Jepp för hög temp 50 C på inkommande, när skulle röris ända på det ?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Två utegivare är ju dumt att köra. Räcker med den till värmepumpen.
Finns två system i TS VP då, det vet vi inte nu. men kanske.

J jonaserik skrev:
Jepp för hög temp 50 C på inkommande, när skulle röris ända på det ?
Vet ej. Men jag borde ju kunna sänka det.

Det syns att det snurrar bra när returen bara är några grader under inkommande. som sas du kan skruva ner hattarna så det inte kommer så mycket varmt vatten, eller stänga lite på en av de röda ventilerna på vänster sida. Det är kulventiler och dom tål inte att vara en form av strypning, men i ditt fall så är det så kort tid att det inte gör något,Prova får du att inkommande kan vara lite hög men returen kommer att minska radikalt

J jonaserik skrev:
Det syns att det snurrar bra när returen bara är några grader under inkommande. som sas du kan skruva ner hattarna så det inte kommer så mycket varmt vatten, eller stänga lite på en av de röda ventilerna på vänster sida. Det är kulventiler och dom tål inte att vara en form av strypning, men i ditt fall så är det så kort tid att det inte gör något,Prova får du att inkommande kan vara lite hög men returen kommer att minska radikalt
Men sänker man flödet så sänks ju bara returtemperaturen. Framledningstemperaturen är ju fortfarande för hög för golvet.

Så sänk temperaturen i värmepumpen.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Men sänker man flödet så sänks ju bara returtemperaturen. Framledningstemperaturen är ju fortfarande för hög för golvet.

Så sänk temperaturen i värmepumpen.
Jag hade bestämt mig för att inte röra något... Skickade sms och fick detta svar... Vad är det som kommer att stabiliseras?

R Rimfrost1234 skrev:
Jag hade bestämt mig för att inte röra något... Skickade sms och fick detta svar... Vad är det som kommer att stabiliseras?
Värmesystem med rörgrenar och mätinstrument, SMS-konversation om byggproblem och lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R Rimfrost1234 skrev:
Värmesystem med Uponor rör och termometrar på en vit vägg.
Skapa konto

Har nu sänkt maxtemp från 60 grader (!) till 50 grader på värmekurvan. Halleluja.

R Rimfrost1234 skrev:
[bild]
Har nu sänkt maxtemp från 60 grader (!) till 50 grader på värmekurvan. Halleluja.
Display på en värmepump från IVT som visar en värmeväxlingskurva på skärmen.
Skapa konto

Blir nog bra om det inte blir - 20 C ute;)

Jösses! Det minsta problemet här är nog värmepumpen i sig. Ibland stöter man på folk som borde byta yrke till något helt annat. Varför byta kompressor och kretskort och grejer? Det är precis som om bilverkstaden skulle byta motor på bilen bara för att batteriet är dåligt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Blir nog bra om det inte blir - 20 C ute;)
Hm. Vi hade först snöstorm, fick 80cm snö. Därefter blev det -25. Nu är det bara -8 och pumpen snurrar som aldrig förr, jag har det bortskämt bra, bara den nu fortsätter gå.... Har dessutom lärt mig massor inom ett nytt område. It will be ok in the end. If its not ok its not the end.:heart:

• Gilla
major_tom
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jösses! Det minsta problemet här är nog värmepumpen i sig. Ibland stöter man på folk som borde byta yrke till något helt annat. Varför byta kompressor och kretskort och grejer? Det är precis som om bilverkstaden skulle byta motor på bilen bara för att batteriet är dåligt.
Kompressorn gick inte alls.

R Rimfrost1234 skrev:
Jag måste berömma dig! Du har verkligen gått all-in för att lösa det här. Nu är du på god väg. Du har samtidigt lärt dig massor med värmepumpen och shuntar hit och shuntar dit.
Fortsätt vara intresserad så kommer den här anläggningen fungera väldigt bra!

När du får den andra shunten installerad, försök få den som en egen styrning från värmepumpen. Då är den inte beroende på samma sätt.
Del bör du få en egen kurva för den som för med sig att du har mycket bättre koll på systemet.

Köp en IR-termometer. Den är väldigt bra till mycket.
Dels installationer hemma men även att leta värmeläckor, baka pizza, göra knäck.
Det är nog verktyget jag använder oftast hemma.

• Älska
Rimfrost1234
  • Laddar…
R Rimfrost1234 skrev:
Ok. Man kan undra varför. Det händer i princip aldrig att en kompressor är trasig från leverans.

Jag blir lite rädd när jag ser rörinstallationerna på bilderna.
Jag förstår vad de försökt göra med termostaten. Det är ett väldigt dåligt sätt att lösa det, dessutom har de kopplat helt fel, som andra redan har påpekat här.

Det sitter en filterventil mellan de två t-rören (med de pluggade ventilerna). En sådan lösning gör man på köldbärarsidan för att kunna spola runt och lufta borrhålet. Om detta är på värmesidan (ser så ut med tanke på påfyllningsventilen, samt avsaknad av kondensisolering), så fattar jag inte varför man gjort så.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.