29 234 läst ·
308 svar
29k läst
308 svar
Vad är felet?
Röris är här. Han har öppnat alla rattar på max och stängt slingorna. Har provöppnat en och en, och då blir det flöde. Radiatorerna är på, i vartfall lite.fgo skrev:
Kapseln sitter på en tunn metalltråd. Den ser ihoprullad ut på bilden.
Då vet ju att termostaten står på 48 grader.
Jag tror inte denna röris är rätt person att lösa ditt problem, om det är hen som gjort det här.
Det kan vara så att termostaten stänger och då kommer inget flöde till slingorna.
Har inte riktigt tid att kolla just nu. Men det kan vara så att cirkulationspumpen är inbyggd i din värmepump också.
Just nu:
Har du stängt radiatorerna eller är de öppna?
Känner du temperaturskillnad på framledning och retur på rören som går upp till fördelaren?
Det ska finnas en inbygd cirkulationspump...
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Det här tycker jag ser konstigt ut:

På nåt sätt ska termostaten begränsa eller tillverka en konstant temperatur, med en bypass och en pump som skjuter på. Men jag skulle vilja ha pumpen längst bort, mot slingan?
Jag har bara mokat rör med enkla radiatorslingor, värmepatroner och elpannor med vanlig trevägsshunt, men det ser knepigt ut. När termostaten stänger stannar det i slingan? Jag skule vilja att pumpen kör runt "kallvatten"?

På nåt sätt ska termostaten begränsa eller tillverka en konstant temperatur, med en bypass och en pump som skjuter på. Men jag skulle vilja ha pumpen längst bort, mot slingan?
Jag har bara mokat rör med enkla radiatorslingor, värmepatroner och elpannor med vanlig trevägsshunt, men det ser knepigt ut. När termostaten stänger stannar det i slingan? Jag skule vilja att pumpen kör runt "kallvatten"?
I en shuntkoppling hade det varit så (när pumpen sitter på golvvärme-kretsen), men det är inte så det är kopplat nu.R Rimfrost1234 skrev:
Vad som händer nu är att när värmepumpen växlar över till varmvattentillverkning blir det stopp i radiatorkretsen och den externa pumpen kommer förgäves att försöka pumpa runt vattnet. Om det flödet av en eller annan anledning smiter igenom växelventilen i värmepumpen kommer pumpen att leverera värme till både radiatorkretsen och varmvattenberedaren på samma gång.
Även fast by-passen är stängd?C cpalm skrev:I en shuntkoppling hade det varit så (när pumpen sitter på golvvärme-kretsen), men det är inte så det är kopplat nu.
Vad som händer nu är att när värmepumpen växlar över till varmvattentillverkning blir det stopp i radiatorkretsen och den externa pumpen kommer förgäves att försöka pumpa runt vattnet. Om det flödet av en eller annan anledning smiter igenom växelventilen i värmepumpen kommer pumpen att leverera värme till både radiatorkretsen och varmvattenberedaren på samma gång.
Jag frågar honom.Fotografen skrev:
[bild]
Precis så där ser det ut hos mig där kulverten ifrån pannrummet slutar (eller den primära kretsen slutar) och där den sekundära kretsen börjar.Fotografen skrev:
[bild]
Problemet (enligt mig) är att den sekundära kretsen saknar egen cirkulationspump (eller shunt-system är väl mer rätt)
Pump och termostat ska byta plats, då finns alltid ett flöde över GV, inte som nu, blir tvärnit på flödet när termostaten stänger ner. kanske det behövs en liten baypass om allt stänger ner och VP går så storknar den, när den inte blir av med värmen och flödet över VP avstannar..
Röris säger att det finns en shunt som styr det...C cpalm skrev:I en shuntkoppling hade det varit så (när pumpen sitter på golvvärme-kretsen), men det är inte så det är kopplat nu.
Jepp men med den koppling av baypassen så kommer pumpen att snurra värmen tillbaka till VP och GV blir utan flöde.när termostaten vill stänga. Det ska vara ett konstant flöde över GV och det blir det inte då termostaten stänger av. Skulle den stänga så blir det tvärnit på flödet. prova med att antingen ställa upp till max om den står på ett lågt värde eller ta bort den helt. Kom sen tillbaka med vad som händer.
Edit: Med det som jag skrev så ska det finnas en baypass vid GV-fördelarna som är lite öppen, annars kan pumpen gå mot stängda ventiler och börja koka och bli för varm, eller så tar man bort termodonet som är till toa/bad för att få flöde över pumpen. och varmt golv där det är mest skönast.
Uppdatering.
Idag har han stängt hela GV systemet. Öppnat en och en slinga för fullt och fått flöde i dem. Han säger att han fabriksinställt VP och att det ibland kan behövas när man bytt kompressor för att den ska hitta vart den är.
Vi har tillsammans kommit fram til att vi behöver en shunt på GV - att systemet i dagsläget näst intill är omöjligt att manövrera då minsta lilla justering leder till att värmen går till endera system.
Jag är bara så trött på hela alltet. Just nu lockar livet i en lägenhet otroligt. En lägenget på Gran Canaria där det aldrig är vinter.
Idag har han stängt hela GV systemet. Öppnat en och en slinga för fullt och fått flöde i dem. Han säger att han fabriksinställt VP och att det ibland kan behövas när man bytt kompressor för att den ska hitta vart den är.
Vi har tillsammans kommit fram til att vi behöver en shunt på GV - att systemet i dagsläget näst intill är omöjligt att manövrera då minsta lilla justering leder till att värmen går till endera system.
Jag är bara så trött på hela alltet. Just nu lockar livet i en lägenhet otroligt. En lägenget på Gran Canaria där det aldrig är vinter.
Just nu fungerar det så jag rör inte en pinal!!!J jonaserik skrev:Jepp men med den koppling av baypassen så kommer pumpen att snurra värmen tillbaka till VP och GV blir utan flöde.när termostaten vill stänga. Det ska vara ett konstant flöde över GV och det blir det inte då termostaten stänger av. Skulle den stänga så blir det tvärnit på flödet. prova med att antingen ställa upp till max om den står på ett lågt värde eller ta bort den helt. Kom sen tillbaka med vad som händer.