E
J jojo99 skrev:
okej, jag förstår. Jag tolkade även bild två (Europluggen) som ojordad eftersom den inte är jordad. :)
Den är o jordad i och med att den inte är jordad, detta är korrekt uppfattat ja.

namnbyte
Med tanke på att det gick av just där pga förslitning hade iallafall jag hellre skarvat ihop det med hjälp av någon mindre dosa och plint, eller åtminstone klippt kablarna med en offset från varandra så att om egna isoleringen skulle ge med sig, skyddar ena ledarens (bättre) hölje fortfarande mot kortis. Och sen eltejp i absoluta nödfall om det är isolering inuti elektronik, i detta fallet hade jag förespråkat vulktejp i brist av dosa.

Riktiga elektriker får gärna rätta mig, har bara ett år av sådan utbildning i ryggen.

• Gilla
Hoaj och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Med tanke på att det gick av just där pga förslitning hade iallafall jag hellre skarvat ihop det med hjälp av någon mindre dosa och plint, eller åtminstone klippt kablarna med en offset från varandra så att om egna isoleringen skulle ge med sig, skyddar ena ledarens (bättre) hölje fortfarande mot kortis. Och sen eltejp i absoluta nödfall om det är isolering inuti elektronik, i detta fallet hade jag förespråkat vulktejp i brist av dosa.

Riktiga elektriker får gärna rätta mig, har bara ett år av sådan utbildning i ryggen.
Fast TS lade ju skarven inne i kvarnen vilket beskrevs i inlägg #6.
…Och hela arbetet hamnade ändå inuti apparaten i "kanalen" mellan motorn och hålet ut ur kvarnen, så det blev snyggt ändå.
Själv föredrar jag krympslang ytterst, gärna den med smältlim och i samma färg som kabeln.

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
blackarrow blackarrow skrev:
Fast TS lade ju skarven inne i kvarnen vilket beskrevs i inlägg #6.
Ah, då missade jag det inlägget. Vår kaffekokare är men öppen botten, hade nog ändå avrått eltejp.. men sen är det ingen hemlighet att jag anser eltejp vara helt värdelöst förutom vid ganska specifika corner cases

Eltejp fungerar alldeles utmärkt, bara man använder färsk eltejp av god kvalitet, t.ex Scotch 33+, och applicerar den korrekt. Eltejp från konsum bör man vara försiktig med. Eltejp är färskvara. Den kan med fördel sträckas ut för att täcka bra, men inte i detta (sista varven) fall då den kommer att dra ihop sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sen ska man vad jag minns aldrig löda 230v-kablar. Pågrund av risken att det blir varmt nog att lodet långsamt ska släppa, ge efter, och med tiden riskera kabelbrand. Jag likt flera röstar nog för ett sladdställ, om kabeln inte enkelt är borttagningsbar, klipp närmare anslutningspunktion, sätt två wagos, kör med ett buntband för dragavlastning om det behövs.

E
Kattvovven Kattvovven skrev:
Sen ska man vad jag minns aldrig löda 230v-kablar. Pågrund av risken att det blir varmt nog att lodet långsamt ska släppa, ge efter, och med tiden riskera kabelbrand. Jag likt flera röstar nog för ett sladdställ, om kabeln inte enkelt är borttagningsbar, klipp närmare anslutningspunktion, sätt två wagos, kör med ett buntband för dragavlastning om det behövs.
Ja, ni har såklart rätt. Men såvida ts inte jobbar på House Expresó skulle jag säga att hens apparat är en mycket snällt last som inte kommer göra en fluga förnär. Körs kanske 2x15s om dagen under översikt och hur stor elmotor är det?

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eltejp fungerar alldeles utmärkt
Eltejp är Beelsebubs strumpeband och skall skys såsom pesten; fördrivas och förgöras varhelst den sticker upp sitt fula tryne.
(Detta är en odiskutabel grundtes sådeså, icke öppen för ifrågasättanden, och jag ämnar inte mer än på sin höjd notera ev. invändningar.)

