Vad händer om man stänger flödet till radiatorerna? Då har väl vattnet ingen annanstans att ta vägen än ut i golvet?C cpalm skrev:
Jag har nu stängt ner dessa radiatorer näst intill till noll. Ger det ett försök. Läste dock någonstans att det kan finnas ett filter i golvvärmesystemet som kan sätta igen. Jag vet då inte av att vi skulle ha något sådant, men det är ju värt att kolla upp.R Rimfrost1234 skrev:
Så är det. Skadar inte att testa. Det sitter dock rimligtvis en strypventil i början på radiatorslingan för att balansera radiator- och golvvärmeslingan så att båda får flöde. Kolla att ingen har pillrat på denna.R Rimfrost1234 skrev:
Jag har pratat med Uponor - jättetrevlig support - som dock inte kunde hjälpa mig. Han ville dock veta hur det går, då han tyckte att problemet verkade intressant. Vet inte om jag håller med i det fallet.C cpalm skrev:
Han trodde dock att problemet kunde sitta i cirkulationspumpen, men det kommer ju värme till fördelaren så jag vet inte...
I och med att värmepumpen slutar att göra värme för att tillverka varmvatten i en och en halv timma, måste ju något vara galet med pumpen. Därför pratar de om att byta "hjärtat" i den...
...men just det låter ju helt normalt?R Rimfrost1234 skrev:
En BVP har ju typiskt en dubbelmantlad tank och en växelventil. När VV ska tillverkas slår växelventilen om och leder radiatorvattnet endast runt den yttre manteln i tanken, elementslingan+gv är då bortkopplad. När VV är klart slår växelventilen om och då värms bara vatten som åker ut till radiatorerna/gv. Så funkar de flesta (men inte alla) VP's.
Att bypassen inte har någon betydelse är skitsnack. Det tyder på att de inte vet vad de håller på med. Den ska justeras in precis som slingorna.
Men det måste fortfarande finnas en shunt med cirkulationspump till golvvärmen om man ska kombinera radiatorer och golvvärme. D.v.s om man inte kraftigt överdimensionerar storleken på radiatorerna.
Det här är ett installationsfel av din installatör, och inget som IVT har med att göra.
Men det måste fortfarande finnas en shunt med cirkulationspump till golvvärmen om man ska kombinera radiatorer och golvvärme. D.v.s om man inte kraftigt överdimensionerar storleken på radiatorerna.
Det här är ett installationsfel av din installatör, och inget som IVT har med att göra.
Tänkte bara höra hur det går?R Rimfrost1234 skrev:Jag har pratat med Uponor - jättetrevlig support - som dock inte kunde hjälpa mig. Han ville dock veta hur det går, då han tyckte att problemet verkade intressant. Vet inte om jag håller med i det fallet.
Han trodde dock att problemet kunde sitta i cirkulationspumpen, men det kommer ju värme till fördelaren så jag vet inte...
I och med att värmepumpen slutar att göra värme för att tillverka varmvatten i en och en halv timma, måste ju något vara galet med pumpen. Därför pratar de om att byta "hjärtat" i den...
Får du nån värme i golvet.
Det bör sitta ett filter i eller vid värmepumpen på returedningen från värmesystemet.R Rimfrost1234 skrev:
Ser ofta ut som en y-koppling med ett lock på. Eller så är det som en trevägs kulventil med ett lock på den ena porten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nyfiken. Vad är kortslutning för dig i en värmekrets?
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Skulle säga att du bör byta rörmokare! Verkar gravt inkompetent! Som sagt ska bypassen vara stängd annars kortsluter den hela golvvärme fördelaren! Helt rätt att skruva in den! Du skulle också kunna stänga alla slingor utom en inkl stänga radiatorerna. Då tvingar du vattnet genom den slingan. Du kommer då märka om det finns luft kvar. Om det finns luft så luftas den enligt manual med den lilla slangen ovanför bypassen. Gör det för alla slingor, en i taget! Du kan också låta det stå ett par timmar på en slinga så ser du att golvet i det rummet blir varmt
Sen som sagt, ska du få det att funka måste du ha en separat shunt och cirkulationspump till fördelaren! Jag har samma fördelare med separat shunt, se bild :
Slangarna upp till höger går till radiatorerna på öv och de får full temp (just nu 45 grader). Radiatorerna i rummet med högst effekt behov (det största) står fullt öppen och värmepumpen styrs av en enda innegivare i detta rum. På min pump samverkar innegivare och utegivare på nåt sätt.. Övriga radiatorer är strypta för att ge lagom temp i de rummen.
Shunten till golvvärmen justeras till lagom temp för golven (30-35 grader, att returen visar mer på bilden beror på att den är tagen när pumpen gör varmvatten) .
Sen stryps golvslingorna med de röda rattarna. De rummen som är mindre behöver mindre effekt och då stryps slingan till det rummet mer.
Man kan byta ut de röda rattarna till varianter som visar flödet i slingan, kanske kan vara en idé samtidigt som shunten monteras! Så försök hitta en kunnig vvsare, montera shunt och cirkulationspump och justera slingorna. Klarar vvsarn inte av det ska han fan inte ha en spänn.
Sen som sagt, ska du få det att funka måste du ha en separat shunt och cirkulationspump till fördelaren! Jag har samma fördelare med separat shunt, se bild :
Logga in
Skapa konto
Slangarna upp till höger går till radiatorerna på öv och de får full temp (just nu 45 grader). Radiatorerna i rummet med högst effekt behov (det största) står fullt öppen och värmepumpen styrs av en enda innegivare i detta rum. På min pump samverkar innegivare och utegivare på nåt sätt.. Övriga radiatorer är strypta för att ge lagom temp i de rummen.
Shunten till golvvärmen justeras till lagom temp för golven (30-35 grader, att returen visar mer på bilden beror på att den är tagen när pumpen gör varmvatten) .
Sen stryps golvslingorna med de röda rattarna. De rummen som är mindre behöver mindre effekt och då stryps slingan till det rummet mer.
Man kan byta ut de röda rattarna till varianter som visar flödet i slingan, kanske kan vara en idé samtidigt som shunten monteras! Så försök hitta en kunnig vvsare, montera shunt och cirkulationspump och justera slingorna. Klarar vvsarn inte av det ska han fan inte ha en spänn.