C Comfort Thomas skrev:
Låter märkligt billigt om den ny kostade 10000:- inkl installation!
Ser ut som det vore bra med en bättre upphängning av utedelen så det inte riskerar att bygga på med is i bakkant/under
Det är en bastard; norrmän ville ha en speciell innedel, vilket medförde att utedelen blev "över". Installatören köpte dem billigt då de kunde paras med en annan billigare innedel. Det var så jag fick det förklarat för mig, och jag är inte insatt i branschen.
Ja, det kan man tycka, men det finns inget bättre ställe att ha utedelen på tyvärr.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är en bastard; norrmän ville ha en speciell innedel, vilket medförde att utedelen blev "över". Installatören köpte dem billigt då de kunde paras med en annan billigare innedel. Det var så jag fick det förklarat för mig, och jag är inte insatt i branschen.
Ja, det kan man tycka, men det finns inget bättre ställe att ha utedelen på tyvärr.
Is kan förstöra mycket och trist om en ny blir söndertryckt av is
 
C Comfort Thomas skrev:
Is kan förstöra mycket och trist om en ny blir söndertryckt av is
Det är helt sant. Dock finns det inte mycket jag kan göra åt placeringen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är helt sant. Dock finns det inte mycket jag kan göra åt placeringen.
Går det inte att montera dom vanliga konsolerna eller jirvajärn så du åtmindtstånde slipper den där brädan .
Men du ser alla förutsättningar vilket inte vi gör så du bör ha bättre koll än oss som kollar på bilden
 
C Comfort Thomas skrev:
Går det inte att montera dom vanliga konsolerna eller jirvajärn så du åtmindtstånde slipper den där brädan .
Men du ser alla förutsättningar vilket inte vi gör så du bör ha bättre koll än oss som kollar på bilden
Det är möjligt att fundamentet kunde gjorts annorlunda, men tyvärr kan inte maskinen höjas eller placeras på annat ställe.
 
Uppdatering: nu har den fungerat felfritt och enligt hur en llvp skall fungera sedan förra inlägget. Idag kröp temperaturen ner till 1-3°C. Detta har fört med sig att utblåstemperaturen åker berg och dalbana igen. Pumpen kör på och håller en behaglig temperatur utan att jag har behövt justera på pumpen.
Det känns nästan som att det är någon sensor som inte spelar som den skall så fort det blir lite svalare eller kallt och att det får avfrostningen att haverera/inte köras korrekt. Utblåstemperaturen beter sig nästan som en on-off-pump (det är en inverter).
 
Jag vet tyvärr inte vad som är fel på dig men kan bidra med lite "anekdata". Jag har en Mitsubishi FD25-VA med tillverkningsdatum 2007-08 med liknande symptom (dock ej så kraftiga frostränder på utedelen som dig).

Jag upplever att den funkar kanon (stabil strömförbrukning på 300W, 500W, 700W beroende på temp) tills utetemperaturen kryper ner mot fyra-fem grader. Då börjar kompressorn gå hårdare och avfrostningscyklerna börjar dyka upp, och mer frekvent ju kallare det är. Var 50-70:e minut, åtminstone nu när det det varit runt nollan utomhus (jag bor i nordvästra Skåne).

Min enhet är gammal och, om den begränsade forskningen som finns har rätt i att värmepumpar i hus tappar ett par procent köldmedie om året stämmer, så är det kanske inte tillräckligt med köldmedie kvar (0,97^5 => 86% kvar efter fem år, 0,97^10 => 74% efter tio år, 0,97^15 => 63% efter femton år).

Nu vet jag inte vad upplösningen är på din tempsensor men när jag gjort liknande med en analog sensor så ser jag hur utblåstemperaturen håller sig kring 33-36 grader för att sedan sjunka till rumstemperatur när kompressorn stannar inför en avfrostningscykel och fyrvägsventilen ändrar läge inför att pumpa värme från innedelen till utedelen. Kompressorn kör sedan en stund tills frosten på utedelen är borta och temperatursensorn på värmeväxlaren i utedelen ger grönt ljus. Sedan ytterligare ett kompressorstopp och ändring av fyrvägsventilen innan kompressorn återstartar för att pumpa in värme i huset.

När jag försökte forska i det här lite så stötte jag på värmepumparnas ABC -- Airflow Before Charge.

Så jag har rengjort innedelens så gott jag kunnat:

- rengör filter och plocka av kåpan på innedelen
- initial grovrengöring med tandborste och en minisopborste (Jula mini sopset)
- spreja på Julas luftvärmepumpsrengöring (199kr; endast för innedel) på lamellerna och låt verka 10-15 min
- spola av med ljummet avjoniserat/batteri- vatten (för att undvika fläckar och andra avlagringar) i sprejflaska och fortsätt rengöra med tandborste
- upprepa processen vid behov
- blåste försiktigt med tryckluft och sköljde av med mer ljummet batterivatten
- skruva ihop

I den mån jag kom åt gjorde jag en liknande process på utedelen:

- av med topplocket
- bort med löv, hår, spindelnät med hjälp av tandborste
- spreja på ljummet avjoniserat/batteri- vatten utblandat med några droppar Yes
- mer mekanisk rengöring
- blåste försiktigt med tryckluft
- upprepa vid behov
- skruva ihop

Efter jag gjorde detta så har utomhustemperaturen mestadels legat över fem grader så jag kan inte avgöra i vilken utsträckning det gjort någon skillnad. Men jag minns att en mindre noggran rengöring vid ett tidigare tillfälle ledde till några procents mindre strömförbrukning före vs. efter. Men kanske är det inom felmarginalen för "ingen effekt".

