Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Hej!J Jansson85 skrev:
Fick du någon klarhet i vad dessa var?
Har precis likadana i vår nylagda gräsmatta (som såtts på ny harpad åkerjord).
Det understa ser ut som en tåtel, alltså ett halvgräs som naturligt växer där det är blött, strandängar, våtmarker etc. Mittersta bilden ger intryck av någon form av lök. Kan vara något som blommar eller någon vildlök, det finns några olika i Sverige. Men det kan också vara någon liljeväxt det är svårt att avgöra på bilderna.
Det är väl bara att gräva upp tåteln och försöka göra det torrare, för att den verkar trivas tyder på att det är blött. Eller göra en fuktäng av det området.
Den andra hade jag låtit utvecklas ett tag. Tänk om det är något rart och ovanligt.
Annars är det väl bara att gräva bort den också om du inte vill ha den.
Det är väl bara att gräva upp tåteln och försöka göra det torrare, för att den verkar trivas tyder på att det är blött. Eller göra en fuktäng av det området.
Den andra hade jag låtit utvecklas ett tag. Tänk om det är något rart och ovanligt.
Tack för inputen!Jiji skrev:
Det understa ser ut som en tåtel, alltså ett halvgräs som naturligt växer där det är blött, strandängar, våtmarker etc. Mittersta bilden ger intryck av någon form av lök. Kan vara något som blommar eller någon vildlök, det finns några olika i Sverige. Men det kan också vara någon liljeväxt det är svårt att avgöra på bilderna.
Har googlat på tåtlar och kollat och är tveksam till att det är det som sista bilden visar.
Stråna på de vi har här är långa och helt runda, ingen antydan till bladform vilket jag inte kan se på tåtel-bilderna. Har inte heller nämnvärt blött på ytorna där dessa finns.
Kan det vara tåtel ändå eller vad kan det annars vara tro?
Ursäkta tåg-växt menar jag så klart.P perra_l skrev:Tack för inputen!
Har googlat på tåtlar och kollat och är tveksam till att det är det som sista bilden visar.
Stråna på de vi har här är långa och helt runda, ingen antydan till bladform vilket jag inte kan se på tåtel-bilderna. Har inte heller nämnvärt blött på ytorna där dessa finns.
Kan det vara tåtel ändå eller vad kan det annars vara tro?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta Parkslide som växer mitt i ett bergspräng?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är detta som växer i mitt uthus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vilken växt är detta? (som växer ur oöppnad jordpåse)
Trädgård allmänt -
Vad är detta som växer i min gräsmatta?
Gräsmatta -
Varför växer detta på mina träd
Häckar, Buskar & Träd