Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
Det är ett tidur för omkoppling till nattaxa. Oftast tas de där bort vid byte till modernare elmätare.
Vad står det på typskylten som man kan ana i nederkant av transperenta kåpan?
Tillverkaren är Landis & Gyr ser jag
50/22,5Hz?
Max 30A?
Misstänker att det är en urgammal "tidstariff", när reläet är draget så snurrade skivan i elmätaren saktare, på sådant sätt så "förbrukades" det mindre effekt enligt elmätaren än vad som gjordes i verkligheten.
Tillverkaren är Landis & Gyr ser jag
50/22,5Hz?
Max 30A?
Misstänker att det är en urgammal "tidstariff", när reläet är draget så snurrade skivan i elmätaren saktare, på sådant sätt så "förbrukades" det mindre effekt enligt elmätaren än vad som gjordes i verkligheten.
Alla mätare byttes 2009 så den borde inte räknas som nätägarens (för då borde den tagits bort). Vi rev ner liknande under mätarbytet (om inte kunden ville spara den).
O.T.
De nya mätarna som installerades i Sverige (åtminstone södra) var även de Landis & Gyr
O.T.
De nya mätarna som installerades i Sverige (åtminstone södra) var även de Landis & Gyr
Tariffstyrning med olika hastigheter på räkneverket?? Det har jag aldrig sett, däremot ett räkneverk för varje tariff eller att större förbrukare kopplades bort/gick på lägre effekt/temp etc. vid högtaxa.Demmpa skrev:
Redigerat:
Det är en mottagare för sk rundstyrning alltså ett gammalt sätt att fjärrstyra tex gatljus, bortkoppling av oprioriterad last osv och i just detta fallet styrning av tariffspolen i elmätaren för val av räkneverk som snaggletooth skrev. Alltså inget som används längre och kan tas bort, kräver dock ingrepp som ska anmälas till nätägaren av installatör.
Är inget tidur utan bygger på en överlagrad signal i elnätet som injiceras typiskt på nivån som matar nätstationerna kunderna är anslutna till dvs 10 kV nätet. En synkpuls startar programverket som syns på bilden och sen styrs till/från pulser ut i tidsluckor under cykeln där kan då olika funktioner läggas på respektive nock under varvet.
Är inget tidur utan bygger på en överlagrad signal i elnätet som injiceras typiskt på nivån som matar nätstationerna kunderna är anslutna till dvs 10 kV nätet. En synkpuls startar programverket som syns på bilden och sen styrs till/från pulser ut i tidsluckor under cykeln där kan då olika funktioner läggas på respektive nock under varvet.
Jag har en relaterad fråga. Vad är "Relä rundstyrning" i mitt kopplingsskåp? Vad gör det? Saken är att det började låta eller vibrera, fast efter en natt slutade låta, jag bara funderar. Är det nåt som skall bytas med tiden?
Redigerat:
Det som är på bilden är en kontaktor/relä. Manöverspolen är/var kopplad till rundstyrningsmottagaren (se GK100 inlägg). Kontakterna går sannolikt till någon värmeutrustning (oprioriterad last - se GK100) som nätägaren kunde koppla bort vid behov alternativt så kunde kunden välja att utrustningen (typiskkt varmvattenberedare) kopplades bort vid högtaxa.
När man tog bort rundstyrningsutrustningen brukade man bygla manöverspolen så att kontaktorn alltid drog. Det var enklare än att ta bort kontaktorn. Om du besväras av ljud kan du be en elektriker koppla om så att kontaktorn kan tas bort.
När man tog bort rundstyrningsutrustningen brukade man bygla manöverspolen så att kontaktorn alltid drog. Det var enklare än att ta bort kontaktorn. Om du besväras av ljud kan du be en elektriker koppla om så att kontaktorn kan tas bort.
Klicka här för att svara


