Behöver goda råd. Gammal murad/putsad vägg i pannrum, där jag slutat elda och istället har en jordvärmepump. Har några centimeter ovanför golv på vägg upptäckt en rand med ett tunt vitt mjukt, nästan silkesmjukt, pulver som ser ut att ha trängt fram ur väggen. Kan inte se någon annan anledning till varför det vita finns som en rand där..alltså ser inte att det kan ha kommit dit på något sätt utan bör ha sitt ursprung i väggen.

Vad kan detta vara?
När man tar på det mellan fingrarna är det alldeles silkesmjukt.
Känns nästan som mjukt puder.
Funderar på om det av någon anledning kan vara gammal kalk som tränger fram ur det gamla putsbruket. Vad tror ni? Och varför?
Hoppas det inte beror på fukt eller liknande.

Någon som känner till om kalk i gammalt bruk kan tränga fram ur bruket.
Och isåfall varför? Känns det som ett silkesmjukt pulver?

Kan tillägga att företag för några år sedan rollat väggarna med LipPrimer54, för att binda upp putsbruk som börjat torka och som lätt rasade ner. Kan det ha varit fel? Binder det in fukt i väggen?

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tillägga att pannrummet är nedsänkt ett par trappsteg, dvs ner i den gamla torpargrunden.
Alltså golvet i pannrummet är lägre än golvet som sådant på nedervåningen.

Jag har samma fenomen i min källare och utomhus under en putsad trapp. Vet inte heller vad det är, så det finns intresse för att veta vad det kan vara.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kramla
Hej!
Det du ser är kalkutfällning!
Då du har bytt från att elda i pannrummet till att gå över på värmepump har den så kallade spillvärmen minskat i rummet.
Troligen låg temperaturen i rummet betydligt högre tidigare och med nuvarande anläggning lägre, vilket till följd blir att fukt tränger längre in i golvet och väggen än tidigare och en reaktion i kalken startar och yttrar dig som den utfällningen du ser!
Det är inget direkt att oroa sig över så länge du inte har något organiskt material i golv/vägg (trä t ex) håll dock koll på det nån gång per år.

Mvh Kramla

• Gilla
kest
  • Laddar…
Troligen saltutfällning från betongen

Tack för era synpunkter!

Svårt att veta om det finns organiskt material i väggen. Tänker att det gör det säkert eftersom det är innerväggar.
Ser bl a gammal "vassmatta" på en av väggarna där putsen släppt. Ser trä på ett annat ställe.
Hur sjutton kan jag hålla koll på detta någon gång per år.. Vad ska jag hålla koll på och hur?

Jag har hört att hussvamp trivs i kalkrika miljöer, ex runt gamla murstockar som blivit kalla i torpargrunden, efter att man ex slutat att elda. Jag har tyvärr ingen krypbar torpargrund... Omöjligt att hålla koll. Kan bara titta in genom små kattgluggar.

Kan de kalkutfällningar man ser på pannrumsvägg även finnas runt murstocken i grunden? Hussvamp i kalken? Eller tror ni fenomenet främst blir just på pannrumsvägg då pannrummet numera är kallare än tidigare och fukt tränger igenom golv/väggar?

Är det ur fuktsynpunkt olämpligt att ha LipPrimer54 rollade på de gamla putsade väggarna? Kan det vara en bidragande orsak till fuktproblem med kalkutfällningar på vägg? Eller kan fukt komma igenom vägg ändå, dvs andas och inte fukt blir kvar i väggen, under primern?

Tack på förhand! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.