13 547 läst ·
112 svar
14k läst
112 svar
Vad är era byggkreditivsräntor just NU?
Någon som nyligen ansökt om byggkreditiv på bankerna i västerås?
Nyfiken på räntenivån. Jag önskar vi slipper surfa runt på olika banken vi har varit trogna Nordea länge och hoppas de ger oss er bra deal direkt.
Nyfiken på räntenivån. Jag önskar vi slipper surfa runt på olika banken vi har varit trogna Nordea länge och hoppas de ger oss er bra deal direkt.
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Jösses, vi känner oss lurade. Vi håller på och bygger till vårt fritidshus och har fått byggkreditivränta till över 5%... Lokal fristående bank inom Swedbank.
Men jag funderar på en sak. Kan den höga räntan ha att göra med att tillbyggnaden troligtvis kommer att kosta mer än vad huset i slutändan blir värt? Inga problem dock att få lån, men har vi någon chans att pruta ner räntan? Vi har inte ens försökt, trodde den var fast?
Men jag funderar på en sak. Kan den höga räntan ha att göra med att tillbyggnaden troligtvis kommer att kosta mer än vad huset i slutändan blir värt? Inga problem dock att få lån, men har vi någon chans att pruta ner räntan? Vi har inte ens försökt, trodde den var fast?
Efter en första runda hos SEB har de givit oss följande skambud:
2.75% ränta
serviceavgift 4000 kr
kreditavgift 0,75% av hela beloppet, 3 800 000 kr
dessutom kräver de att vi blir helkund, dvs flytta över lönekonton etc till dem.
2.75% ränta
serviceavgift 4000 kr
kreditavgift 0,75% av hela beloppet, 3 800 000 kr
dessutom kräver de att vi blir helkund, dvs flytta över lönekonton etc till dem.
Hmm, swedbank helsingborg ger 4.1% + 0.5% på hela beloppet vid ett lån med 45% insats. Detta var inte förhandligsbart, trots att vi har bra med pengar på banken och sannolikt är en lågriskkund.
Handelsbanken ger oprutat 3.25%, så nu skall det ut och förhandlas.
Nordea gav 1.84 om man byggde med Myresjöhus, och strax över 2% vid annan leverantör. Sunkigt att den bank jag inte kan tänka mig att anlita är billigast
Handelsbanken ger oprutat 3.25%, så nu skall det ut och förhandlas.
Nordea gav 1.84 om man byggde med Myresjöhus, och strax över 2% vid annan leverantör. Sunkigt att den bank jag inte kan tänka mig att anlita är billigast
Men detta kan du utnyttja i förhandlingarna med de andra bankerna, stega gära in med ett godkänt lånekreditiv så de vet vad det handlar omTJ1965 skrev:
Har givetvis gjort detta med min nuvarande bank (swedbank), men de sänker inte räntan något. De vill inte ens pruta. Jag har talat om att jag måste vara helkund hos de andra bankerna om jag skall få den lägre räntan. För att markera att jag menade allvar flyttade jag direkt över 0.5Mkr till en annan bank och mailade dem att de kan flyttas tillbaka, eller så åker resten till andra banker. De återkom inte ens.evasch skrev:
har nu fått ett bra bud från sparbanken istället, 2.14%, vilket är helt ok och då blir det till och med så att jag får mer i ränta på mina sparpengar, än vad jag betalar i lån, så kreditivet blir istället högre. Kul att tjäna på att låna !
Vi är ute och jagar villkor för fullt och som för många andra så är Nordea billigast för oss. de erbjuder 3 månaders + 0,5%-enheter. En uppläggningsavgift, eller vad det kan tänkas kallas på 4000:- tillkommer.
SEB som god 2:a hittils med en ränta på 2,5%. Kontraktsränta på 0,75% av beviljat belopp som vi får tillbaka om vi sedan lägger bolånen hos dem. Vi vill helst slippa Nordea så vi pressar SEB just nu för att de ska möta Nordeas villkor.
Swedbank är också intressanta. De har inte speciellt bra ränta på byggnadskreditivet. De tar dock lånet för tomten på en separat kredit där räntan är mycket förmånlig. De vill dock inte diskutera eventuella räntejusteringar mer mindre än att vi kommer in och pratar om vad vi kan erbjuda dem som helkund med alla våra bank- och försäkringsaffärer hos dem. Det kan vi väl göra men allt sånt gör att tiden rinner iväg och vi måste få till ett avtal inom en snar framtid. Swedbank har inga andra avgiftter eller depositionsavgifter mm. i sina villkor.
Det mest intressanta är ju att kolla vilka avgifter bankerna lägger på. Ingen bank har hittills självmant talat om vilka avgifter som gäller. Det har man fått dra ur dem i sega mailväxlingar. Den förkastliga så kallade kontraktsräntan som vissa banker kör med är ju ingenting utom ren vinst som tas ut i förskott. En förtäckt ränta.
SEB som god 2:a hittils med en ränta på 2,5%. Kontraktsränta på 0,75% av beviljat belopp som vi får tillbaka om vi sedan lägger bolånen hos dem. Vi vill helst slippa Nordea så vi pressar SEB just nu för att de ska möta Nordeas villkor.
Swedbank är också intressanta. De har inte speciellt bra ränta på byggnadskreditivet. De tar dock lånet för tomten på en separat kredit där räntan är mycket förmånlig. De vill dock inte diskutera eventuella räntejusteringar mer mindre än att vi kommer in och pratar om vad vi kan erbjuda dem som helkund med alla våra bank- och försäkringsaffärer hos dem. Det kan vi väl göra men allt sånt gör att tiden rinner iväg och vi måste få till ett avtal inom en snar framtid. Swedbank har inga andra avgiftter eller depositionsavgifter mm. i sina villkor.
Det mest intressanta är ju att kolla vilka avgifter bankerna lägger på. Ingen bank har hittills självmant talat om vilka avgifter som gäller. Det har man fått dra ur dem i sega mailväxlingar. Den förkastliga så kallade kontraktsräntan som vissa banker kör med är ju ingenting utom ren vinst som tas ut i förskott. En förtäckt ränta.
1.69 på byggkreditivet, inga andra avgifter eller uppläggningskostnader. På Swedbank var vi kunder sedan länge och har byggt hus tidigare men blev erbjudna 2.95 utan möjlighet till sänkning. Nu är vi kunder hos Nordea istället. Ibland är det extra bra med rörliga bolån.