S
Som rubriken säger... vad är en vanlig hemmafixare för er?
Jag ser mig själv som en hemmafixare och går på det mesta. Jag har en bakgrund med möbelsnickarutbildning på 3 år och har jobbar som inredningssnickare i 3 år. Efter det har jag jobbat med något annat i snart 10år och har inget med den branshen att göra längre. Är jag då en "vanlig" hemmafixare eller är jag överkvalifiserad för det?

En hemmafixare är väl en hemmafixare även om han eller hon jobbar professionellt med snickeri eller dylikt. Du är säkert övernoggrann med tanke på din bakgrund så du kan få kalla dig hemmafixare deluxe om du vill? ;)

Varför undrar du det?

Tycker också det är en konstig fråga. Fixar du hemma? Ja, då är du en hemmafixare... Sen kan man ju göra det bra eller dåligt.

S
Faktiskt inte en allt för konstig fråga. Debatter på tv, hem och på byggföretag brukar innehålla olika benämningar av personer som arbetar med hus. En grupp är hantverkare, en annan är hemmafixare, en kan vara klåpare. En hemmafixare har på senare tid fått en högre status eftersom de ofta är nogranna med att göra rätt och följer slaviskt alla instruktioner. Hantverkare brukar ha en låg status och hamnar ofta i klåparhyllan. Yrkesman brukar definiera en hantverkare med mycket hög status.
En hemmafixare brukar vara en som inte har någon bakgrund i hanverksbranchen utan är en självlärd person. Tanken var att se hur folk se på dessa grupper och hur detta påverkas av att olika faktorer som till exempel en bakgrund i något hantverksyrke.

Det finns väldigt många ord som inte är exakt definierade, eller bara beskriver en begränsad aspekt av något. Exempelvis "hundägare", "sportintresserad" eller "stugägare". "Hemmafixare" är samma typ av ord. Vill man utläsa någon djupare innebörd får man förlita sig till att sammanhanget klargör.

S
andersmc skrev:
Det finns väldigt många ord som inte är exakt definierade, eller bara beskriver en begränsad aspekt av något. Exempelvis "hundägare", "sportintresserad" eller "stugägare". "Hemmafixare" är samma typ av ord. Vill man utläsa någon djupare innebörd får man förlita sig till att sammanhanget klargör.
Sportintresserad köper jag men det är lite svårt att vara något annat än stugägare om man äger en stuga. Jag tror jag lägger ner tråden... det verkar tydligen för svårt för medlemarna här på byggahus att förstå och diskutera. Jag ska i fortsättningen enbart hålla diskussionen till hållbarhet av 2 tum 4 regel kontra 2 tum 2 regel eller liknande...

Eller så får du efterfråga ett filosofi del? Det finns ju inte än?

Jag tycker det var en bra fråga.

När jag börjar fixa med något hemma så är jag en hemmafixare. När vår snickare fixar något åt sig själv så är han också en hemmafixare. Det är bara det att han är väldigt duktig, att allt går mycket snabbare för honom.

När jag gör något för allra första gången så brukar jag läsa på innan och när jag sedan utför jobbet så tar det en hiskelig tid eftersom jag gör allt väldigt noggrannt. Detta kan bero på att jag gör något åt mig själv, men det kan också bero på att jag är en väldig överpedantisk person som tar god tid på mig.

Jag känner dock andra personer som mer skjuter från höften och bara fixar, ibland blir det bra, ibland blir det sämre.

Du är förmodligen en duktig hemmafixare. Jag är en långsam hemmafixare medan jag känner en och annan slarvig hemmafixare.

Där ser vi med en gång hur ord definieras olika av olika personer. För mig innebär "hemmafixare" att man gör någonting som ligger utanför ens yrke. En snickare som snickrar åt sig själv är för mig inte en hemmafixare.
Samtidigt är jag medveten om att ord tolkas olika. Därför får man aldrig låta något viktigt avgöras av ett svagt definierat ord. Till exempel kan man inte använda "hemmafixare" för att avgöra om man ska få ut något på försäkringen eller inte.

andersmc skrev:
En snickare som snickrar åt sig själv är för mig inte en hemmafixare.
Kan inte annat än att hålla med...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.