29 233 läst ·
308 svar
29k läst
308 svar
Vad är felet?
Som jag skrev tidigare har du den yttre cirkulationspumpen som konstant trycker på i värmekretsen och jobbar mot växelventilen. Det är ju enkelt att kolla genom att känna på tilloppet till radiatorerna när pumpen är i varmvattenläge. Är det varmt trots att det gått en stund är det något fel.B Blondienr1 skrev:
Jag skakolla det. Svårt att ta in allt som skrivs.. men... jag jobbar på det!C cpalm skrev:
Bypass stängdes igår, och han ryckte ur termostaten. Nu har vi i vart fall haft golvvärme i ett dygn, så vi är nog problemet på spåret. Vet ni hur skönt det var att kliva upp i morse, i ett varmt hus med varma golv? Om än, lite för varma, men i vart fall inte 10 grader...J jonaserik skrev:Jepp men med den koppling av baypassen så kommer pumpen att snurra värmen tillbaka till VP och GV blir utan flöde.när termostaten vill stänga. Det ska vara ett konstant flöde över GV och det blir det inte då termostaten stänger av. Skulle den stänga så blir det tvärnit på flödet. prova med att antingen ställa upp till max om den står på ett lågt värde eller ta bort den helt. Kom sen tillbaka med vad som händer.
Ska försöka sammanfatta:
1. Vi har inga termostater på rörkopplet. Detta är inte ett måste om man har systemet väl justerat. Däremot behövs en shunt som ska ha en egen styrning från värmepumpen.
2. Vi behöver fler rumsgivare. Det levererades fler från Uponor, tillsammans med en "grej" som skulle styra alla rumsgivare. Dessa var enligt röris onödiga och ligger i kartong i garaget. Dessa borde kopplas in.
3.Avluftning bör göras för att säkerställa att det inte är luft i golven. Hans uttalande igår, om att det inte syntes några bubblor när han lyste med ficklampa på slangarna är inte tillfredsställande.
4. Termostaten ska kopplas in igen, fast byta plats med cirkulationspumpen.
Har jag fattat detta rätt? Fler saker som behövs?
Själv skulle jag gärna se ett system där jag på enkelt sätt kan hålla koll via mobilen el. dyl. Känns bökigt att springa ner i källaren och titta hela tiden. En sådan där box som han har satt dit nu, för att själv kunna hålla koll, skulle jag vilja ha.
MEN. Som sagt. Jag har värme i huset. Känns som vardagslyx...

1. Vi har inga termostater på rörkopplet. Detta är inte ett måste om man har systemet väl justerat. Däremot behövs en shunt som ska ha en egen styrning från värmepumpen.
2. Vi behöver fler rumsgivare. Det levererades fler från Uponor, tillsammans med en "grej" som skulle styra alla rumsgivare. Dessa var enligt röris onödiga och ligger i kartong i garaget. Dessa borde kopplas in.
3.Avluftning bör göras för att säkerställa att det inte är luft i golven. Hans uttalande igår, om att det inte syntes några bubblor när han lyste med ficklampa på slangarna är inte tillfredsställande.
4. Termostaten ska kopplas in igen, fast byta plats med cirkulationspumpen.
Har jag fattat detta rätt? Fler saker som behövs?
Själv skulle jag gärna se ett system där jag på enkelt sätt kan hålla koll via mobilen el. dyl. Känns bökigt att springa ner i källaren och titta hela tiden. En sådan där box som han har satt dit nu, för att själv kunna hålla koll, skulle jag vilja ha.
MEN. Som sagt. Jag har värme i huset. Känns som vardagslyx...
Ingen luft, så kan det vara, men det var flödet som det var fel på. orsak stopp i det då installationen inte passar med systemet. För att inte få för varmt på golvet , prova med att sätta tillbaka termostaten ställ på ca 40 C , och dra ner kurvan lite på VP. VP ger en temp som passar till elementen just nu och den är för hög till GV och då måste GV få lite mindre flöde för att komma ner lite i temp. Detta är bara en liten lösning som kan fungera för hög temp på GV. Ett annat öppnas baypassen lite så får VP lite varmare tillbaka och reglerar ned utgående temp. kan fungera .och inget som kan hända som är farligt för systemet, känn på rören.
