Hej!

Vad är detta? 🙃 den blåa vet jag är övertrycksventilen. Men den svart bör den vara åtdragen eller öppen?

• VVS-installation med blå övertrycksventil och svart ventil, rör kopplade till varmvattenberedare, fråga om ventilen ska vara åtdragen eller öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svarta är nog påfyllning på systemet. Är den öppen ser du att trycket ökar på systemet. Du bör inte ha mer än 1,5-2 bar.

Den används bara om du behövt tappa ur systemet. Men bra att motionera årligen oavsett.

S Småbrukaren skrev:
Den svarta är nog påfyllning på systemet. Är den öppen ser du att trycket ökar på systemet. Du bör inte ha mer än 1,5-2 bar.

Den används bara om du behövt tappa ur systemet. Men bra att motionera årligen oavsett.
Den som fyller på sitter på ett annat ställe 😄 för det händer ingenting när man öppnar eller stänger denna nämligen!

Möjligtvis så att det är där vattnet kommer ut då om du vill tappa ur systemet eller om du öppnar säkerhetsventilen?

S Småbrukaren skrev:
Möjligtvis så att det är där vattnet kommer ut då om du vill tappa ur systemet eller om du öppnar säkerhetsventilen?
Den kanske ska vara öppen då? Ifall säkerhetsventilen vill öppna etc. Jag hatar vatten haha 🙃

Trycket försvann häromdagen nämligen helt random. Men fyllde på och det håller sig på samma. Är lite nojig att det ska tappa igen. Tänker så man inte stänger något som stoppar någonannanstans.

Om trycket försvann måste ju vattnet tagit vägen någonstans…

Blev det inte blått där bilden togs så är det nog det någon annanstans.

Var sitter tryckkärlet?

S Småbrukaren skrev:
Var sitter tryckkärlet?
1 är där jag fyller på vatten. 2 är där första bilden är tagen

• Vattenbehållare med rör och värmeinstallation, markeringar för vattenpåfyllning och bildplats visas med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rookbook Rookbook skrev:
Hej!

Vad är detta? 🙃 den blåa vet jag är övertrycksventilen. Men den svart bör den vara åtdragen eller öppen?
Om säkerhetsventilen är på 9-10 bar (som jag antar den är på) så är den svarta ratten avstängningsventilen för inkommande kallvatten till VVBn, i ventilen sitter det även en backventil så att inte något varmvatten ska kunna åka tillbaka till kallvattenledningen.
Den svarta ratten ska vara "fullt" öppen.

(Öppna fullt och vrid tillbaka kvarts varv)

• Gilla
Rookbook och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om säkerhetsventilen är på 9-10 bar (som jag antar den är på) så är den svarta ratten avstängningsventilen för inkommande kallvatten till VVBn, i ventilen sitter det även en backventil så att inte något varmvatten ska kunna åka tillbaka till kallvattenledningen.
Aaaah ok! Makes sense. Så den bör bara öppen den helt enkelt.

Som sagt. Hatar vatten. En riktig djungel! Tack för svar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.