Y
Sitter och skissar på sittbänk/skohylla till hallen.

Det finns ju beräkningar och rekommendationer om allt, vad säger dessa om lämplig sitthöjd på en bänk i hallen måntro? :)

Stolar brukat ha sitthöjden 42-46 cm. En sittbänk kan möjligen göras aningen lägre (särskilt med tanke på barn), men skulle definitivt inte gjort den högre än normal sitthöjd.

• Gilla
Anna Bunninger1
  • Laddar…
nikasp
Jag är toknöjd med min "sittmöbel med förvaring" (stor utdragslåda) som kom med min nya Skanska-lägenhet. Höjden är 45 cm vilket känns helt perfekt för all typ av skopåtagning m.m.

• Gilla
Misan.
  • Laddar…
Y
Så.. Ifall man har säg 45...

Skulle en kudde ovanpå den göra att det känns fel, såpass så jag bör räknabort lite?

Yrrol skrev:
Så.. Ifall man har säg 45...

Skulle en kudde ovanpå den göra att det känns fel, såpass så jag bör räknabort lite?
Har du en kontorsstol eller liknande med justerbar sitthöjd så kan du ju testa med lite olika höjder.

Y
Nja jag är lång så det är nog ingen bra idé. skulle väl bli 48 isf. :)
Gjorde så till min första ritning som snickeriet nobbade "tänk på barnen".

Men, ritade ca 42,5 nu, med möjlighet att höja den med en till skiva under, och skickade ritningen till en annan snickeriverkstad och inväntar kostnadsförslag. :)

• Gilla
Knapsu och 1 till
  • Laddar…
Om den är tänkt för att hjälpa äldre ta på och av skorna så bör den vara högre än en standardstol, äldre och rörelsehindrade får ofta ut förhöjningsdynor som hjälpmedel. Dessa dynor är av hårt skum och ca 10-12 cm höga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.