29 234 läst ·
308 svar
29k läst
308 svar
Vad är felet?
Ja frågan är generellt ställd egentligen, i detta fall verkar det ju behövas en strypning på radiatorkretsen. GV kan ju alltid strypas lite på varje slinga i nödfall.J jonaserik skrev:
jag kommer själv snart böka om lite i mitt system och då vet jag inte riktigt hur flöden som idag fungerar kommer bete sig. Det vore bra att bygga in en justeringsmöjlighet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Den här exempelvis:MathiasS skrev:
Ja frågan är generellt ställd egentligen, i detta fall verkar det ju behövas en strypning på radiatorkretsen. GV kan ju alltid strypas lite på varje slinga i nödfall.
jag kommer själv snart böka om lite i mitt system och då vet jag inte riktigt hur flöden som idag fungerar kommer bete sig. Det vore bra att bygga in en justeringsmöjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte vi kommer att få någon faktura. Uponor skickade systemet...S swirve skrev:Är det rörmokaren som designat systemet, eller har uponor hjälpt till?! Köper man prylar från uponor (som rörmokare) så hjälper de till att räkna fram ungefärliga injusteringar på respektive slinga och övriga inställningar.
Jag tror knappast uponor hade designat ett system utan separat shunt varför jag tror rörmokaren har hittat på detta själv. Därmed hade jag reklamerat till rörmokaren och krävt att en shunt installeras och systemet justeras in på korrekt sätt, på rörmokarens bekostnad! All "felsökning" hade jag bestridit om den fakturerats.
Jepp , Beror på vad du har för värmekälla, numera är det mest VP, och dom ger vad dom ger i inställning. så ut från VP med ett grovt rör och en delning på denna, sen en stam till elementen och en till GV som ska en egen pump ( kanske shunt med ) . VP ställ in för vad elementen behöver tex 45 C , det är för högt för GV och då måste den tempen ner, antingen en maxtermostat för GV eller en riktig shunt som är bäst och reglerar efter utetempen. Dom flesta nya VP har inbyggt för 2 st värmesystem i dag. I.o.m att det är egen stam till elementen går det att sätta en strypventil på den GV-stammen behöver ingen stryp, det görs med ventiler på fördelarna. Tänk lite på att med egen riktig shunt på GV så behöver du inte köpa en massalullull som kanske kostar 10kkr. en shunt ligger på ca 4-5 komplett. Som alla vill sälja en del lullull som givare/ställdon som pajar, nej stryp in flödet och luta dig tillbaka i många är utan problem med GV, Mitt gått så i 20 ¨år nu och inga fel.MathiasS skrev:
Lugn nu. Jag undrade bara vad du kallar kortslutning så man förstår vad du menar. Då en vedertagen beskrivning för kortslutning är när ett flöde är för högt tex över en radiator att värmebäraren inte hinner kylas ner innan den kommer tillbaka till värmepumpen.J jonaserik skrev:Nu är du tillbaka igen, i en annan tråd påstod du att det med kortslutning var bara nys, men läser man vidare i tråden så kommer helt plötsligt """ kortslutning "" HUR SKADU HA DET NU "" med kortslutning, det existerar inte enligt dig, varför då gå på som att det inte existerar , när du själv nämner det. Tänk till lite vad du skriver, klart vet man inget om det, så ska du till varje pris försöka få reda på det från annan som kanske varit med lite längre. Inte fel men då ska framgå att det vet jag inget om och vad beror det på. Ska nog hålla mig lite borta från dina argument och du får kanske lära dig på annat håll, på skolbänken är en bra plats för dig, ( men verkligheten är inte som skolbänken ) med erfarna lärare som vet. vad dom lär ut och sug i dig den informationen. Är inte tyken men att framställa sig som någon GURA inom rör som du gör är inte bra..
Är det jag och säkert flera hundra andra för kallar för kortslutning.
Är bara du som kallar brist på flöde för kortslutning.
Är inte så lätt att hänga med ditt svammel alltid.
