4 733 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Vad är ett bygglov?
Sida 1 av 2
Hej Byggahusforum! Jag har väntar på bygglov som jag ansökt om. Och jag utgår från att bygglovet beslutas och protokollförs på byggnadsnämden i sinom tid. Nu, ursäkta en dum fråga. Betyder det att jag måste kolla med byggnadsnämden, då och då, för att få reda på hur det går med saken? Eller skickar dom ett personligt meddelande om bygglovet hem till min postadress? Med mottagningsbevis. Eller är det ett beslut som kungörs i pressen, och som jag måste hålla utkik efter? Sen undrar jag om hur bygglovet ser ut. Är bygglovet begripligt med alla nödvändiga uppgifter om avsändare, mottagare, telefonnummer, betalningsvillkor, datum mm ..eller är det bara en kryptisk datautskitft, och att jag måste gå någon annan stans för att ta del av? Mvh , PerOF 
De byggloven jag har fått har varit läsliga, och i princip bestått av handlingarna jag själv skickat in med en "beviljat"-stämpel. Nu skriver du inte vad du söker bygglov för, men om det är något lite större kommer byggkontoret nog kalla dig till ett byggsamråd innan lovet beviljas. Det beviljade bygglovet kommer skickas hem till dig med vanlig post. Om det drar ut på tiden kan du vanligtvis kontakat byggkontoret och höra hur det går (det kan till och med påskynda processen ibland).
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
De kommer att meddela dig när lovet har godkänts eller inte. Nu är mina personliga erfarenheter från den gamla PBL (Plan O bygglagen), men man behöver även ett starttillstånd, som då hanterades genom en bygganmälan, nu tror jag att bygganmälan ingår i din ansökan om bygglov. Men principen är densamma.
Bygglovet ensamt ger dig inte lov att starta bygget, utan det skall hållas ett samrådsmöte, där kontrollplanen fastställs. I enklare fall går det på 2 minuter via telefon, i andra fall kan det ta långa och upprepade möten. Men du behöver ett starttillstånd innan du får börja bygga.
Bygglovet ensamt ger dig inte lov att starta bygget, utan det skall hållas ett samrådsmöte, där kontrollplanen fastställs. I enklare fall går det på 2 minuter via telefon, i andra fall kan det ta långa och upprepade möten. Men du behöver ett starttillstånd innan du får börja bygga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Var lugn PerOF, du kommer att få ett personligt adresserat brev med undertecknat bygglov.
Tillsammans med en väl tilltagen räkning
Tillsammans med en väl tilltagen räkning
Hej byggahsuforum, och tack för det råden! Jag behöver nu samla ihop mig och be om besked på bygglovet. Under tiden har jag av nyfikenhet kollat kungörelser på beviljade bygglov. Det är försvinnande få bygglov som kungjort på sistone, och det bådar inte gott... Jag ser ett par bygglov med strandskyddsdispens som beviljats och som gått om mig i kön. Tydligen ska man ha strandskyddsdispens för att få bygglov. Det kan jag ha missat. Fortsättning följer. Mvh; PerOF
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är alltås bygglov inom strandskyddsområde det gäller?PerOF skrev:Hej byggahsuforum, och tack för det råden! Jag behöver nu samla ihop mig och be om besked på bygglovet. Under tiden har jag av nyfikenhet kollat kungörelser på beviljade bygglov. Det är försvinnande få bygglov som kungjort på sistone, och det bådar inte gott... Jag ser ett par bygglov med strandskyddsdispens som beviljats och som gått om mig i kön. Tydligen ska man ha strandskyddsdispens för att få bygglov. Det kan jag ha missat. Fortsättning följer. Mvh; PerOF
Alla bygglov går ju inte genom nänder osv och dessa kungörs ju inte via kommunenshemsida, här i stan så är det bara dem som på något vis avviker från tex detaljplan eller standskydd som går up i nämnden för besult som kungörs.
Är det bara ett vanligt bygglov som tjänstemännen handlägger så lär det inte gå ut någon allmän information.
Är det bara ett vanligt bygglov som tjänstemännen handlägger så lär det inte gå ut någon allmän information.
Bygglov är en given rätt att få bygga. Har du ett givet bygglov som vinner laga kraft så kan grannarna käfta hur mycket du vill. Lovet får du om du enligt lag ska ha ett. Uppfyller du lagens krav så ska nämnden ge dig lov.
Tycker jag inte, ja menar en del är ju bara 2-3 stycken och då blir det ju inte lätt att alltid vara öppet.Flöjten5 skrev:
Tänk på att kommunerna har faktiskt 10 veckor på sig med ett ärende så tid för semester finns ju.
Alla bygglov kungörs på post och inrikes tidningar, samt att "rågrannar" ska alltid informeras efter ett beslut så dom har tid att överklaga.Pumba skrev:Alla bygglov går ju inte genom nänder osv och dessa kungörs ju inte via kommunenshemsida, här i stan så är det bara dem som på något vis avviker från tex detaljplan eller standskydd som går up i nämnden för besult som kungörs.