Om du inte har ställdon på slingorna finns inte heller någon anledning till rumsgivare.
Man har rumsgivare i en installation för att styra ner värmen till vissa rum som kan påverkas av t.ex. solinstrålning. Annars är det bättre att ha slingan instrypt till det som ger önskad värme i rummet vid given utetemperatur. Ett väl injusterat system behöver inte rumsgivare om det inte är betydande olinjäritet i temperaturkurvan för det rummet.
Shunten behöver inte nödvändigtvis styras från värmepumpen. Syftet med en shunt är att ta ner temperaturen på vattnet som går till golvvärmen eftersom ett system med både golvvärme och radiatorer måste vara dimensionerat för radiatorerna på golvvärmen (eller ha extremt överdimensionerade radiatorer).
Avluftning är något som alltid ska göras. Det borde gjorts vid installation.
Man har rumsgivare i en installation för att styra ner värmen till vissa rum som kan påverkas av t.ex. solinstrålning. Annars är det bättre att ha slingan instrypt till det som ger önskad värme i rummet vid given utetemperatur. Ett väl injusterat system behöver inte rumsgivare om det inte är betydande olinjäritet i temperaturkurvan för det rummet.
Shunten behöver inte nödvändigtvis styras från värmepumpen. Syftet med en shunt är att ta ner temperaturen på vattnet som går till golvvärmen eftersom ett system med både golvvärme och radiatorer måste vara dimensionerat för radiatorerna på golvvärmen (eller ha extremt överdimensionerade radiatorer).
Avluftning är något som alltid ska göras. Det borde gjorts vid installation.
I mitt tycke så är det bara skit och kostar många tusen kronor. Dessa regleringar slutar att fungera efter ett tag ( gärna då efter garantitidens utgång ) Får du till en shuntgrupp så behövs inte detta , blir det lite för varmt tex. i sov så stryper man lite på den slingan. I övrigt så får man en konstant jämn temperatur i huset med shunt. I 20 år har jag haft mitt instrypt och shunt, jämnar värme i huset går inta att få. Finner märkligt att alla ska ha termodon och termostater i alla rum. Men försäljare skapar behov och vill tjäna pengar. Då för deras del är detta med styrning något som måste vara. Skitsnack säger jag. Sälj allt som ligger i lådan och lägg ev. dom pengarna på nya saker som fungerar i alla år framöver..B Blondienr1 skrev:
...en vedpanna!J jonaserik skrev:I mitt tycke så är det bara skit och kostar många tusen kronor. Dessa regleringar slutar att fungera efter ett tag ( gärna då efter garantitidens utgång ) Får du till en shuntgrupp så behövs inte detta , blir det lite för varmt tex. i sov så stryper man lite på den slingan. I övrigt så får man en konstant jämn temperatur i huset med shunt. I 20 år har jag haft mitt instrypt och shunt, jämnar värme i huset går inta att få. Finner märkligt att alla ska ha termodon och termostater i alla rum. Men försäljare skapar behov och vill tjäna pengar. Då för deras del är detta med styrning något som måste vara. Skitsnack säger jag. Sälj allt som ligger i lådan och lägg ev. dom pengarna på nya saker som fungerar i alla år framöver..
Ja, som sagt, enda gången man behöver ställdon/rumsgivare är om något rum påverkas väldigt mycket av t.ex. solinstrålning eller av att man har en kamin där. Annars är det bättre utan. Ju färre grejer desto bättre. Framför allt när det gäller elektronik.J jonaserik skrev:I mitt tycke så är det bara skit och kostar många tusen kronor. Dessa regleringar slutar att fungera efter ett tag ( gärna då efter garantitidens utgång ) Får du till en shuntgrupp så behövs inte detta , blir det lite för varmt tex. i sov så stryper man lite på den slingan. I övrigt så får man en konstant jämn temperatur i huset med shunt. I 20 år har jag haft mitt instrypt och shunt, jämnar värme i huset går inta att få. Finner märkligt att alla ska ha termodon och termostater i alla rum. Men försäljare skapar behov och vill tjäna pengar. Då för deras del är detta med styrning något som måste vara. Skitsnack säger jag. Sälj allt som ligger i lådan och lägg ev. dom pengarna på nya saker som fungerar i alla år framöver..