29 233 läst ·
308 svar
29k läst
308 svar
Vad är felet?
Jag köper en på måndag!!!fgo skrev:
Jag måste berömma dig! Du har verkligen gått all-in för att lösa det här. Nu är du på god väg. Du har samtidigt lärt dig massor med värmepumpen och shuntar hit och shuntar dit.
Fortsätt vara intresserad så kommer den här anläggningen fungera väldigt bra!
När du får den andra shunten installerad, försök få den som en egen styrning från värmepumpen. Då är den inte beroende på samma sätt.
Del bör du få en egen kurva för den som för med sig att du har mycket bättre koll på systemet.
Köp en IR-termometer. Den är väldigt bra till mycket.
Dels installationer hemma men även att leta värmeläckor, baka pizza, göra knäck.
Det är nog verktyget jag använder oftast hemma.
Jag har även lärt mig att det finns fina hjälpsamma människor som kan rycka in på webben när man håller på att bryta ihop. Tack alla!
I denna firma var det en rörmokare som installerade allt. Nu har ägaren varit här, sista två veckorna.L lordi skrev:Ok. Man kan undra varför. Det händer i princip aldrig att en kompressor är trasig från leverans.
Jag blir lite rädd när jag ser rörinstallationerna på bilderna.
Jag förstår vad de försökt göra med termostaten. Det är ett väldigt dåligt sätt att lösa det, dessutom har de kopplat helt fel, som andra redan har påpekat här.
Det sitter en filterventil mellan de två t-rören (med de pluggade ventilerna). En sådan lösning gör man på köldbärarsidan för att kunna spola runt och lufta borrhålet. Om detta är på värmesidan (ser så ut med tanke på påfyllningsventilen, samt avsaknad av kondensisolering), så fattar jag inte varför man gjort så.
Men jag stör mig på att han inte erkänner att de gjort fel, utan bara rycker bort termostaten i smyg.
Känner mig som Håkan Bråkan (visst var det han?) " DET HÄR SKA DU FÅ FAN FÖR!!!!
Berätta mer, varför du säger att du förstår vad de tänkt göra och varför det är ett väldigt dåligt sätt... även fast golven mu är varma så har jag blivit vetgirig.L lordi skrev:Ok. Man kan undra varför. Det händer i princip aldrig att en kompressor är trasig från leverans.
Jag blir lite rädd när jag ser rörinstallationerna på bilderna.
Jag förstår vad de försökt göra med termostaten. Det är ett väldigt dåligt sätt att lösa det, dessutom har de kopplat helt fel, som andra redan har påpekat här.
Det sitter en filterventil mellan de två t-rören (med de pluggade ventilerna). En sådan lösning gör man på köldbärarsidan för att kunna spola runt och lufta borrhålet. Om detta är på värmesidan (ser så ut med tanke på påfyllningsventilen, samt avsaknad av kondensisolering), så fattar jag inte varför man gjort så.
Ska fråga om filterventilen också. Det känns jobbigt att veta/tro att arbetet kanske inte är optimalt gjort.
Blir lite fundersam varför returen nästan är lika varm som ingående vatten? Behöver jag sänka kurvan ytterligare för golvens skull?fgo skrev:
Jag måste berömma dig! Du har verkligen gått all-in för att lösa det här. Nu är du på god väg. Du har samtidigt lärt dig massor med värmepumpen och shuntar hit och shuntar dit.
Fortsätt vara intresserad så kommer den här anläggningen fungera väldigt bra!
När du får den andra shunten installerad, försök få den som en egen styrning från värmepumpen. Då är den inte beroende på samma sätt.
Del bör du få en egen kurva för den som för med sig att du har mycket bättre koll på systemet.
Köp en IR-termometer. Den är väldigt bra till mycket.
Dels installationer hemma men även att leta värmeläckor, baka pizza, göra knäck.
Det är nog verktyget jag använder oftast hemma.
Jag sänkte från 60 till 50 - tänkte att det kanske kyls lite i de två första slingorna som går genom betong i badrummet, men nu susar ju 50 gradigt vatten runt även under ekparketten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kallt har ni ute? Med din ändrade värmekurva ska framledningstemperaturen vara 50 grader när det är - 31 ute.
Men baserat på dina tidigare beskrivningar om att den värmer tappvatten mest hela tiden så låter det som att växelventilen också krånglar...
Men baserat på dina tidigare beskrivningar om att den värmer tappvatten mest hela tiden så låter det som att växelventilen också krånglar...
-16 grader.useless skrev:
Vart sitter växelventilen, och hur kan jag kolla om den krånglar?
Växelventilen sitter inne i värmepumpen och styr värmen från kompressorn till antingen varmvattenberedaren eller värmesystemet. Om den inte funkar som det ska brukar symptomen bli att värmepumpen ser ut att göra varmvatten mest hela tiden, det tar tid att värma varmvattnet och temperaturen i värmesystemet blir onormalt hög.
Är det dessutom någon styrning av cirkulationen så att den är sämre när värmepumpen gör varmvatten så kan det påverka ytterligare.
Men detta borde såklart rörisen ha kollat om vederbörande har felsökt mer än två värmepumpar i sitt liv...
Är det dessutom någon styrning av cirkulationen så att den är sämre när värmepumpen gör varmvatten så kan det påverka ytterligare.
Men detta borde såklart rörisen ha kollat om vederbörande har felsökt mer än två värmepumpar i sitt liv...
Ja, men det låter ju exakt som hos oss!!!useless skrev:
Växelventilen sitter inne i värmepumpen och styr värmen från kompressorn till antingen varmvattenberedaren eller värmesystemet. Om den inte funkar som det ska brukar symptomen bli att värmepumpen ser ut att göra varmvatten mest hela tiden, det tar tid att värma varmvattnet och temperaturen i värmesystemet blir onormalt hög.
Jag tar med mig detta tills i morgon. Iom att vi har varmt inne så får röris ledigt idag.
Kolla det själva. Jag skulle inte köra ut dessa temperaturer ut på ett lamellparkettgolv..
B Blondienr1 skrev:
B Blondienr1 skrev:
Jag är lite sugen på att ta hit en oberoende besiktningsman som tittar på instsllationen. Finns mycket frågetecken, som från min sida - som för en vecka sedan hade noll koll och fortfarande inte kan mycket, även om jag jobbar på att lära mig, borde få svar.
1. Varför var systemet inte injusterat på ett och ett halvt år?
2. Varför sade röris att det inte behövdes någon shunt vid GV- fördelaren, men har nu plötsligt tvärvänt och hävdar att detta är problemet?
3. Varför hävdar han att det sitter en shunt där nere så att det är helt korrekt att koppla
termostaten efter cirkulationspumpen, och när vi inte är hemma åker han dit och kopplar bort termostaten så att den dinglar i taket?
4. Om det nu är fel i växelventilen, och det är ett så uppenbart fel, varför har han inte kollat det? Eller har han?
5. Hur många ytterligare fel är begågna under vägen,? Jag vill nog ha en besiktning på detta... Är jag kinkig då?
Dessutom har de installerat en radiator i sovrummet UTANPÅ ett vägguttag. Vem gör ens så???!
Tilläggas bör att det är ett företag som har funnits i 25 år och som har gott renommé här i trakten...
Vad är det för model på värmepumpen?