Jag läste manualen, du har möjlighet för två värmekretsar. Det är väldigt positivt.R Rimfrost1234 skrev:
Troligtvis behövs en ventil med ställdon, en cirkulationspump och lite rör. Då sköter värmepumpen shuntningen och du kan få bra klimat inomhus. På båda våningarna
Kortslutning är när flödet inte går den väg som ska vara, mycket enkelt, vatten går ALLTID lättaste vägen, det gäller att få fart på flödet så allt får den mängd av flöde som behövs för respektive objekt i en anläggning. Och då finns det bara ökad flöde och ev. instrypning av någon del. Räcker det för dig i förklaring.
Det är en bergvp även här. Men i mitt fall är läget lite annat än typexemplet du beskriver.J jonaserik skrev:Jepp , Beror på vad du har för värmekälla, numera är det mest VP, och dom ger vad dom ger i inställning. så ut från VP med ett grovt rör och en delning på denna, sen en stam till elementen och en till GV som ska en egen pump ( kanske shunt med ) . VP ställ in för vad elementen behöver tex 45 C , det är för högt för GV och då måste den tempen ner, antingen en maxtermostat för GV eller en riktig shunt som är bäst och reglerar efter utetempen. Dom flesta nya VP har inbyggt för 2 st värmesystem i dag. I.o.m att det är egen stam till elementen går det att sätta en strypventil på den GV-stammen behöver ingen stryp, det görs med ventiler på fördelarna. Tänk lite på att med egen riktig shunt på GV så behöver du inte köpa en massalullull som kanske kostar 10kkr. en shunt ligger på ca 4-5 komplett. Som alla vill sälja en del lullull som givare/ställdon som pajar, nej stryp in flödet och luta dig tillbaka i många är utan problem med GV, Mitt gått så i 20 ¨år nu och inga fel.
I fas 1 hade jag det som du beskriver. Shunt för golvvärme och tempbegränsning.
I fas 2 gick hela systemet på GV-temperatur och kvarvarande radiatorer fick helt enkelt nöja sig med den lägre temperaturen. Det fungerade bra i många år.
I fas 3 togs radiatorerna bort men shunten är kvar men fortfarane utan temperaturbegränsing.
Nu, i fas 4. nästan 20 år efter fas 1, ska shunten bort helt och ersättas av en enkel cirkulationspump. Volymtanken som idag sitter i serie med framledning ska anslutas "korrekt" med cp på utloppet mot gv och radiatorer. Därefter blir det ett avstick mot en större gv-fördelare, en liten krets med (nya) radiatorer till garaget och sedan ytterligare en krets med 20kvm golvvärme i två slingor.
Ovanstående fungerar redan idag (ex radiatorer och volymtankskopplingen), men jag är lite orolig för att ett knippe nya radiatorer ställer till det så det verkar bra att ha en möjlighet att reglera flödet här. Ventilen som gavs som exempel för flödeskontroll ovan verkar vara det jag letar efter - tex att montera den på returen från radiatorerna.
Är väl här vi ser olika. Om flödet och avkylningen är korrekt där vattnet hamna när den tog lättaste vägen och något annat ställe har ingen flöde. Så ser inte jag det som en kortslutning utan snarare brist på flöde över hela systemet.
Kortslutning skulle ske om de radiatorerna som fick vatten får för mycket flöde så att returen skickar tillbaka oavkylt vatten.
Skitsamma.
Kortslutning skulle ske om de radiatorerna som fick vatten får för mycket flöde så att returen skickar tillbaka oavkylt vatten.
Skitsamma.
På måndag ska IVT ta beslut om de ska skicka en ny pump. Denna gör, enligt loggarna duschvatten mest hela tiden.R Rimfrost1234 skrev:
Men golvvärmen är i vart fall ca 30 grader nu på returen. Känns sådär att ha köpt en pump där ingenting fungerar.
Sedan har jag fått klart för mig att vi kör på en "radiatorkrets" och shuntar ner värmen till GV. Han hävdar att en ytterligare shunt inte gör någon verkan. Vet inte vad jag ska tro.
En volymtak kan användas till mycket, volym/arbets/ eller magasin, i ditt fall är det nog lämpligt att fungera som dubbelt, volym och magasin med uttag till olika system som jag förstår du kommer använda dig av.MathiasS skrev: