P
B Bohak skrev:
Vad menas med självrengörande
Den spolar rent kondensorn själv. Mycket bra funktion!

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
P
B Bohak skrev:
Kort och gott så kan jag testa att skruva lite själv. Hittar jag kompressorn och den är ihopkleggad med gojs så rengör jag och testar pånytt.

Att börja köpa delar känns dumt och att ta hit tekniker för känns också dumt eftersom även teknikern behöver reservdelar.

Blir det inte rätt direkt så slår jag till på en ny med så lång garantitid som jag kan hitta.

Frågan är ju dock om garantin hade täckt detta då de säkert skulle förklara felet med dålig rengöring av filtret..

Vad menas med självrengörande?
Ja kompressorn hittar du lätt när du har bottenplattan skild från resten av maskinen den är svart och sitter lite försänkt höger fram.
Men varken du eller någon annan kan rengöra en kompressor innuti.

En självrengörande kondensor (den du har på bilden) fungerar med att vatten töms från behållaren i snabb takt ner över kondensorn.
Tanken är att vattnet då skall skölja bort den smutsen som du har på din som så tydligt syns på dina bilder

P
B Bohak skrev:
Tack för bra svar!

Det är nog tyvärr så att det är det viktigare filtret som vi slarvat med att göra rent.

Jag tog en bild för att visa hur det ser ut bakom filtret i vår maskin. Jag tycker inte att det ser nytt ut men inte heller så igendammigt som på den maskinen du visade. Jag har tidigare varit och dammsugit där för att jag tänkte att det nog var bra att göra.

Översikt:
[bild]

Närbild på nedre högra hörnet eftersom det såg värre ut på fotot ovan.
[bild]

En till bild lite närmare.
[bild]

Om den här delen ser ok ut, vad kan då vara felet?

Tack återigen!
Den här grejjen är kondensorn!

Jag har precis haft liknande problem med vår Bosch, jag rengjorde allt jag hittade men inget hjälpte. Misstänkte då att något strular med själva sensorn som känner av om tvätten är torr. Den sitter på insidan nedanför luckan, två långa metallelektroder. Jag provade först, efter tips på nätet, att rengöra dem med ättika, men det hjälpte inte nämnvärt. De sitter på en plastbit som går att skruva bort, med denna borta så hittade jag en hel del ludd som kommit in bakom. Jag blåste bort det med "tryckluft på flaska" och skruvade tillbaka, och det har nästan löst problemet. Tvätten blir fortfarande inte riktigt så torr som jag skulle vilja, så jag har köpt en ny sensor, men inte blivit färdig att byta den än.

MathiasS MathiasS skrev:
Intressant topic, har liknande problem med vår Bosch-tumlare. Den är 15 år gammal men bara går och går - har plockat isär maskinen flera gånger för att rengöra men nu blir tvätten ändå aldrig riktigt torr. Filter och kondensor är förstås viktigt, men det verkar inte hjälpa här.
Jag löste problemet genom att köpa en ny tumlare i helgen. Blev en Elux denna gång vilket jag misstänker att jag kommer få ångra, hjärtat sa att jag skulle ta en Bosch igen...

MathiasS MathiasS skrev:
Jag löste problemet genom att köpa en ny tumlare i helgen. Blev en Elux denna gång vilket jag misstänker att jag kommer få ångra, hjärtat sa att jag skulle ta en Bosch igen...
Man ska följa hjärtat:thinking:

Hej

Testar här eftersom andra har fått så bra hjälp.
Tvätten blev varm men inte riktigt torr och maskinen stannar innan den är tillräckligt torr. Efter en större tvätt med handdukar så droppade det från framsidan av maskinen utanpå det vill säga kondens så pass att det droppar ner på golvet.
Alla filter är rengjorda och under kontroll.
Tror ni att det räcker att montera isär och rengör alla delar för att det ska funka igen.
Det är ganska högt tryck i fläkten och det är varmt som tusan så de delarna verkar funka.

• Närbild av luddfilter i en torktumlare med synligt damm och luddsamlingar. Bakom filter syns en vit handduk och golvet med skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av framsidan på en torktumlare, med synliga kondensdroppar som rinner ner, relaterat till problem med otillräcklig torkning av tvätt.
    Skapa konto
  • Torktumlarens luddfilter öppnat för rengöring, visar kondens och vattenansamlingar som droppar ner efter en större tvätt med handdukar.
    Skapa konto
  • Närbild av en torktumlare, visar en fuktig vridknapp markerad i rosa, med flera torkprogram synliga på panelen.
    Skapa konto
  • Samsung torktumlare med Digital Inverter-teknologi och OptimalDry, kapacitet 9 kg, ses från sidan med märkestext och tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Närbild av en torktumlares kondensventil med vattendroppar som tyder på kondensationsproblem.
    Skapa konto
har du titta på hur det ser ut bakom gråa luckan?

Där sitter ju värmeväxlaren och det blir alltid igentäppt av damm där.

Vit lucka med damm vid värmeväxlare i ett hushållsapparat. Blå pil pekar mot det grå området bakom luckan.
Skapa konto

MathiasS MathiasS skrev:
har du titta på hur det ser ut bakom gråa luckan?

Där sitter ju värmeväxlaren och det blir alltid igentäppt av damm där.

[bild]
Ja, den rensar jag frekvent.

det är för varmt i rummet
eller
så är kondesorfläkten kass

• Gilla
Balubba
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.