12 951 läst ·
50 svar
13k läst
50 svar
Vad är förmånligast: att bli utlöst eller propsa på försäljning?
Alfi, oavsett vad känslorna säger så väntar ett nytt liv efter separationen. Just nu verkar det vara kaotiskt, du känner dig sviken och vet inte hur framtiden ser ut.
Mitt tips är att försöka gå vidare så fort som möjligt, och försöka få med så mycket pengar som möjligt. Och då tror jag att det är bäst att låta exet köpa ut dig - det borde vara snabbare än en försäljning. Och bjud inte sambon på möblerna - se istället till att få ut pengar för dem. Du kommer ju att behöva nya möbler.
känslorna av svek och krossade drömmar är något du får acceptera, men låt dem inte styra ditt liv så att du gör dåliga val. Fånga istället känslorna, erkänn dem för dig själv och försök sedan att lägga dem bakom dig.
Mitt tips är att försöka gå vidare så fort som möjligt, och försöka få med så mycket pengar som möjligt. Och då tror jag att det är bäst att låta exet köpa ut dig - det borde vara snabbare än en försäljning. Och bjud inte sambon på möblerna - se istället till att få ut pengar för dem. Du kommer ju att behöva nya möbler.
känslorna av svek och krossade drömmar är något du får acceptera, men låt dem inte styra ditt liv så att du gör dåliga val. Fånga istället känslorna, erkänn dem för dig själv och försök sedan att lägga dem bakom dig.
Jag räknade inte, spånade bara lite. Tror jag går in i dimman igen, känner jag ett sug efter att få veta skickar jag ett mail till bror min han är ju mäklare så han borde veta svaret, lugnast så.b_hasse skrev:
Detta är jag väl medveten om men jag oroar mig inte, jag har aldrig fattat förhastade beslut i affekt, tvärtom är jag noga med att tänka igenom mina strategier.pelpet skrev:Alfi, oavsett vad känslorna säger så väntar ett nytt liv efter separationen. Just nu verkar det vara kaotiskt, du känner dig sviken och vet inte hur framtiden ser ut.
Att bli utlöst är praktiskt men ekonomiskt behöver det inte vara den bästa lösningen. Jag känner mig själv så väl att jag vet vilka beslut jag måste fatta för att det ska kännas bra även i framtiden och inte för stunden.
Jag har i den här frågan inte bråttom. Jag lämnade samma dag, flyttade in i ny bostad och skar kontakten. Att sitta och betala på den andra bostaden kan jag utan problem göra under lång tid om det innebär att jag i slutänden får min vilja igenom. Huvudsaken är att jag slipper ha kontakt och det slipper jag ju.
Får se vad banken kommer fram till, finns det en gud nekas han lån på hela bostaden.
Jag är inte bitter.
Jag är ledsen och behandlad som skit, viss skillnad.
Däremot lär jag få kämpa mot bitterhet om han får bo kvar.
Jag har starka värderingar och intakt moralkompass. Det är osmakligt och fel att han efter sitt beteende ska bo kvar i ett hem han aldrig hade haft om det inte hade varit för mig.
Han vet ingenting om mina tankar gällande detta och han kommer heller inte bli varse. Minsta osäkerhet om att jag skulle kunna ro det här i hamn så får han ta över eländet utan ett ord från mig.
Hamnar jag någon gång mer i en situation där jag ska skapa ett gemensamt hem med en partner ska det skrivas in att vid en ev separation ska bostaden säljas till utomstående - om inte en av parterna ger sin tillåtelse att frångå överenskommelsen. Det kommer inte vara diskutabelt.
Jag är ledsen och behandlad som skit, viss skillnad.
Däremot lär jag få kämpa mot bitterhet om han får bo kvar.
Jag har starka värderingar och intakt moralkompass. Det är osmakligt och fel att han efter sitt beteende ska bo kvar i ett hem han aldrig hade haft om det inte hade varit för mig.
Han vet ingenting om mina tankar gällande detta och han kommer heller inte bli varse. Minsta osäkerhet om att jag skulle kunna ro det här i hamn så får han ta över eländet utan ett ord från mig.
Hamnar jag någon gång mer i en situation där jag ska skapa ett gemensamt hem med en partner ska det skrivas in att vid en ev separation ska bostaden säljas till utomstående - om inte en av parterna ger sin tillåtelse att frångå överenskommelsen. Det kommer inte vara diskutabelt.
I praktiken blir det nog ingen skillnad alls jämfört med den situation du har nu. Vad händer om det finns ett sådant avtal, men en vägrar ändå att gå med på det. Jag tror det blir exakt som det är nu.Alfi skrev:
Varför försöker du inte köpa ut din ex-sambo?
