R Rimfrost1234 skrev:
Vi har en extra cirkulationspump tror jag. Jag ska ta några bilder. Tyvärr är golven kalla nu på morgonen. :cry: OCH radiatorerna som jag stängde...[bild]
Åh vad jag lider med er.
Ta flera bilder så får vi se om det är något som går att åtgärda.

Ni bör ta dit en annan rörfirma för konsultation.
Om utlåtandet ifrån den ”nya” rörfirman rekommenderar extra shunt och ev. rumsgivare (här finns det två skolor) så har ni ett starkare argument när IVT ”bara” vill byta ut värmepumpen.

Min personliga åsikt är att systemet är pålitligare med rumsgivare och motorstyrda termostater på varje slinga.
Man kan likna det med ett elskåp och separata vippsäkringar, blir det ett fel på någon elkompenent så påverkas bara den enskilda säkringen vilket gör felsökningen enklare.

Att ha ett system där flödet ska strypas in på varje enskild slinga+radiatorer fungerar säkert utmärkt när det väl är injusterat.
Men som trådskaparen har beskrivit så verkar felsökningen vara en mardröm!
- Är det värmepumpen?
- Är systemet feljusterat? (Och i så fall hur?, när det fungerat en period)
- Är det en snikvariant av installation?
- Är det något att fel som hittills inte nämnt? Skräp som fastnat i en strypning? Nåt annat?

Jag skulle satsa på en helt ny installation där rörmockaren spolar igenom varje slinga för att utesluta varje felkälla.
Därefter låta montera ett komplett system med rumsgivare, termostater och separata shuntar.
Då spelar det ingen roll vad du har för värmekälla; värmepump, vedpanna, fjärrvärme etc.
Så länge det kommer in varmt vatten i systemet så kommer det fördelas rätt.

Men det är min åsikt.

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Åh vad jag lider med er.
Ta flera bilder så får vi se om det är något som går att åtgärda.
Röris är på väg hit. Jag har ingen förhoppning om att det blir bättre, men...
Installation med röda och kopparfärgade rör samt en röd expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av uppvärmningssystem med kopparledningar, expansionskärl och mätare i ett pannrum.
Skapa konto
Rörsystem och utrustning i ett värmesystem med kopparledningar, expansionskärl och mätare.
Skapa konto
Kopparrör och värmeväxlare i ett grovt källarutrymme med synlig kabeldragning.
Skapa konto

R Rimfrost1234 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

• Installation av golvvärme med manifold, rör och avstängningsventiler i ett skåp.
    Skapa konto
H hackatall skrev:
Ni bör ta dit en annan rörfirma för konsultation.
Om utlåtandet ifrån den ”nya” rörfirman rekommenderar extra shunt och ev. rumsgivare (här finns det två skolor) så har ni ett starkare argument när IVT ”bara” vill byta ut värmepumpen.

Min personliga åsikt är att systemet är pålitligare med rumsgivare och motorstyrda termostater på varje slinga.
Man kan likna det med ett elskåp och separata vippsäkringar, blir det ett fel på någon elkompenent så påverkas bara den enskilda säkringen vilket gör felsökningen enklare.

Att ha ett system där flödet ska strypas in på varje enskild slinga+radiatorer fungerar säkert utmärkt när det väl är injusterat.
Men som trådskaparen har beskrivit så verkar felsökningen vara en mardröm!
- Är det värmepumpen?
- Är systemet feljusterat? (Och i så fall hur?, när det fungerat en period)
- Är det en snikvariant av installation?
- Är det något att fel som hittills inte nämnt? Skräp som fastnat i en strypning? Nåt annat?

Jag skulle satsa på en helt ny installation där rörmockaren spolar igenom varje slinga för att utesluta varje felkälla.
Därefter låta montera ett komplett system med rumsgivare, termostater och separata shuntar.
Då spelar det ingen roll vad du har för värmekälla; värmepump, vedpanna, fjärrvärme etc.
Så länge det kommer in varmt vatten i systemet så kommer det fördelas rätt.

Men det är min åsikt.
IVT:s tekniker är uppkopplade mot pumpen(och inkopplade i ärendet). De har gått igenom installstionen steg för steg med röris. Det lutar mot att det är pumpen som är felande och att de ska byta "hjärtat" på den på måndag. Men min fråga är; hur många fel på en ny pump kan det vara? De bytte ut kompressorn i somras...

Det var ju det här, mycket slingor hit och dit...inget verkar instrypt och justerat mot vartannat...
Jag har en fundering. Det är inte så att någon adaptiv funktionalitet i värmepumpen får spader av variationerna i temperatur och flöde? Resten av värmesystemet är ett par olika delsystem som som styr sig själva med termostater osv, adaptiviteten i värmepumpen försöker "lära sig huset" men egenskaperna ändrar sig hela tiden, och algoritmen drar in i något hörn och fastnar där?

Jag har ingen/begränsad erfarenhet av värmepumpar, min egen är från -99 och den underhåller jag enligt principen "if it's aint broken, dont fix it!".

