Hej
Vi håller på att bygga upp i nock och ska strax börja isolera upp. I väntan på att elektrikern ska höra av sig för lite elsanering och annat tänkte jag höra mig för vad det här skåpet som sitter på insidan av inkommande kabel från gatan är för något? Jag har försökt hitta info på nätet men inte hittat någon direkt träff.
Någon form av avlastare? Det står ELDON 25A, 500V SB 3250 på den och vita kabeln går sedan vidare till en annan låda inne i elskåpet innan vidare till huvudsäkringarna.
Jag tänker inte pilla ett skit men vi behöver på nåt sätt flytta den och kablarna innan vi kan isolera upp.
Alternativet är väl kanske att bygga in den ett skåp med lucka på väggen men då kommer ändå kabeln ligga där fult uppe vid innertaket.
Vi håller på att bygga upp i nock och ska strax börja isolera upp. I väntan på att elektrikern ska höra av sig för lite elsanering och annat tänkte jag höra mig för vad det här skåpet som sitter på insidan av inkommande kabel från gatan är för något? Jag har försökt hitta info på nätet men inte hittat någon direkt träff.
Någon form av avlastare? Det står ELDON 25A, 500V SB 3250 på den och vita kabeln går sedan vidare till en annan låda inne i elskåpet innan vidare till huvudsäkringarna.
Jag tänker inte pilla ett skit men vi behöver på nåt sätt flytta den och kablarna innan vi kan isolera upp.
Alternativet är väl kanske att bygga in den ett skåp med lucka på väggen men då kommer ändå kabeln ligga där fult uppe vid innertaket.
Är det inte huvudsäkringar i den?
Huvudsäkringarna verkar sitta under mätaren. Men öppna lådan och kolla vad som finns där i så kanske det klarnar? Troligen är det någon rest av något som numera bara tjänar som övergång mellan inkommande ledning och den vita.
En skarvlåda. Ni har eller har haft luftledning in i huset.
Fundera på om det kan vara en idé, när ni ändå renoverar, att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp. Då kan ni (elektrikern) förlägga huvudledningen dolt mellan fm-skåp och elcentral.
Fundera på om det kan vara en idé, när ni ändå renoverar, att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp. Då kan ni (elektrikern) förlägga huvudledningen dolt mellan fm-skåp och elcentral.
Med tanke på placeringen är det väl troligast med en skarvövergång mellan kablar. Kanske det t.o.m. funnits luftledning in till gaveln en gång i tiden.
Ja det har funnits en luftledning till huset. Porslinet sitter fortfarande kvar på ytterväggen med den gamla tygkabeln in genom fasaden där den är kapad. Numera kommer inkommande kabel upp från mark och är dragen hela vägen upp till den där lådan genom ett porslinsrör på utsidan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om lådan innehåller säkringar så är det troligast servissäkringar, dvs det är nätägarens anslutningspunkt. Det kan vara värt att öppna o titta ifall du nångång plötsligt blir utan ström på en fas. Nätägaren bestämmer i så fall storleken på dessa säkringar, resten äger du. De är också troligen intresserade av att rationalisera bort denna låda. Vid elmätaren sitter det mätarsäkringar, som nätägaren likaså bestämmer storleken på. Några huvudsäkringar ser jag inte på bild.
Öppnade lådan och visst satt det tre säkringar i så då är det nog som du säger.
Påföljande fråga då:
Brukar nätleverantörerna fimpa såna här lådor kostnadsfritt? Dum fråga kanske...
Om vi ändå beställer att få elmätaren placerad utomhus istället i fasadlåda?
Påföljande fråga då:
Brukar nätleverantörerna fimpa såna här lådor kostnadsfritt? Dum fråga kanske...
Om vi ändå beställer att få elmätaren placerad utomhus istället i fasadlåda?
Bo: Det du kallar mätarsäkringar benämner de flesta för huvudsäkringar, förr satt motsvarande säkringar i allmänhet i anslutning till inkommande matning medan mätaren satt vid centralen. Dessa säkringar ägs av abonnenten men storleken dikteras av nätägaren och påverkar nätavgiften. Men de kallas av de flesta för huvudsäkringar. Här är det uppenbarligen dubbla, vilket knappast tillför något.
De finns där för att säkra av kabeln fram till mätaren. Luftledningen mellan trafon och fastigheterna den betjänar är troligtvis avsäkrad mycket högre än vad servisen invändigt är dimensionerad för.D Daniel 109 skrev:
Jobbet med att flytta ut mätaren till ett fasadmätarskåp ligger på elinstallatören och bekostas av er som fastighetsägare
Men den matande kabeln är nätägarens och dom brukar ta hand om sin "sida" gratis om man flyttar ut mätaren till ett mätarskåp. Allt det här vet din elektriker som du måste ta kontakt med, nätägaren brukar aldrig göra nått om inte en anmälan kommer "rätt" väg.
Nätägaren äger normalt kabeln som går in i mätaren.
Nätägaren äger normalt kabeln som går in i mätaren.
De äger kabeln fram till de första säkringarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Nätägaren äger serviskabeln fram till anslutningspunkten, inte "de första säkringarna", de äger elmätaren och de "äger" storleken på mätarsäkringen och ev servissäkring. Så det som ev är oklart här är vad som är anslutningspunkt. Om det är denna låda så är det servissäkringar som sitter det. Efter denna följer då en huvudledning som kan innehålla huvudsäkringar men vanligen inte gör det. Före elmätaren sitter mätarsäkringar och ingen annat än mätarsäkringar men som ofta felaktivt benämns huvudsäkringar. Huvudsäkringar finner man vanligen efter elmätaren.
Den är inte dum. Tyvärr är svaret nej. Du äger all utrustning förutom elmätaren. Så flytt av mätarskåp får du bekosta själv. Då ingenting är trasigt här så finns ingenting att åtgärda så du kan lika gärna låta det vara. Du behöver bara vara medveten om att det finns säkringar i denna låda ifall du mot förmodan skulle lyckas lösa en av dem.W withnail skrev:
Självklart ska du försöka bli av med den gamla servislådan från (fri-) luftledningstiden, särskilt nu när du bygger om och ska isolera där. Kan knappast bli vettigt hur du än gör runt lådan och ledningen till mätarplatsen. Var sitter mätaren och centralen, är den vettigt placerad och på annan våning?W withnail skrev:Hej
Som sagt brukar nätägarens del i detta vid ev flytt/omläggning inte kosta något men allt annat är på din sida och den delen bekostar du ju via elektrikern som måste till där. Oavsett bör du gå igenom med dem hur du kan komma från den gamla inkopplingen mot servislådan på vinden. Är det inte för byråkratiskt kan du få till en servis mot befintlig mätare annars väl värt att göra en vettig flytt av den. Du får vara medveten om som sagt att det är dina grejer vi ser där förutom det som nämndes tidigare så ev problem är dina där.