Det blir en avsevärd skillnad då parternas ekonomiska möjlighet och vilja att bo kvar blir ovidkommande då man avtalat att huset skall säljas om parterna går isär. Oavsett.b_hasse skrev:
Jag kan inte bo kvar. Jag skulle aldrig bo kvar i en separationsbostad. Helt klart dålig energi och jag skulle heller aldrig vilja starta något nytt i en bostad som var avsedd för en helt annan konstellation.
Precis som jag aldrig skulle flytta in till någon.
Det enda rätta är att köpa något nytt tillsammans.
Ett sådant avtal gör nog tyvärr ingen nytta alls. Vägrar motparten kommer avtalet inte ha någon betydelse.Alfi skrev:
Att du själv inte vill bo i en separationsbostad kan jag förstå, men jag förstår inte varför du vill tvinga ut motparten.
Rent juridiskt tror jag det är helt omöjligt att åstadkomma det du vill. Du kan tvinga fram en försäljning, men du kan inte hindra ditt ex från att var med och bjuda. Det du kan göra är att bjuda över motparten och köpa huset själv, och sedan sälja vidare till någon "godkänd".
Jo det går alldeles utmärkt att skriva ett juridiskt bindande kontrakt där man redan på förhand bestämmer hur man ska göra med bostaden vid en ev separation.b_hasse skrev:Ett sådant avtal gör nog tyvärr ingen nytta alls. Vägrar motparten kommer avtalet inte ha någon betydelse.
Att du själv inte vill bo i en separationsbostad kan jag förstå, men jag förstår inte varför du vill tvinga ut motparten.
Rent juridiskt tror jag det är helt omöjligt att åstadkomma det du vill. Du kan tvinga fram en försäljning, men du kan inte hindra ditt ex från att var med och bjuda. Det du kan göra är att bjuda över motparten och köpa huset själv, och sedan sälja vidare till någon "godkänd".
Gällande det andra så är jag väl medveten. Det är därför jag hoppas på att banken inte beviljar att han tar hela lånet själv. I annat fall får han lösa ut mig och jag har lärt mig en läxa.
Att jag inte vill att han ska bo kvar är för att han inte förtjänar det.
Redigerat:
Man kan aldrig avtala om att man ska sälja vid en framtida separation. T.ex så kan den som bäst behöver bostaden bli tilldömd den och då blir den andre tvångsutlöst.
Du säger att du aldrig skulle bo kvar i en separationsbostad, men ändå skulle du känna bitterhet om din sambo fick göra det?
Om det nu är så aty du satsat mer pengar i ert gemensamma boende, utan att reglera ägandet och skriva samboavtal, då har du tagit en kalkylerad risk. Och eventuellt förlorat... trist, men sant.
Men! Om ni inte har barn, eller pm din sambo inte har barn, finns ingen anledning att han ska "få rätt" att lösa ut dig (eller du honom.) Och är ni inte gifta så är det bara "prylar" som ingår i bodelningen, inget kapital... så om ni har köpt en bil så ska den delas, tvn för 20000 osv osv... hade ni harit gifta skulle allt delas (tom privat sparade pensionspengar).
Du säger att du aldrig skulle bo kvar i en separationsbostad, men ändå skulle du känna bitterhet om din sambo fick göra det?
Om det nu är så aty du satsat mer pengar i ert gemensamma boende, utan att reglera ägandet och skriva samboavtal, då har du tagit en kalkylerad risk. Och eventuellt förlorat... trist, men sant.
Men! Om ni inte har barn, eller pm din sambo inte har barn, finns ingen anledning att han ska "få rätt" att lösa ut dig (eller du honom.) Och är ni inte gifta så är det bara "prylar" som ingår i bodelningen, inget kapital... så om ni har köpt en bil så ska den delas, tvn för 20000 osv osv... hade ni harit gifta skulle allt delas (tom privat sparade pensionspengar).
Jo det kan man, jag har bekanta som skrev in det med klausul om ersättning. Men det finns händelser som kan göra att det kan förklaras ogiltigt. Men står man som ett par där förutsättningarna inte ändrats av betydande grad så går det att få igenom.
Ja jag vill inte att han bor kvar. Det känns bäst och mest rättvist om vi båda tvingas börja om på nytt med allt vad det innebär. Jag finner det ytterst märkligt hur folk kan vilja bo kvar i en gemensamt skaffad/byggd bostad vid en otrevlig separation. Vem vill bo med alla solkiga minnen där expartner finns kvar i väggar och möblemang?
Vem vill flytta in i någon annans hem där expartnern finns kvar i väggar och möblemang?
Märkligt.
Gällande grejerna så får han behålla allt. Jag tar inte med mig något som förknippas med honom eller oss.
