Har du kollat med Uponors Support ??

R Rimfrost1234 skrev:
Fick fixa en ny användare. Jag blev utlåst från systemet, med hänvisning till att ett fel inträffat. :) Så det är samma gamla Blondie som skriver. :)

Jag har som sagt stängt by-passen helt. Direkt sjönk temperaturen på returen till 15 grader, vilket ju måste innebära att det nu cirkulerar i golvslingorna? Röris ringde. Han avrådde först till att stänga den, och sade att ha ställt in den som den skulle vara. Jag talade då om att den för det första hade varit helt öppen (man var tvungen att trycka in den för att den skulle ta gäng) och att jag stängt den, OCH att returen nu sjunkit till 15 grader. Plötsligt vände han och tyckte att det var bra.

Jag väntar med spänning. Tänk om problemet kan vara löst?!?!
Håll koll på returen nu. Den bör öka sakta men säkert.
Är den övre termometern fortfarande runt 45grader?

Ta en bild om 30 min på termometrarna. Så får vi se hur det utvecklas. Känn även på slingorna om de blir varmare på returen.

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Håll koll på returen nu. Den bör öka sakta men säkert.
Är den övre termometern fortfarande runt 45grader?

Ta en bild om 30 min på termometrarna. Så får vi se hur det utvecklas. Känn även på slingorna om de blir varmare på returen.
Den övre ligger på 42 grader. Jag håller koll. Lita på det... :-D

K korkmattan skrev:
Har du kollat med Uponors Support ??
Nej. Jag har haft fullt sjå att nå någon på IVT tidigare, vad gäller pumpen. Sedan har jag jagat rörmokaren för att han ju borde ha koll på problemet, och framförallt, lösa dem eftersom vi betalade nära 140,000 för hela tjänsten inklusive material.

R Rimfrost1234 skrev:
Nej. Jag har haft fullt sjå att nå någon på IVT tidigare, vad gäller pumpen. Sedan har jag jagat rörmokaren för att han ju borde ha koll på problemet, och framförallt, lösa dem eftersom vi betalade nära 140,000 för hela tjänsten inklusive material.
Vet ni om ni har två värmekretsar i IVT värmepumpen? Om det står värmekrets 1 och 2 eller liknade i displayen?

Om inte , så vidhåller jag fortfarande att du ska kräva insallatören göra installationen komplett. Dvs en shuntgrupp med cirkulationspump till fördelaren eller en inbyggd shunt till värmepumpen.

Som det är nu, fast du får det varmt så är det bara skit. Du kommer förmodligen få ojämn värme över golven så en del av golvet känns kalla och en del alldeles för varma. Så varma att det kan vara direkt skadligt för trägolven.

Nöj dig inte med att få det varmt.

R Rimfrost1234 skrev:
OCH att returen nu sjunkit till 15 grader.
..,.,.om denna diff kvarstår så förklarar det varför det är kallt. Du behöver då mer cirkulation för att minska delta-T och få varmare golv.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Vet ni om ni har två värmekretsar i IVT värmepumpen? Om det står värmekrets 1 och 2 eller liknade i displayen?

Om inte , så vidhåller jag fortfarande att du ska kräva insallatören göra installationen komplett. Dvs en shuntgrupp med cirkulationspump till fördelaren eller en inbyggd shunt till värmepumpen.

Som det är nu, fast du får det varmt så är det bara skit. Du kommer förmodligen få ojämn värme över golven så en del av golvet känns kalla och en del alldeles för varma. Så varma att det kan vara direkt skadligt för trägolven.

Nöj dig inte med att få det varmt.
Jag vet inte. Jag skall fråga om be honom berätta hur det är gjort. Och jag verkar för den delen inte få det varmt, ens.

MathiasS MathiasS skrev:
..,.,.om denna diff kvarstår så förklarar det varför det är kallt. Du behöver då mer cirkulation för att minska delta-T och få varmare golv.
Ja, men cirkulationen verkar bara fungera när den själv vill...

R Rimfrost1234 skrev:
Den övre ligger på 42 grader. Jag håller koll. Lita på det... :-D
Jag har nu tagit bilder. Kl 12,12 var ingående temperatur 43 grader och returen 15 grader.
Klockan 13.02 var ingående temperatur och retur precis likadant.

Jag har pratat med rörmokaren som i sin tur kontaktat IVT. De pratar nu om att byta ut hela kretskortet/paketet.
Nån som vill köpa en billig värmepump?

R Rimfrost1234 skrev:
Ja, men cirkulationen verkar bara fungera när den själv vill...
Ja här behövs lite koll på hur just din värmepump funkar.

Till att börja med så stannar den rimligvis när den värmer varmvatten - VV brukar vara prioriterat så det kan ju vara ett skäl till att det ibland blir kallt.

Man kan också fundera på om det finns någon annan styrning av cirkulationspumpen eller om den alltid går på en fast inställd fart?

Värmepumpen, är den av onoff typ eller varvtalsstyrd? Om det senare, går den på lägre effekt än du behöver ibland? Dvs, är inte framledningstempen på önskad nivå när golvet är kallt?

En ir-temp mätare är rätt användbart när man har golvvärme som strular...

• Gilla
Rimfrost1234
  • Laddar…
R Rimfrost1234 skrev:
Klockan 13.02 var ingående temperatur och retur precis likadant.
Tar tid innan det ändrar sig , några timmar., betongen kall.

J jonaserik skrev:
Tar tid innan det ändrar sig , några timmar., betongen kall.
Finns ingen betong...

• Gilla
Ferd
  • Laddar…
C
R Rimfrost1234 skrev:
Jag har pratat med rörmokaren som i sin tur kontaktat IVT. De pratar nu om att byta ut hela kretskortet/paketet.
Varför hålla på och pilla med kretskort när pumpen levererar 42° ut och radiatorerna är varma (förmodar jag)? Det är ju uppenbart att problemet ligger i cirkulationen i slingorna. Låter som att det första som behöver bytas ut är rörisen.

• Gilla
  • Haha
Bjober och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja här behövs lite koll på hur just din värmepump funkar.

Till att börja med så stannar den rimligvis när den värmer varmvatten - VV brukar vara prioriterat så det kan ju vara ett skäl till att det ibland blir kallt.

Man kan också fundera på om det finns någon annan styrning av cirkulationspumpen eller om den alltid går på en fast inställd fart?

Värmepumpen, är den av onoff typ eller varvtalsstyrd? Om det senare, går den på lägre effekt än du behöver ibland? Dvs, är inte framledningstempen på önskad nivå när golvet är kallt?

En ir-temp mätare är rätt användbart när man har golvvärme som strular...
Jag kan inte svara på detta. Men pumpen tillverkade varmvatten i 1,5h igår kväll, vilket den inte skulle ha gjort. Men om den gör varmvatten bör ju in-temperaturen på golvet sjunka under tiden...

Jag vet inte om det är en onoff eller varvtalsstyrd. Men det ska vara en av deras bästa pumpar, reversibel som kan ändra effekt utifrån behov. Det kanske var det du menade....

Ska skaffa en sådan termometer. Fast först eluppvärmda strumpor och en burk valium.

C cpalm skrev:
Varför hålla på och pilla med kretskort när pumpen levererar 42° ut och radiatorerna är varma (förmodar jag)? Det är ju uppenbart att problemet ligger i cirkulationen i slingorna. Låter som att det första som behöver bytas ut är rörisen.
Radiatorerna är varma. Det är IVT som pratar om att byta ut hela "paketet".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.