

4. De flesta luckor vi har är helt utan skador i teak faneren, men vi har 2-3 st som ser lite slitna ut på en yta på ca 5 x 5 cm nära handtaget. Går det att göra något åt detta? faneren är utnött till trät under.

Vad har ni för andra ideer som vi skulle kunna göra i vårt kök? Något vi ska tänka på inför en renovering. Vi vet att bygga om kommer kosta en del men värt det tycker jag.

Sist av allt, har ni tips på någon i Uppsalaområdet (ev norra stockholm) som ni tror skulle passa att anlita för detta eller delar av detta?

Greta

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
U
Kontakta Snurrins i Sigtuna, han är duktig på denna typ av snickerier

• Älska
grätch
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Kontakta Snurrins i Sigtuna, han är duktig på denna typ av snickerier
Tyvärr så hade han hunnit gå i pension :(

U
grätch grätch skrev:
Tyvärr så hade han hunnit gå i pension :(
Det var tråkigt att höra, det här skulle varit ett perfekt uppdrag på sånt han är duktig på. Kollade ni med honom om han rekommenderade nån annan?

Men jag skulle först hitta en duktig snickare, de brukar ha bra lösningar på era frågor/problem och med metoder som de också är vana med.

U Utsliten och utdömd skrev:
Det var tråkigt att höra, det här skulle varit ett perfekt uppdrag på sånt han är duktig på. Kollade ni med honom om han rekommenderade nån annan?

Men jag skulle först hitta en duktig snickare, de brukar ha bra lösningar på era frågor/problem och med metoder som de också är vana med.
Ja han hade ingen annan som han kände.... men kanske att jag kan övertala honom att komma och kolla i höst :)

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Hej! Kul projekt och kul att ni vill bevara! Eftersom det kanske kan bli svårt att renovera upp det gamla, så skulle ni ju också kunna göra en "ny" del, i alla fall delen kyl/frys, som byggs in och målas in i en fin färg som matchar teaken men som inte tar över. Eller vill ni öka arbetshöjden, få in moderna lådor etc?

• Gilla
George Sand
  • Laddar…
Vill ni ha fler lådor är det ganska enkelt att ha kvar skåpsfronten men sätta in dolda lådor i skåpet. Enda är att gångjärnens placering styr lite placering/ höjd på lådorna.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
grätch
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Hej! Kul projekt och kul att ni vill bevara! Eftersom det kanske kan bli svårt att renovera upp det gamla, så skulle ni ju också kunna göra en "ny" del, i alla fall delen kyl/frys, som byggs in och målas in i en fin färg som matchar teaken men som inte tar över. Eller vill ni öka arbetshöjden, få in moderna lådor etc?
Det är absolut en av lösningarna vi är inne på för de mer svårknäckta sakerna. Jag känner då att jag inte vill ha överfalsade luckor där utan helt släta luckor som mer smälter in i väggen, men sambon är orolig för att ha två olika typer av luckor. Att det kommer se konstigt ut. Jag har svårt att hitta exempelbilder på fina kök där de har haft två oligka luck typer. Finns många med två olika färger (men inte för funkis kök).

Arbetshöjden är i dag 89 cm och är helt ok (även om några cm till vore bra - vi är båda över medel i längd). Är höjt några cm av tidigare ägare för att få in diskmaskin. om man skulle kunna höja några cm till så skulle man tex kunna få in en till rad av låga lådor (flyttade från annan plats). Vill inte att det ska bli för mycket vitt och oanvändt utrymme.

Alla de lådor vi har är mycket lätta att öppna och stänga. Flyttade till detta kök från ett nyrenoverat och har inte tänkt på att dessa lådor skulle vara sämre. Dock skulle jag gärna vilja ha fler lådor och högre lådor i underskåpen.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Vill ni ha fler lådor är det ganska enkelt att ha kvar skåpsfronten men sätta in dolda lådor i skåpet. Enda är att gångjärnens placering styr lite placering/ höjd på lådorna.
Tänker du att man först då öppnar skåpet och sedan drar ut lådan? Vi har redan någon sådan lösning i några av skåpen, men jag skulle helst se att själva luckan var lådfronten. Dvs att det inte behövs två moment för att öppna lådan. För det så krävs att man kan:
1. fästa en modern dold låda i skåpsluckan (som ju är av faner) - går det med lim om fronten på den dolda lådan är hyfsta stor? finns andra alternativ?
2. kunna flytta handtaget på luckan så att det mer är placerat som ett lådhandtag
3. kan dölja de gamla hålen för handtagen. Har sett att det finns olika typer av träpasta som kan användas för att dölja skavanker. Skulle det kunna funka för att dölja skruvhål?

Vilket jävla drömkök! Jag hade moderniserat så lite som möjligt. Kanske valt ett annat golv bara.

Jag håller med din sambo om att inte blanda olika typer av luckor, tror det skulle sticka ut direkt.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
grätch grätch skrev:
Det är absolut en av lösningarna vi är inne på för de mer svårknäckta sakerna. Jag känner då att jag inte vill ha överfalsade luckor där utan helt släta luckor som mer smälter in i väggen, men sambon är orolig för att ha två olika typer av luckor. Att det kommer se konstigt ut. Jag har svårt att hitta exempelbilder på fina kök där de har haft två oligka luck typer. Finns många med två olika färger (men inte för funkis kök).

Arbetshöjden är i dag 89 cm och är helt ok (även om några cm till vore bra - vi är båda över medel i längd). Är höjt några cm av tidigare ägare för att få in diskmaskin. om man skulle kunna höja några cm till så skulle man tex kunna få in en till rad av låga lådor (flyttade från annan plats). Vill inte att det ska bli för mycket vitt och oanvändt utrymme.

Alla de lådor vi har är mycket lätta att öppna och stänga. Flyttade till detta kök från ett nyrenoverat och har inte tänkt på att dessa lådor skulle vara sämre. Dock skulle jag gärna vilja ha fler lådor och högre lådor i underskåpen.
Hehe jag letade också exempelbilder men hittade inga, så helt lätt är det nog inte. Tänker som ni att man då skulle kunna ha helt släta inmålade luckor för kyl/frys som smälter in i väggen om det är för svårt att dölja med rätt teaknyans...

• Älska
grätch
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
4) Det finns underläggsbrickor till en del handtag, typ [länk]

Kan finnas i metall också om man vill det ska dölja slitet.
aha, nu råkar det slitna inte vara just vid handtagen, utan en bit därifrån, men annars hade det kunnat vara en bra ide

oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Hehe jag letade också exempelbilder men hittade inga, så helt lätt är det nog inte. Tänker som ni att man då skulle kunna ha helt släta inmålade luckor för kyl/frys som smälter in i väggen om det är för svårt att dölja med rätt teaknyans...
B Bästerortarn skrev:
Vilket jävla drömkök! Jag hade moderniserat så lite som möjligt. Kanske valt ett annat golv bara.

Jag håller med din sambo om att inte blanda olika typer av luckor, tror det skulle sticka ut direkt.
B Bästerortarn skrev:
Ja, vi vill ju inte förstöra känslan. Vilken typ av golv hade du lagt? Vi har diskuterat vilket golv som skulle vara optimalt. Ursprungligen var det en linoliummatta, men förra ägarna har bytt det mot detta vitmålade brädgolv. I matsalen brevid har vi ekparkett och i en stor del av huset så har vi terazzo golv (svart).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.