Ska jag starta om så gör jag det grundligt.
Jag anser att om man älskar någon så ger man allt. Det innebär en risk men jag bollar direkt över den till att det torde vara upp till var och en att vara vid sådan moralisk sans att man har koll på vad som är rätt och fel, mitt och ditt, vid en separation. Definitivt borde den som betett sig illa visa den lilla gnutta ödmjukheten. Nu är det inte så men det säger ju mer om den samvetslöse än den generöse.
Ja jag vill inte att han bor kvar. Det känns bäst och mest rättvist om vi båda tvingas börja om på nytt med allt vad det innebär. Jag finner det ytterst märkligt hur folk kan vilja bo kvar i en gemensamt skaffad/byggd bostad vid en otrevlig separation. Vem vill bo med alla solkiga minnen där expartner finns kvar i väggar och möblemang?
Vem vill flytta in i någon annans hem där expartnern finns kvar i väggar och möblemang?
Märkligt.
Gällande grejerna så får han behålla allt. Jag tar inte med mig något som förknippas med honom eller oss.
Ska jag starta om så gör jag det grundligt.
Jag anser att om man älskar någon så ger man allt. Det innebär en risk men jag bollar direkt över den till att det torde vara upp till var och en att vara vid sådan moralisk sans att man har koll på vad som är rätt och fel, mitt och ditt, vid en separation. Definitivt borde den som betett sig illa visa den lilla gnutta ödmjukheten. Nu är det inte så men det säger ju mer om den samvetslöse än den generöse.
Redigerat:
Du vill alltså bestämma.
Du gick in i förhållandet med öppna ögon, sen blev det inte som du tänkt. Vad vill du nu uppnå genom att bestämma?
Du uppnår i alla fall inte mer rättvisa för dig själv.
Se er separation som en ren affärstransaktion, och lämna tyckande, tänkande och prat om moral och etik därhän. Ni ska dela era gemensamma ägodelar så att ni får lika stor del var av värdet. Inget av det ni gjort före separationen har någon betydelse längre.
Se bara till att komma till avslut snabbt.
Och lycka till.
Du gick in i förhållandet med öppna ögon, sen blev det inte som du tänkt. Vad vill du nu uppnå genom att bestämma?
Du uppnår i alla fall inte mer rättvisa för dig själv.
Se er separation som en ren affärstransaktion, och lämna tyckande, tänkande och prat om moral och etik därhän. Ni ska dela era gemensamma ägodelar så att ni får lika stor del var av värdet. Inget av det ni gjort före separationen har någon betydelse längre.
Se bara till att komma till avslut snabbt.
Och lycka till.
TS, det skulle inte förvåna mig om expartnern blir rejält arg när du meddelar att du vill sälja fastigheten, men inte till honom för att du tycker att han betett sig illa. Det kan innebära att han tar till fula metoder. T.ex. skulle han kunna begära att fastigheten säljs på offentlig auktion, sedan försvåra försäljningen så att andra budgivare avskräcks (t.ex. sluta klippa gräset, ställa upp bilvrak på gården, bete sig hotfullt på visningen, etc) och sedan själv försöka köpa fastigheten.
Egentligen har exet inget att förlora på att göra på det sättet. Det troliga utfallet är att han då får köpa huset till ett pris som är lägre än marknadsvärdet, och det blir billigare än om han skulle köpa ut dig. Skulle någon annan lägga ett högre bud än exet, så blir resultatet detsamma som om ni skulle sälja via mäklare, dvs huset säljs till marknadspris och han får flytta.
Det finns en stor risk att du går ur det här som förlorare på alla sätt. Exet får alla möbler och husgeråd och en bostad under marknadspris. Du får en rejäl ekonomisk smäll, en känsla av att ha blivit sviken och dessutom har du misslyckats med att få ut exet ur huset.
Egentligen har exet inget att förlora på att göra på det sättet. Det troliga utfallet är att han då får köpa huset till ett pris som är lägre än marknadsvärdet, och det blir billigare än om han skulle köpa ut dig. Skulle någon annan lägga ett högre bud än exet, så blir resultatet detsamma som om ni skulle sälja via mäklare, dvs huset säljs till marknadspris och han får flytta.
Det finns en stor risk att du går ur det här som förlorare på alla sätt. Exet får alla möbler och husgeråd och en bostad under marknadspris. Du får en rejäl ekonomisk smäll, en känsla av att ha blivit sviken och dessutom har du misslyckats med att få ut exet ur huset.
Vill du få en fiende så kräv försäljning...vill du ha en vän så bli utlöst ur huset....
Dina känslor kommer troligen inte påverkas oavsett vad du än väljer...
Dina känslor kommer troligen inte påverkas oavsett vad du än väljer...