Här är några skärmdumpar från min enhets strömförbrukning (mätt med Shellplug 16A/3500W och sedan renderat i Grafana). Avfrostningscyklerna syns i de mer vertikala strecken när kompressorn stannar och sedan återstartar när flödet är vänt. Skärmdumparna är före ovan nämnda rengöring.

Graf över strömförbrukning och temperaturdata för en värmepump, visat i Grafana. Diagrammet inkluderar Shelly Plug-användning och Sensorpush-data. Graf som visar Shelly Plug energiförbrukning i watt över tid, med toppar som indikerar avfrostningscykler för värmepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
E EmHaa skrev:
Jag vet tyvärr inte vad som är fel på dig men kan bidra med lite "anekdata". Jag har en Mitsubishi FD25-VA med tillverkningsdatum 2007-08 med liknande symptom (dock ej så kraftiga frostränder på utedelen som dig).

Jag upplever att den funkar kanon (stabil strömförbrukning på 300W, 500W, 700W beroende på temp) tills utetemperaturen kryper ner mot fyra-fem grader. Då börjar kompressorn gå hårdare och avfrostningscyklerna börjar dyka upp, och mer frekvent ju kallare det är. Var 50-70:e minut, åtminstone nu när det det varit runt nollan utomhus (jag bor i nordvästra Skåne).

Min enhet är gammal och, om den begränsade forskningen som finns har rätt i att värmepumpar i hus tappar ett par procent köldmedie om året stämmer, så är det kanske inte tillräckligt med köldmedie kvar (0,97^5 => 86% kvar efter fem år, 0,97^10 => 74% efter tio år, 0,97^15 => 63% efter femton år).

Nu vet jag inte vad upplösningen är på din tempsensor men när jag gjort liknande med en analog sensor så ser jag hur utblåstemperaturen håller sig kring 33-36 grader för att sedan sjunka till rumstemperatur när kompressorn stannar inför en avfrostningscykel och fyrvägsventilen ändrar läge inför att pumpa värme från innedelen till utedelen. Kompressorn kör sedan en stund tills frosten på utedelen är borta och temperatursensorn på värmeväxlaren i utedelen ger grönt ljus. Sedan ytterligare ett kompressorstopp och ändring av fyrvägsventilen innan kompressorn återstartar för att pumpa in värme i huset.

När jag försökte forska i det här lite så stötte jag på värmepumparnas ABC -- Airflow Before Charge.

Så jag har rengjort innedelens så gott jag kunnat:

- rengör filter och plocka av kåpan på innedelen
- initial grovrengöring med tandborste och en minisopborste (Jula mini sopset)
- spreja på Julas luftvärmepumpsrengöring (199kr; endast för innedel) på lamellerna och låt verka 10-15 min
- spola av med ljummet avjoniserat/batteri- vatten (för att undvika fläckar och andra avlagringar) i sprejflaska och fortsätt rengöra med tandborste
- upprepa processen vid behov
- blåste försiktigt med tryckluft och sköljde av med mer ljummet batterivatten
- skruva ihop

I den mån jag kom åt gjorde jag en liknande process på utedelen:

- av med topplocket
- bort med löv, hår, spindelnät med hjälp av tandborste
- spreja på ljummet avjoniserat/batteri- vatten utblandat med några droppar Yes
- mer mekanisk rengöring
- blåste försiktigt med tryckluft
- upprepa vid behov
- skruva ihop

Efter jag gjorde detta så har utomhustemperaturen mestadels legat över fem grader så jag kan inte avgöra i vilken utsträckning det gjort någon skillnad. Men jag minns att en mindre noggran rengöring vid ett tidigare tillfälle ledde till några procents mindre strömförbrukning före vs. efter. Men kanske är det inom felmarginalen för "ingen effekt".

Här är några skärmdumpar från min enhets strömförbrukning (mätt med Shellplug 16A/3500W och sedan renderat i Grafana). Avfrostningscyklerna syns i de mer vertikala strecken när kompressorn stannar och sedan återstartar när flödet är vänt. Skärmdumparna är före ovan nämnda rengöring.

[bild][bild]
Tusen tack för ett utförligt svar. Ja, våra llvp verkar bete sig extremt snarlikt. Även utblåstemperaturen är närapå identisk.
Jag har inte bestämt mig för hur jag skall agera då den sittande llvp fungerar/räcker till för 90 % av årets dygn, även om den nu fungerar lite mindre bra än optimalt. Jag har både ved och pellets som jag kan spetsvärma med de få dygnen temperaturen sjunker en bit under nollan. Det innebär att jag på intet sätt sitter i sjön, utan kan avvakta lite med att ersätta den krånglande llvp. Samtidigt hade det varit nice att bara fått löst problemet så att man kan släppa "problemet". I-landaproblem, men problem ändock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.