29 234 läst ·
308 svar
29k läst
308 svar
Vad är felet?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
En sånhär ska du ha : https://www.vvsochbad.se/uponor-flu...KT_URwz097Nc58cpfETEUGEHDVEbABnRoC2UgQAvD_BwE
Nu är du tillbaka igen, i en annan tråd påstod du att det med kortslutning var bara nys, men läser man vidare i tråden så kommer helt plötsligt """ kortslutning "" HUR SKADU HA DET NU "" med kortslutning, det existerar inte enligt dig, varför då gå på som att det inte existerar , när du själv nämner det. Tänk till lite vad du skriver, klart vet man inget om det, så ska du till varje pris försöka få reda på det från annan som kanske varit med lite längre. Inte fel men då ska framgå att det vet jag inget om och vad beror det på. Ska nog hålla mig lite borta från dina argument och du får kanske lära dig på annat håll, på skolbänken är en bra plats för dig, ( men verkligheten är inte som skolbänken ) med erfarna lärare som vet. vad dom lär ut och sug i dig den informationen. Är inte tyken men att framställa sig som någon GURA inom rör som du gör är inte bra..
Uppdatering:S swirve skrev:Skulle säga att du bör byta rörmokare! Verkar gravt inkompetent! Som sagt ska bypassen vara stängd annars kortsluter den hela golvvärme fördelaren! Helt rätt att skruva in den! Du skulle också kunna stänga alla slingor utom en inkl stänga radiatorerna. Då tvingar du vattnet genom den slingan. Du kommer då märka om det finns luft kvar. Om det finns luft så luftas den enligt manual med den lilla slangen ovanför bypassen. Gör det för alla slingor, en i taget! Du kan också låta det stå ett par timmar på en slinga så ser du att golvet i det rummet blir varmt
Sen som sagt, ska du få det att funka måste du ha en separat shunt och cirkulationspump till fördelaren! Jag har samma fördelare med separat shunt, se bild :
[bild]
Slangarna upp till höger går till radiatorerna på öv och de får full temp (just nu 45 grader). Radiatorerna i rummet med högst effekt behov (det största) står fullt öppen och värmepumpen styrs av en enda innegivare i detta rum. På min pump samverkar innegivare och utegivare på nåt sätt.. Övriga radiatorer är strypta för att ge lagom temp i de rummen.
Shunten till golvvärmen justeras till lagom temp för golven (30-35 grader, att returen visar mer på bilden beror på att den är tagen när pumpen gör varmvatten) .
Sen stryps golvslingorna med de röda rattarna. De rummen som är mindre behöver mindre effekt och då stryps slingan till det rummet mer.
Man kan byta ut de röda rattarna till varianter som visar flödet i slingan, kanske kan vara en idé samtidigt som shunten monteras! Så försök hitta en kunnig vvsare, montera shunt och cirkulationspump och justera slingorna. Klarar vvsarn inte av det ska han fan inte ha en spänn.
Bypassen stängdes kl 12. Returen sjönk till 15 grader. Ökade inte därefter.
Radiatorerna stängdes vid 14 (?). Ingen skillnad på returen.
Kl 19 kom vi på att det ju även sitter en radiator i källaren, i teknikrummet. Vi ströp även detta och se på fasen. Nu har returen ökat till 20 grader på bara 20 minuter.
Jag tror att vi kommit på problemet. Blir spännande kommande timmar.
detta är ett uttalande som måste läsas i rätt kontext. Bypassen finns där för att släppa fram flöde om styrdon för rumsreglering riskerar att stänga alla slingor samtidigt.S swirve skrev:
om man som här inte har styrdon så finns det ingen anledning att montera en bypass, men flödet i den är också så litet att det inte ”kortsluter” systemet - har man styrdon är det normala att alltid ha ett visst flöde i bypassen. Här verkar det dock som att den varit för öppen...
Det är positivt att returen ökar. För då har du flöde över golvvärmen. Dock kvarstår problemet med att ifall du öppnar radiatorerna igen försvinner flödet.R Rimfrost1234 skrev:
Det finns några grundproblem som måste lösas om det här ska fungera som det är tänkt.
Om du har möjlighet så kan du skriva vilken IVT du har. Vissa VP har möjlighet att ha två kretsar och det skulle kanske vara en möjlighet att lägga två rör/slangar och en ytterligare cirkulationspump.
Nu när du börjar få varmt på golvet, så är det dax att trimma in allt om det går utan extra pump, börja med om det går maxa pumpen så max flöde blir, sen elementet i källare stänger du ner lite ( är närmast värmekällan ) avvaktar om GV fortfarande ger värme till GV , Kolla även att elementen uppe blir varma, stryp dom lite, GV ska fortfarande ge värme, Nu är det dax att strypa ner flödet på GV så en diff på ca 4 - 5 C är mellan tur och retur på slangarna. Svårt att få tillflödet, stryper du en så ökar det på en annan, så det blir några varv och kan ta en vecka.
Den heter IVT Geo 500 tror jag.fgo skrev:
Det är positivt att returen ökar. För då har du flöde över golvvärmen. Dock kvarstår problemet med att ifall du öppnar radiatorerna igen försvinner flödet.
Det finns några grundproblem som måste lösas om det här ska fungera som det är tänkt.
Om du har möjlighet så kan du skriva vilken IVT du har. Vissa VP har möjlighet att ha två kretsar och det skulle kanske vara en möjlighet att lägga två rör/slangar och en ytterligare cirkulationspump.
Jag kommer att ta detta med rörmokaren. Vi måste få till ett komplett system.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Ok, att bypassen kortsluter kanske är fel uttryckt, den leder förbi ett visst flöde. Däremot vill jag påstå att en radiator i princip kan kortsluta. Allt handlar ju om vilket tryckfall som finns i radiatorslinga vs golvvärme. Är radiatorn ostrypt är nog tryckfallet att se som försumbart jämfört med golvvärmens tryckfall och alltså kommer inget flöde i golvvärmen.MathiasS skrev:
detta är ett uttalande som måste läsas i rätt kontext. Bypassen finns där för att släppa fram flöde om styrdon för rumsreglering riskerar att stänga alla slingor samtidigt.
om man som här inte har styrdon så finns det ingen anledning att montera en bypass, men flödet i den är också så litet att det inte ”kortsluter” systemet - har man styrdon är det normala att alltid ha ett visst flöde i bypassen. Här verkar det dock som att den varit för öppen...
Jag är inte vvs ingenjörsanda utan elektronikingenjör så jag brukar översätta till "min värld", tryckfall till resistans och vattenflödet till ström. Och då är radiatorn att se som lågohmig och golvvärmen mycket högre. Alltså blir det låg ström i golvvärmen och ingen effektutveckling. (onödig utvikning, men så tänker jag)
Ska det gå att få ordning påt krävs två kretsar från värmepumpen eller en separat shunt till golvvärmen.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Är det rörmokaren som designat systemet, eller har uponor hjälpt till?! Köper man prylar från uponor (som rörmokare) så hjälper de till att räkna fram ungefärliga injusteringar på respektive slinga och övriga inställningar.R Rimfrost1234 skrev:
Jag tror knappast uponor hade designat ett system utan separat shunt varför jag tror rörmokaren har hittat på detta själv. Därmed hade jag reklamerat till rörmokaren och krävt att en shunt installeras och systemet justeras in på korrekt sätt, på rörmokarens bekostnad! All "felsökning" hade jag bestridit om den fakturerats.