Hej!

Hittat lite trådar som berört ämnet tidigare men inte riktigt fått svar på det jag undrar.

Vi ska bygga nytt med Trivselhus där standard är Nibe FLVP med freshventiler i väggarna.

Att installera tilluftsmodul SAM-S42 kostar 70.000kr inkl arbete med att dra tilluftskanaler osv. Detta ger ingen direkt energibesparing eftersom värmen i frånluften återvinns redan oavsett om man har tilluftsmodul eller ej.

Vi försöker alltså avgöra om det är värt 70.000kr för att slippa kallras och få mindre ljudinsläpp från grannar och förbikörande trafik, eller ej.

Personligen har jag svårt att se att man skulle få tillbaka de 70.000kr vid en försäljning av huset, många köpare lägger nog inte den vikten vid det jämfört med tex 70.000kr mer i andra tillval så som köksbänkskiva, badrumsinredning osv. Samtidigt vill man ju själv trivas när man bor där och inte störa sig på buller.

Ni som bor i hus med freshventiler i väggarna, främst då kanske ni som bor med grannar som hörs eller nära vägar - hur upplever ni ljudnivån? Är det störande? Hade ni betalat extra för att få lägre ljudinsläpp om ni fick göra om beslutet?

Mvh
Joakim

Var ska ni bygga någonstans? Långt upp i Norrland kan vintrarna vara väldigt kalla och det kan vara skönt med förvärmd tilluft.

J Josth skrev:
Var ska ni bygga någonstans? Långt upp i Norrland kan vintrarna vara väldigt kalla och det kan vara skönt med förvärmd tilluft.
Vi bygger i Växjö kommun i Småland, så vintrarna är hyfsat milda. Men kan tänka mig att under de kallaste veckorna uppskattar man säkert det 😊

Tycker inte att förvärmd tilluft behövs i södra halvan av landet men har radiatorer under fönstren och inte golvvärme så ventilationsluften värms fint av luftflödet uppåt från radiatorerna. Bor i ni nära trafikleder eller har särskilt bullriga grannar?

Korta svaret - ja det låter.
Jag hör fågelkvitter utifrån etc.
Bor dock på landet utan störande grannar runt om så hade nog stört mig mer på det om det var i tät bebyggelse.

• Gilla
jockegg
  • Laddar…
Finns tunnare ljuddämpningsmattor som tillbehör man kan sätta i ventilationsrören på Fresh och de dämpar ljudet ganska väl. Har man större problem med buller ska man välja de särskilda dB-versioner som finns av Fresh ventiler typ Fresh 100TL dB eller liknande. Då borrar man ett betydligt större hål genom fasaden och sätter in ett stort ventilationsrör gjort av ett tjock lager glasfiber. Det tar död på nästan allt ljud som kan komma genom ventilen. Men ljudet kan tyvärr också gå rakt genom fönster och fasader så man kanske inte blir av med allt.

• Gilla
jockegg
  • Laddar…
Vi bor inte nära några större trafikleder eller liknande. Har en vanlig 40-väg framför huset där bilar kör förbi i bostadsområdet och sen då grannar där det säkert finns barn som är ute och leker och hörs så som barn gör, vid lek på studsmattor osv. Så vi har ju inget specialfall skulle jag säga, snarare att vi själva gillar att ha det tyst hemma.

Då kanske ljuddämpande ventiler kan vara en kompromiss. Lär ju vara billigare att få Trivselhus att ändra till 8-10st sådana än att de ska stoppa in en SAM-S42.

Har hört att de sätter ventilerna med riktning uppåt och åt sidorna också så att luften hinner blandas lite och man slipper det värsta kallraset. Vet inte hur bra det stämmer i praktiken men men 🙂

Om ni vill ha ett tyst hus inne och är beredda att betala en del för det kanske ni även bör prata med Trivselhus om att välja fönster med högre dB-dämpning?

Fresh-ventilerna är konstruerade så att de sprider kalluften uppåt och åt sidorna för att den ska blanda sig med den befintliga luften på smartaste sätt utan att ge kalldrag.

Sedan är frågan hur ni kommer att stå ut med en FLVP i huset? Det är en kompressor man har inne i huset då. Olika modeller låter olika högt och man kan tvingas mecka mycket själv med olika åtgärder för att få den tystare. Senaste NIBE S735 har fått hyfsat bra betyg när det gäller ljudet men egentligen skulle ni kanske ha en luftvattenvärmepump med kompressorn i utedelen utanför huset? Husföretagen brukar dock inte bli glada om man vill byta värmepump.

Köp det du vill ha är mitt råd. Det är betydligt svårare att göra om i efterhand om du skulle ångra dig.

Jag var hos svärföräldrarna när det blåste kraftigt en gång och jäklar va det hördes väl från ventilerna.
Vi har FTX ventilation och även ljuddämpande fönster och vi hör verkligen minimalt med ljud utifrån.
Skulle jag bygga nytt hade jag faktiskt plockat på allt sånt där, ljuddämpande fönster och laminerade glas för dom stoppar UV strålning och såklart riktig ventilation.

• Gilla
antwn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.