• Haha
  • Gilla
David Wallin och 6 till
  • Laddar…
Kör man prylarna så vansinnigt hårt att lodet smälter har man nog andra problem…

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, ni har såklart rätt. Men såvida ts inte jobbar på House Expresó skulle jag säga att hens apparat är en mycket snällt last som inte kommer göra en fluga förnär. Körs kanske 2x15s om dagen och hur stor elmotor är det?
Jag håller inte riktigt med. Ren riskanalys, risk vs konsekvens. Det är dessutom extremt enkelt att byta kabeln till något man inte behöver oroa sig för. Plötsligt glöms den i något går fel i maskinen eller används längre än planerat. Att klippa en kabel från annat elskrot, eller köpa en färdig och bara göra det ordentligt. Vi pratar om minuter men få något hållbart, än att chansa med direkt dåliga eller farliga lösningar.

• Gilla
Mikael Kristoffersson och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kör man prylarna så vansinnigt hårt att lodet smälter har man nog andra problem…
Kanske överlag att man inte ska. Någonsin. Vart går gränsen? När är det säkert eller inte? Folk kan inte ens använda blinkers i bil, ge dom inte fler val

3st uv-beständiga buntband över den tejpade delen så sitter tejpen fast resten av apparatens livstid.

M merbanan skrev:
3st uv-beständiga buntband över den tejpade delen så sitter tejpen fast resten av apparatens livstid.
och sedan lite eltejp över buntbanden så man slipper riva sig..:p

• Gilla
pether och 4 till
  • Laddar…
E
Jag håller inte riktigt med. Ren riskanalys, risk vs konsekvens. Det är dessutom extremt enkelt att byta kabeln till något man inte behöver oroa sig för. Plötsligt glöms den i något går fel i maskinen eller används längre än planerat. Att klippa en kabel från annat elskrot, eller köpa en färdig och bara göra det ordentligt. Vi pratar om minuter men få något hållbart, än att chansa med direkt dåliga eller farliga lösningar.
Lite svårt att bedöma hur bra skarvningen är men det går att utföra så det håller toppen med dessa mångtrådiga mjukledare, du kan tvinna ihop en längre bit och vika in, lite lödtenn på det håller hur länge som helst då det inte finns någon belastning. Först trodde jag ts använt krymp slang och blev lite impad, men det ser inte så illa ut ändå tycker jag.

Men visst har du rätt i sak, idag finns enkla och bra lösningar.

Det här ser man ofta, att man absolut inte får löda kablar för 230V av olika mer eller mindre fantasifulla anledningar. Det jag undrar då är varför det är OK att löda dessa kablar mot kretskortet inne i apparaten den är ansluten till. Öppna vilken förstärkare (eller laddare, eller radio, eller TV) som helst så ser du att strömmatningskablarna alltid är lödda mot transformatorn.

OK, det sitter en dragavlastning innan lödningen, men om man löder en kabelskarv och använder dubbla krympslangar med smältlim så håller nog skarven bättre än själva kabeln.

Vissa skriver att lödningar inte klarar strömflödet...som om en 60W gammal glödlampa skulle dra mer än en fet NAD-förstärkare. Idag drar ju glödlampor långt mycket mindre, så det argumentet faller ju på sin egen orimlighet direkt.

Jag tror detta är det gamla vanliga: "Du får inte göra något elrelaterat själv för då bränner du ned ditt hus alt. dödar dig själv eller någon annan" etc. Ring en elektriker.

I TS situation hade jag lött kablarna och dragit på individuella krympslangar med lim på respektive ledning och avslutat med en större över hela skarven. Som vanligt gäller att man ska veta vad man gör när man ger sig på något...precis som när man sätter sig på cykeln eller korsar en trafikerad gata.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.