C
R Rimfrost1234 skrev:
Just nu fungerar det så jag rör inte en pinal!!!:crysmile:
Bra! Låt inte rörisen röra något heller nu. I synnerhet inte byta ut värmepumpen!

C cpalm skrev:
Be röris peka på den shunten och ringa sedan in den på bilden.
Han har åkt. Men med tanke på hur länge golven brukar vara varma är han nog strax tillbaka igen och kan peka...:thinking::seenoevil::crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
R Rimfrost1234 skrev:
En lägenget på Gran Canaria där det aldrig är vinter.
Inte den här vintern, mycket snö och kallt där nu :devilish: bara läsa väder för Canaria

R Rimfrost1234 skrev:
bytt kompressor för att den ska hitta vart den är.
Det verkar lustigt med ett sådant svar. kompressorn är bara en vattenkokare och har inte med flödet att göra över systemet, mer än att kanske reglera pumpen i VP till lägre varvtal ( är ett otyg som någon hittat på för att det ska spara energi ) den ska gå på konstant fart för annars minskar flödet i systemet och flödet kommer inte fram dit det ska. Ett system måste ha ett visst flöde för att fungera, det går inte att manipulera naturlagarna.

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
R Rimfrost1234 skrev:
Vi har tillsammans kommit fram til att vi behöver en shunt på GV - att systemet i dagsläget näst intill är omöjligt att manövrera då minsta lilla justering leder till att värmen går till endera system.
Jotack...måste har varit en tankevurpa hos den som ritade...

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte den här vintern, mycket snö och kallt där nu :devilish: bara läsa väder för Canaria
C cpalm skrev:
Bra! Låt inte rörisen röra något heller nu. I synnerhet inte byta ut värmepumpen!
Jag har järnkoll på GC. :giggle:
Vi brukar åka dit 3ggr per år, plus hela december. Just därför köpte vi ett värmesystem som vi trodde skulle fungera...
Nu har vi inte varit där på 1,5 år. (Åh nej!!!! Jag ser plötsligt ett samband... våra resor tog slut när vi blev med värmepump!:crysmile::crysmile::dizzy:).
Väsentligt mycket varmare där - även om det snöar på fastlandet!

R Rimfrost1234 skrev:
Vi har tillsammans kommit fram til att vi behöver en shunt på GV
Då är en lämplig plats i taket där allt sitter och nu, alla rör finns så inte svårt att få till det, men ser en annan sak, rörisen liksom nästan alla andra rörisar pressar allt, "" SKIT "" det går inte att göra ett skvatt utan att såga ner rören. Din VP har den 2 reglersystem i sig så kan ett sköta GV, annars en reglering med egen utegivare. Är det fyrtråd ut nu till utgivare för VP kan du med fördel dela kabeln i 2 delar, så 2 ledare går till VP och 2 ledare går till GV-regleringen

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser inte ut att vara särskilt mycket snö och kallt där. Du blandar inte ihop Gran Canaria med Madrid som ligger 200 mil därifrån?

Väderwidget som visar soligt och 17 grader Celsius i Gran Canaria.

Två utegivare är ju dumt att köra. Räcker med den till värmepumpen.

J jonaserik skrev:
Då är en lämplig plats i taket där allt sitter och nu, alla rör finns så inte svårt att få till det, men ser en annan sak, rörisen liksom nästan alla andra rörisar pressar allt, "" SKIT "" det går inte att göra ett skvatt utan att såga ner rören. Din VP har den 2 reglersystem i sig så kan ett sköta GV, annars en reglering med egen utegivare. Är det fyrtråd ut nu till utgivare för VP kan du med fördel dela kabeln i 2 delar, så 2 ledare går till VP och 2 ledare går till GV-regleringen
Nu tappade du mig... Men jag ska kolla upp det.
En annan intressant grej. Jag konfronterade ju honom med placeringen av termostat och pump, och han hävdade att det sitter en shunt där.
Nu, när jag kom in på gården efter att ha tagit in våra hästar, var han tillbaka. Jag mötte honom när han kom från källaren. Jan sade att han glömt sina verktyg. I förbifarten berättade han att han nu kopplat bort termostaten. Det måste ju innebära två saker;
1. Han kom på att de gjort fel men vill inte erkänna det.
2. Vår ekparkett som ligger på hela nedervåningen förutom i badrummet kommer att få det hett om öronen och förstöras.:thinking: Antar jag?

R Rimfrost1234 skrev:
Vår ekparkett som ligger på hela nedervåningen förutom
Beror på vilken temp som dina element behöver, är högre än GV då kan du strypa ner på fördelarna, hattarna som sitter på den övre, skruvas ner , blir mindre flöde med mycket varmt vatten då. men inte mer ner än att det blir varma golv
R Rimfrost1234 skrev:
Han kom på att de gjort fel men vill inte erkänna det.
Ja du ser hur det är, en tankevurpa som någon skrev och hen visste inte bättre hur det skulle vara.

J jonaserik skrev:
Beror på vilken temp som dina element behöver, är högre än GV då kan du strypa ner på fördelarna, hattarna som sitter på den övre, skruvas ner , blir mindre flöde med mycket varmt vatten då. men inte mer ner än att det blir varma golv

Ja du ser hur det är, en tankevurpa som någon skrev och hen visste inte bättre hur det skulle vara.
Jag känner mig helt färdig. Kommer jag någonsin att kunna lita på detta system?

R Rimfrost1234 skrev:
Kommer jag någonsin att kunna lita på detta system?
Jepp inga problem om du får dit en shuntgrupp för GV, då regleras tempen till varje system separat och bara välja vad du vill ha för temp inne. Det med VP och 2 styrsystem är bra, bara en utegivare då, annars en utegivare för GV och då är du hemma. PS det brukar vara en maxtermostat för GV som sitter på tilloppet till GV, efter pumpen för att inte det ska bli för varmt om något fallerar, den finns ju där och bara flyttas lite.. Baypassen vid fördelarna ska vara i drift och instrypt för ett litet flöde, så flödet går runt i den delen GV, då begränsar maxtermostaten till max 40 -45 C, går att sätta lite lägre med.

J jonaserik skrev:
Jepp inga problem om du får dit en shuntgrupp för GV, då regleras tempen till varje system separat och bara välja vad du vill ha för temp inne. Det med VP och 2 styrsystem är bra, bara en utegivare då, annars en utegivare för GV och då är du hemma. PS det brukar vara en maxtermostat för GV som sitter på tilloppet till GV, efter pumpen för att inte det ska bli för varmt om något fallerar, den finns ju där och bara flyttas lite.. Baypassen vid fördelarna ska vara i drift och instrypt för ett litet flöde, så flödet går runt i den delen GV, då begränsar maxtermostaten till max 40 -45 C, går att sätta lite lägre med.
Nu oroar jag mig för ekparketten...:oops::oops:

• Golvvärmesystem med rör och mätare i en värmeskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rimfrost1234 skrev:
Nu oroar jag mig för ekparketten...:oops::oops:
Skruva ner kurvan på värmepumpen. Kanske är ok att få lite svalare på ovanvåningen mot att rädda golvet.
Det där är varmt.

Du har snart väldigt varmt I rummet och på golvet.

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.