Y
Att jag måste skotta eventuell trottoar utanför tomten, det vet jag.

- Men hur är det med uppfarterna från väg till entredörren, inte kan jag väl vara skyldig att göra detta? Anar ett Nej...

Men, för att krångla till det... I min andra villa bor en tant(gratis) med hemtjänst... Än så länge har dom inte ställt några krav på mig och jag skulle isf hänvisa dem till att köpa snöröjningstjänst av kommunen...

Fast, vad säger lagen? För händer det något så lär dom ju direkt peka ut mig vilketsom..

Thomas59
Yrrol skrev:
Att jag måste skotta eventuell trottoar utanför tomten, det vet jag.

- Men hur är det med uppfarterna från väg till entredörren, inte kan jag väl vara skyldig att göra detta? Anar ett Nej...

Men, för att krångla till det... I min andra villa bor en tant(gratis) med hemtjänst... Än så länge har dom inte ställt några krav på mig och jag skulle isf hänvisa dem till att köpa snöröjningstjänst av kommunen...

Fast, vad säger lagen? För händer det något så lär dom ju direkt peka ut mig vilketsom..
Vet inte men jag gissar att du som fastighetsägare ansvarar för i alla fall säkerhetsmässiga aspekter avseende hyresgästerna=skottning, sandning, ta bort istappar, skotta snöpå taket osv.

Lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning säger:

2 § På gator, torg, parker och andra allmänna platser som är redovisade i detaljplan enligt plan- och bygglagen (1987:10) och för vilka kommunen är huvudman, ansvarar kommunen för att platserna genom gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder hålls i ett sådant skick att uppkomsten av olägenheter för människors hälsa hindras och de krav tillgodoses som med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet. Kommunens skyldigheter gäller inte, om åtgärderna skall utföras av staten som väghållare. Fastighetsinnehavare är skyldig att utföra sådana åtgärder som avses iförsta stycket inom områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark och som har iordningställts och begagnas för allmän trafik.

Dvs är det kvartersmark (och det är det troligen) är det fastighetsägaren som ska stå för snöröjningen. Read all 'bout it: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980814.HTM

Y
mer en gäst än hyresgäst med tanke på gratisboendet, fast den paragrafen var ju inte så käck däremot.. i prencip är jag alltså skyldig att skotta hela bondgården, där människor skulle kunna befinna sig, så nödfordon ska komma fram till samtliga byggnader då..

-vilket iofs är bra lag i sig fast irriterande att behöva skotta åt snyltarn.. hehe

Yrrol, din gård är knappast kvartersmark eller detaljplanlagd. Det var väl mitt på schlätta du bodde va? :)

Y
och då gäller inte den paragrafen menar du? men vad gäller härute i ödemarken då? "inget - tills något händer".. hujja.. :)

Bor man utan hyra är man väl inneboende, är man inneboende får man väl komma överens internt?
Och din mark är väl inte allmän väg?

Yrrol skrev:
lagen kan säga mycket men en gnutta vanlig medmänsklighet skulle inte skada mitt i den besvärliga vintern. Skotta åtminstånde så att hemhjälpen kan komma fram till den behövande damen så slipper du ta hand om henne själv. Eller skulle det inte beröra dej alls om hemhjälpen uteblev ? Lagen straffar dom som gör fel men den kan också straffa dom som låter bli att agera :).
gaia

Y
gaia skrev:
lagen kan säga mycket men en gnutta vanlig medmänsklighet skulle inte skada mitt i den besvärliga vintern. Skotta åtminstånde så att hemhjälpen kan komma fram till den behövande damen så slipper du ta hand om henne själv. Eller skulle det inte beröra dej alls om hemhjälpen uteblev ? Lagen straffar dom som gör fel men den kan också straffa dom som låter bli att agera :).
gaia
Att kommunen gör som dom gör för att spara pengar, utsätta en senil tant för ett hem från 1800talet utan dusch/bad eller knappt värme, som sitter och hör och ser i syne, som knappt kan röra sig.. som gråter över sin ensamhet.. osv osv... Det är redan där jag anser medmänskligheten brister, och anser mig göra tanten en tjänst ifall jag inte hjälper kommunen med minsta lilla och blir en i gänget att utsätta tanten för denna plåga - blir det besvärligt och dyrt nog kanske tanten hamnar på ett hem där hon hör hemma.

Som exempel tog de in henne på vård nu när det var många rubriker om skyhög el, då stängde de av all el i huset.. så kom hon hem sen när elen var stabil igen... Finns många fler historier... Har pratat med en utav kommunalcheferna och han medgav att det fanns endel sånahär fall vilket han beklagade men det låg inte på hans ansvarsområde.

Så ni får ursäkta mig när jag låter som en skitstövel men det så som jag tror kan få tanten på ett värdigt hem...

Redigerat:
Yrrol skrev:
Så ni får ursäkta mig när jag låter som en skitstövel men det så som jag tror kan få tanten på ett värdigt hem...
Aha, då är ju läget ett annat än jag gissat. Förlåt.
Har tanten inga anhöriga som du kan kontakta?
Oftast händer det något mer i såna beklagliga fall när familjen börjar trycka på.
gaia

Y
Tanten har 2 syskon kvar tror jag. Varav har gettupp hoppet och själva börjar omplacera sig till hem...

Tanten har något syskon-barn som jag tolkat vara skriven som tantens närmsta. Detta syskonbarn är dock den som anser att tanten ska bo kvar i villan - troligen i rädlsa att syskonbarnet ska behöva lägga pengar emellan för täcka upp vårdskostnader osv. Men det är vad jag gissar bara.

När jag tog kontakt och sade att "nu kan inte tanten vara här, min far har dött och ingen kan göra något med huset om det skulle hända något" då snäste dom bara åt mig att jag har ingen som helst påverkan i ärendet då jag inte är nära anhörig.
-Senare tog de kontakt med mitt elbolag och påstod att jag sålt huset och skrev över avtalet på godemannen. Jag ringde elbolaget och de sa att de fick inte prata med mig då jag inte längre stod som kontaktägare.
-Samma med att jag tog in spolbil till min egna brunn så råkade dom lägga räkningen i fel brevlåda.. Godemannen tog kontakt med firman och krävde att de skulle ifrågasätta alla mina beställningar i framtiden... Kul - jag som möter dessa spolbilar på jobbet dessutom...

Tanten betalar knappt självkostnadspriset, jag står för försäkringarna och skatter osv... Ändå kan dom med och anse att jag ska skriva ett hyreskontrakt där jag ska stå för tantens el och allt möjligt vilket typ är de enda som egentligen kostar henne något i huset...

Tanten var på ett rehablitheringshem i några få veckor i samband med skada, då tyckte hon det var jättebra och ville in på riktigt hem... Men då kom kommunen snabbt ut och övertalade henne att ånej senila tant, du vill allt vara kvar här i ditt barndomshem - kommer du inte ihåg det, det är jättebra här i denna fallfärdiga villa..

ååååh.... Borde egentligen passa på att skriva in till en tidning nu när det är ett hett ämne hur de äldre blir behandlade...

*gnälla av mig lite*

Redigerat:
Egentligen kanske det inte hör till tråden, men hur kommer det sig att du äger marken/husen men hon bor i ett av dem? Hur länge har hon bott där?
Mindre än 2 år så kan hon inte kräva att få bo kvar, har man bott längre än 2 år så har man nåt, vad heter det? besittningsrätt? Men efter en snabb googling och osäkra källor så verkar det som att inneboende inte kan få besittningsrätt.
Så är det ingen släkting, eller någon du behöver vara god vän med, ja, de verkar ju inte försöka heller, så kan du väl bara vräka?

Y
Det är min fars faster.
Min far dog och jag ärvde gården samt nöjet att låta tanten bo där tills hon självmant vandrar vidare... Det sägs finnas papper på detta...

Jaha, ja då är det ju värre...

Yrrol skrev:
Det är min fars faster.
Min far dog och jag ärvde gården samt nöjet att låta tanten bo där tills hon självmant vandrar vidare... Det sägs finnas papper på detta...
I så fall borde ju du vara hennes gode man.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.