R Rimfrost1234 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Pumpen på sista bilden, visst sitter den på GV rören som går till fördelaren?
Har du fler pumpar som du ser?
Termostaten som man även ser, det sitter en kapsel på den, var är den placerad?

I min värld, om jag tolkar dina bilder rätt:
Jag hade gärna sett att pumpen sitter där termostaten sitter och termostaten sitter där pumpen sitter.
Då skapas ett konstant flöde över slingorna och termostaten späder in värme vid behov.
Dock måste kapseln sitta i området där gv slingorna sitter.

Fotografen Fotografen skrev:
Det var ju det här, mycket slingor hit och dit...inget verkar instrypt och justerat mot vartannat...
Jag har en fundering. Det är inte så att någon adaptiv funktionalitet i värmepumpen får spader av variationerna i temperatur och flöde? Resten av värmesystemet är ett par olika delsystem som som styr sig själva med termostater osv, adaptiviteten i värmepumpen försöker "lära sig huset" men egenskaperna ändrar sig hela tiden, och algoritmen drar in i något hörn och fastnar där?

Jag har ingen/begränsad erfarenhet av värmepumpar, min egen är från -99 och den underhåller jag enligt principen "if it's aint broken, dont fix it!".
Kan man fråga den, om den fått spader? Pumpen alltså...:thinking::crysmile:
Jag kan isf berätta för den hur det känns när man får spader.:rofl::rofl::rofl:

@Rimfrost1234

Ni har en extern cirkulationspump samt bypass på värmebärarkretsen. Då gäller det för installatörer hålla tungan rätt i munnen för att få systemet balanserat.
Som de verkar så verkar det vara lite övermäktigt för hans kompetens?

Går dock inte riktigt se om ni har två värmekretsar. Kolla bakom fronten i värmepumpen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Pumpen på sista bilden, visst sitter den på GV rören som går till fördelaren?
Har du fler pumpar som du ser?
Termostaten som man även ser, det sitter en kapsel på den, var är den placerad?

I min värld, om jag tolkar dina bilder rätt:
Jag hade gärna sett att pumpen sitter där termostaten sitter och termostaten sitter där pumpen sitter.
Då skapas ett konstant flöde över slingorna och termostaten späder in värme vid behov.
Dock måste kapseln sitta i området där gv slingorna sitter.
Ja, den sitter på väg till fördelaren. Men jag tror att den sattes dit för att orka pumpa vattnet upp till radiatorerna vilket ju talar mot sig själv när den sitter där...
Vi har inga fler cirkulationspumpar, vad jag vet.
Med kapsel - menar du hur den är ställd? Den står på 48 grader...

Maxwells demon TotalControl skrev:
@Rimfrost1234

Ni har en extern cirkulationspump samt bypass på värmebärarkretsen. Då gäller det för installatörer hålla tungan rätt i munnen för att få systemet balanserat.
Som de verkar så verkar det vara lite övermäktigt för hans kompetens?

Går dock inte riktigt se om ni har två värmekretsar. Kolla bakom fronten i värmepumpen.
Både by- passen där nere och på fördelaren till goövvärmen är stängd.
Jag är benägen att hålla med dig, ang. kompetensen. Lite väl mycket som blivit galet. Samtidigt har vi betalat honom för jobbet redan och jag tänker att då får han fixa det!!!!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rimfrost1234 skrev:
Ja, den sitter på väg till fördelaren. Men jag tror att den sattes dit för att orka pumpa vattnet upp till radiatorerna vilket ju talar mot sig själv när den sitter där...
Med kapsel - menar du hur den är ställd? Den står på 48 grader...
Kapseln sitter på en tunn metalltråd. Den ser ihoprullad ut på bilden.
Då vet ju att termostaten står på 48 grader.

Jag tror inte denna röris är rätt person att lösa ditt problem, om det är hen som gjort det här.

Det kan vara så att termostaten stänger och då kommer inget flöde till slingorna.

Har inte riktigt tid att kolla just nu. Men det kan vara så att cirkulationspumpen är inbyggd i din värmepump också.

Just nu:
Har du stängt radiatorerna eller är de öppna?
Känner du temperaturskillnad på framledning och retur på rören som går upp till fördelaren?

C
R Rimfrost1234 skrev:
Sitter en inne i värmepumpen också.
Är den där cirkulationspumpen inkopplad till värmepumpen så att den bara går när pumpen levererar värme?

C
C cpalm skrev:
Är den där cirkulationspumpen inkopplad till värmepumpen så att den bara går när pumpen levererar värme?
Svarar på min egen fråga, det syns ju på bilderna att den bara är inpluggad i ett vägguttag.
Det kan vara det som interfererar med varmvattentillverkningen.

C cpalm skrev:
Svarar på min egen fråga, det syns ju på bilderna att den bara är inpluggad i ett vägguttag.
Det kan vara det som interfererar med varmvattentillverkningen.
Det skall, enligt IVT vara så att pumpen stänger igen flödet vid varmvattentillverkningen och bara cirkulerar golvvärmen runt runt just då. Och tillverkar varmvatten inne i maskinen så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.